Page Title

De instelling

Het Federaal Planbureau (FPB) is een onafhankelijke instelling van openbaar nut. Het maakt studies en vooruitzichten over economische, sociale en milieubeleidskwesties. Ook wordt de integratie van die beleidskwesties in een context van duurzame ontwikkeling bestudeerd.

Laurent Franckx

Picture : Laurent Franckx

Laurent Franckx is econoom, gespecialiseerd in transport- en milieu-economie. Hij behaalde zijn doctoraat aan de KULeuven in 2001. Vooraleer hij het Federaal Planbureau vervoegde in 2017 heeft hij als consultant bijgedragen aan Belgische en Europese beleidsstudies.

Binnen de equipe “Energie en transport” werkt hij vooral rond het modelleren van de samenstelling van de autovloot, en met name van het aandeel van alternatieve brandstoffen. Daarnaast bestudeert hij de impact van nieuwe technologische ontwikkelingen (zoals zelfrijdende auto’s) en zakenmodellen in transport (zoals deelmobiliteit) op de transportvraag in België, en op de aantrekkelijkheid van de verschillende transportmodi. 

 

Contactgegevens

Equipes

  • Transport

CV & Publicaties

  • Beschrijving en gebruik van het PLANET- en het CASMO-model

    Dit document geeft een niet-technische beschrijving van het PLANET- en het CASMO-model. Aan de hand van het referentiescenario voor de doorrekening van de partijprogramma’s worden de belangrijkste modelresultaten overlopen. Tot slot geven we de resultaten van enkele illustratieve beleidsscenario’s.

    DC2024_WP_07 [06/02/2024]
  • Totale eigendomskosten van nieuwe Belgische wagens

    We presenteren een TCO-analyse (Total Cost of Ownership) van nieuwe wagens verkocht in België, opgedeeld per marktsegment en aandrijflijn. We maken hierbij het onderscheid tussen wagens verkocht aan particulieren en bedrijfswagens. Hoewel de mediane TCO van elektrische wagens lager is dan de mediane TCO van conventionele aandrijflijnen in verschillende marktsegmenten, is er een aanzienlijke overlap in de TCO's van verschillende aandrijflijnen in elk marktsegment. Het is daarom belangrijk om te kijken naar de volledige verdeling van de TCO.

    Working Paper 05-23 [29/06/2023]
  • Ex ante evaluatie van de fiscaliteit van bedrijfswagens in België

    De wet houdende de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit van 25 november 2021 schaft de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting af voor alle bedrijfswagens behalve voor wagens zonder CO2 uitstoot. Het belangrijkste effect van de belastinghervorming is een versnelde elektrificatie van het bedrijfswagenpark en een versnelde daling van de CO2-uitstoot. In vergelijking met het scenario zonder hervorming leidt de hervorming tot een toename van de netto belastinginkomsten met ongeveer 1 miljard euro op jaarbasis.

    Working Paper 06-22 [12/10/2022]
  • Zelfrijdende auto’s: utopie of dystopie?

    Hoewel zelfrijdende auto's belangrijke voordelen kunnen opleveren voor de verkeersveiligheid, mogen we niet blind zijn voor andere effecten: volledige automatisering zal waarschijnlijk leiden tot een toename van het autoverkeer, grotendeels voor vervoer dat geen verband houdt met pendelen. Dit zal leiden tot een verdere daling van de snelheid op de wegen in de gebieden die nu al het meest te lijden hebben van de congestie.

    Article 009 [12/07/2021]
  • Hoe ver kan het aanmoedigen van carpoolen de verkeerscongestie terugdringen?

    Door een combinatie van “stok” maatregelen (een veralgemeende kilometerheffing) en “wortel” maatregelen (het ondersteunen van carpooling) zou de bezettingsgraad van auto’s in België kunnen toenemen van 1,44 tot 1,5. Deze relatief beperkte toename vloeit vooral voor uit het relatief klein aandeel van verplaatsingen waarvoor een toename van de bezettingsgraad een realistische optie is, en uit sommige ongemakken die gepaard gaan met de organisatie van carpooling. Toch kan deze combinatie van maatregelen leiden tot een merkbare verbetering van de verkeerssituatie op de plaatsen en tijdstippen waar de congestie het hoogste is.

    Article 006 [28/01/2021]
  • Levenscycluskostenanalyse van elektrische auto’s in vergelijking met diesel- en benzineauto’s in België

    We vergelijken de levenscycluskost van elektrische wagens met deze van diesel- en benzine-wagens. “Kleine” elektrische wagens hebben alleen een lagere levenscycluskost voor een levensduur die hoger ligt dan de normale planningshorizon bij de aankoop van auto’s. “Middelgrote” elektrische wagens hebben een lagere levenscycluskost dan conventionele wagens indien de afstand afgelegd over hun totale levensduur lang genoeg is. Voor “grote” elektrische wagens is deze kost zelfs groter voor elke redelijke waarde van de gebruiksprofielen.

    REP_VHSTCOBEV_12036 [27/12/2019]
  • Future evolution of the car stock in Belgium: CASMO, the new satellite of PLANET

    Het nieuwe wagenparkmodel voor België, het CAr Stock MOdel (CASMO), dat gekoppeld is aan het nationaal langetermijnmodel voor transport, PLANET, is als volgt gestructureerd: (a) Het gewenste wagenpark wordt berekend als een functie van de bevolking en het bbp per capita. (b) De waarschijnlijkheid dat een auto uit omloop wordt genomen wordt berekend als functie van de leeftijd van de auto en van de totale kilometerstand. Het gewenste wagenpark wordt dan vergeleken met het overblijvend wagenpark, en dat bepaalt de totale aankopen van nieuwe auto’s in een gegeven jaar. (c) Voor de opsplitsing van de totale verkopen per emissie-klasse, gebruiken we parameters van een discrete keuzemodel dat geschat werd aan de hand van een "uitgedrukte voorkeur" onderzoek. We kalibreren het model om de realiteit van de Belgische markt in onze referentieperiode weer te geven.  (d) De output van het model wordt geïntegreerd in een nieuw wagenpark, dat wordt geaggregeerd in functie van de emissieklasse van de auto’s. (e) Er zijn meerdere elementen die nu een barrière vormen voor een groter marktaandeel voor elektrische en hybride auto’s; deze zullen in de toekomst echter waarschijnlijk grotendeels verdwijnen. Om rekening te houden met deze veranderingen hebben we een alternatieve benadering geïmplementeerd waarbij de gepercipieerde aankoopkosten dalen doorheen de tijd. Deze benadering kan ook gebruikt worden om te verkennen hoe ver de subjectieve kosten zouden moeten dalen om een gegeven marktaandeel te bereiken.

    Working Paper 01-19 [31/01/2019]
  • Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2040

    In het kader van een samenwerkingsakkoord tussen het Federaal Planbureau en de FOD Mobiliteit en Vervoer maakt het Federaal Planbureau om de drie jaar langetermijnvooruitzichten voor de transportvraag in België. Deze oefening is de vierde in de reeks en heeft tot doel een projectie bij ongewijzigd beleid uit te werken die het mogelijk maakt de algemene trends op lange termijn te onderscheiden, elementen aan te reiken waarop een transportbeleid kan steunen en de impact van transportmaatregelen te bestuderen.

    FORTRANSP_19 [Contribuant - 31/01/2019]
  • Beschrijving en gebruik van het PLANET-model

    Deze paper geeft een niet-technische beschrijving van het PLANET-model, met een focus op beleidsanalyse in de transportsector. De werking van de verschillende modules, alsook van de belangrijkste gedragseffecten, modeldimensies en beleidsvariabelen wordt gepresenteerd. Er wordt ingegaan op een aantal specifieke gevallen die belangrijk zouden kunnen zijn voor de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s, met name de behandeling van de fiscale uitgaven voor transport in de directe belastingen en de invoering van een geografische dimensie. Tot slot geven we de resultaten van enkele illustratieve beleidsscenario’s.

    DC2019_WP_06 [21/12/2018]
  • Vehicle stock modelling in long term projections - Survey of the literature

    Transportmodellen die worden gebruikt voor langetermijnvooruitzichten zouden de impact van gedeelde, geautomatiseerde en elektrische vervoerswijzen moeten weerspiegelen. Deze paper heeft tot doel lessen te trekken uit de bestaande literatuur rond het modelleren van het wagenpark om het PLANET-model – dat wordt gebruikt om vooruitzichten van de transportvraag in België op te stellen – verder te verbeteren.

    Het PLANET-model kan nu al gemakkelijk gebruikt worden om de impact voor te stellen van gedeelde en geautomatiseerde wagens op de opportuniteitskosten van de reistijd, de bezettingsgraad en het aantal jaarlijks afgelegde kilometers van wagens.

    Working Paper 08-17 [26/07/2017]
Please do not visit, its a trap for bots