Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Transport

Contact

  • http://transport.plan.be

Vehicle stock modelling in long term projections - Survey of the literature [07/08/2017]

Transportmodellen die worden gebruikt voor langetermijnvooruitzichten zouden de impact van gedeelde, geautomatiseerde en elektrische vervoerswijzen moeten weerspiegelen. Deze paper heeft tot doel lessen te trekken uit de bestaande literatuur rond het modelleren van het wagenpark om het PLANET-model – dat wordt gebruikt om vooruitzichten van de transportvraag in België op te stellen – verder te verbeteren.

Tax Expenditure and the Cost of Labour Taxation - An application to company car taxation [04/07/2017]

Het doel van deze paper is de efficiëntiekosten te ramen van een euro extra middelen via de personenbelasting, rekening houdend met de gelijktijdige impact ervan op de arbeidsmarkt en de transportmarkt.  Meer in het bijzonder worden in deze paper ramingen van de marginale belastingsoverlast van de marginale aanslagvoeten in de personenbelasting in België afgeleid. Bij die raming wordt rekening gehouden met de subsidiëring van salariswagens. Door rekening te houden met de welvaartsverliezen op de transportmarkt stijgen de welvaartskosten van een euro extra middelen met 5 cent à 7 cent ten opzichte van modellen die alleen rekening houden met de impact op de arbeidsmarkt. Afhankelijk van de modelhypothesen stijgen door de verhoging van de marginale aanslagvoeten in de hoogste schaal van het fiscaal barema de efficiëntiekosten met 28 % à 58 %. Daarenboven worden de transportgerelateerde fiscale uitgaven in de personenbelasting op 1,9 miljard euro geraamd. We komen tot de conclusie dat er ruimte is om de welvaart te verbeteren door de belastinggrondslag te verbreden en de aanslagvoeten te verlagen. Dat kader wordt toegepast om de verdiensten van de cash-voor-een wagen-voorstellen te analyseren.

Transport: derde grootste uitgavenpost van de Belgische gezinnen [20/04/2017]

In 2015 werd op een totaal van 10 euro iets meer dan 1 euro door de gezinnen besteed aan vervoer (11 % van de totale bestedingen). Het gaat om de op twee na grootste uitgavenpost, na huisvesting (24 %) en voeding (13 %). Dat aandeel bleef relatief stabiel tussen 1995 en 2015, hoewel de (voor de inflatie gecorrigeerde) vervoersuitgaven met 18 % zijn gestegen over dezelfde periode.

Les ménages et leurs dépenses de transport - Analyse thématique [20/04/2017]

In deze Working Paper worden de voornaamste evoluties in de consumptieve bestedingen van de gezinnen voor vervoer in België voorgesteld. Daarvoor wordt een beroep gedaan op verschillende gegevensbronnen: enerzijds de gegevens uit de nationale rekeningen over de consumptieve bestedingen van de gezinnen (Instituut voor de Nationale Rekeningen, Eurostat) en anderzijds de resultaten van de Huishoudbudgetonderzoeken.

Contact

  • http://transport.plan.be

Het transport van morgen op een efficiënte manier richting geven en de resultaten van het federale beleid inzake mobiliteit en transport opvolgen, vormen belangrijke uitdagingen voor België. Om daarin te slagen, is niet alleen een zo volledig mogelijke kennis over de mobiliteit in België onontbeerlijk, maar ook over de plaats en de evolutie van de transportmiddelen in onze economie.

Het is vanuit die context dat het Federaal Planbureau werkt op de transportproblematiek. Concreet behandelen de studies de volgende domeinen:

  • de mobiliteits-en vervoersindicatoren;
  • de satellietrekeningen transport;
  • de middellange- en langetermijnvooruitzichten voor transport (PLANET-model en overige onderzoeksprojecten);
  • de hervormingen in de spoorwegsector (zie thema Belgische en Europese regulering).

 

Contact

  • http://transport.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots