Patrick Van Brusselen

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Equipes

  • Finances publiques
  • Perspectives démographiques 2014-2060 - Population, ménages et quotients de mortalité prospectifs

    Le Bureau fédéral du Plan et la Direction générale Statistique et Information économique ont mis à jour leurs perspectives démographiques à l’horizon 2060. La population du Royaume passe de 11,2 millions en 2014 à 11,9 millions en 2030 (soit + 7%) et 13,1 millions en 2060 (soit +17%).  Le nombre de ménages privés au niveau du Royaume passe de 4,8 millions en 2014 à 5,3 millions en 2030 (soit +10%) et à 5,9 millions en 2060 (soit +23%).

    Ces résultats se basent sur un ensemble d’hypothèses relatives aux évolutions futures de la natalité, la mortalité et la migration internationale et interne ainsi que, pour les ménages, l’évolution des différentes formes de vie commune.

    Un chapitre de la publication est également consacré aux quotients de mortalité prospectifs, permettant de projeter les espérances de vie « du moment » (approche transversale) et les espérances de vie « générationnelle » (approche longitudinale).

    EFPOP1460 [Contributeur - 17/03/2015]
  • NIME Outlook for the World Economy 2013-2024 - Special topic: Fiscal consolidation and euro area growth perspectives

    La nouvelle projection mondiale réalisée avec le modèle NIME du Bureau fédéral du Plan couvre la période 2013-2024. La projection indique que l’on peut s’attendre à une reprise économique limitée au cours de la période 2013-2016. Au cours de cette période, la croissance permettrait la résorption des écarts de production de la zone euro, bien que la croissance de l’économie mondiale serait tirée essentiellement par des pays autres que ceux de l’Union européenne, les États-Unis ou le Japon. À plus long terme, la croissance économique mondiale fléchirait, suite au ralentissement général de la croissance de la productivité, mais suite aussi à des évolutions démographiques défavorables.

    Il faut noter que ces projections 2013-2024 pour l’économie mondiale ne servent pas d’input aux prévisions à court terme et aux projections à moyen terme réalisées pour la Belgique par le Bureau fédéral du Plan. En effet, ces dernières sont basées sur un certain nombre de méthodologies ad hoc et intègrent les prévisions internationales provenant d’institutions telles que la Commission européenne, l’OCDE et le FMI.

    NIME 01-13 [26/12/2013]
  • Austerity and Economic - Growth Policy insights for the euro area from the NIME world macroeconomic model

    SP121022_01 [22/10/2012]
  • NIME Outlook for the World Economy 2012-2020

    Les nouvelles perspectives pour l‘économie mondiale du Bureau fédéral du Plan présentent des projections pour les principales zones économiques du monde sur la période 2012-2020. La projection repose sur l’hypothèse d’un cadre institutionnel stable dans l’Union européenne et sur l’absence de mesures de consolidation de bilan qui auraient des effets suffisamment importantes que pour affecter durablement la croissance du PIB. Dans un tel cadre, la projection pour la zone euro indique qu’une croissance modérée de la demande finale intérieure et des exportations nettes positives devraient produire une croissance modérée du PIB sur la période 2012-2020. La croissance économique devrait être supérieure à la croissance de la production potentielle, fermant ainsi l’écart de production de la zone euro d’ici 2017. Cette fermeture de l’écart de production devrait être accompagnée d’un recul du taux de chômage, qui retomberait à son niveau d’avant crise. En même temps, la hausse du prix de la consommation privée devrait accélérer, atteignant d’ici 2020 un niveau compatible avec la cible d’inflation de la Banque centrale européenne. Les mesures de consolidation budgétaire qui sont simulées dans cette projection devraient générer des surplus primaires qui permettraient un recul du taux d’endettement public en pour cent du PIB.

    NIME 01-12 [06/08/2012]
  • The NIME Outlook for the World Economy : Medium-Term Prospects for the World Economy - Period 2010-2018

    At the time of writing, and although certain segments of financial markets do not yet seem to have returned to their normal, pre‐global financial crisis, functioning, it appears that the wide‐spread and massive policy initiatives of the past year have managed to avert any systemic financial meltdown and limit the depth of the world‐wide recession. Indeed, monetary policy, financial policy, the fiscal stimulus plans that began to be implemented in 2009 and the simultaneous boost from countries’ automatic fiscal stabilisers, all managed to limit the scale of the downturn in real GDP and employment levels. The downturn is also thought to have been limited in OECD countries due to the unexpected resilience of GDP growth in emerging market economies such as China, Brazil and India, who helped to prop up OECD activity by helping to contain the decline in world trade.

    In early 2010, policy has remained supportive on all fronts, fiscal, monetary and financial. However, with respect to fiscal policy in particular, after the massive public interventions of 2009, the time has come to look at the effects that these initiatives have had, both in terms of their support to the economy, but also in terms of their effects on countries’ budget deficits and debts and the exit strategies. A difficult balance must be struck between the necessary continued public support for the economy as long as output gaps and unemployment rates remain high, and the medium‐run adjustments to public deficit and debt trajectories.

    The current scenario is one where governments withdraw public support from the economy gradually without compromising the recovery. Over the medium term, public deficits do not explode. Real GDP growth picks up as the private sector begins to drive the recovery. In the euro area, we see the emergence of structural current account surpluses. In the United States, there is low inflation and a rebalancing of the current account deficit. In Japan, unfavourable demographic trends lead to low GDP growth; furthermore, the country is projected to continue down a path of deflation throughout the projection period.

    NIME 01-10 [24/08/2010]
  • Nime Policy Brief - Fiscal Stabilisation Plans and the Outlook for the World Economy

    L’économie mondiale fait face à une crise économique et financière profonde depuis août 2007. Face à ce qui est devenu une récession mondiale, quel espoir peut-on placer dans les plans de relance budgétaire annoncés ? Les plans de relance décidés et mis en œuvre dans la zone euro et aux Etats-Unis depuis fin 2008 constitueront-ils des réponses adéquates, notamment face à l’actuelle crise financière systémique ? Ce document présente une évaluation de l’efficacité de la politique budgétaire et des plans de relance actuels. Il indique que, bien que les mesures budgétaires soient certainement utiles pour limiter l’ampleur et la durée de la crise, celles-ci seront insuffisantes à elles seules pour empêcher une récession prolongée suivie d’une reprise molle. Afin de maximiser l’efficacité des plans de relance, ceux-ci devront être accompagnés de politiques monétaires accommodantes. De plus, afin d’accélérer et de soutenir une prochaine reprise de l’activité économique mondiale, les politiques budgétaires et monétaires devront être accompagnées par des mesures visant à assainir les secteurs bancaires et financiers.

    NIME 01-09 [20/04/2009]
  • The NIME Outlook for the World Economy - Medium-Term Prospects for the World Economy - Period 2008-2015

    Le Bureau fédéral du Plan belge présente sa nouvelle projection macroéconomique mondiale 2008-2015 dans sa publication "The NIME Outlook for the World Economy" d'août 2008. Le document contient également un Focus thématique consacré à l'évolution du marché immobilier résidentiel américain.

    Le scénario présenté dans cette projection mondiale a été établi sur base des données disponibles sur l'économie mondiale à la mi-août 2008. L'environnement économique international retenu dans les nouvelles prévisions économiques belges du 12 septembre 2008 est basé sur des hypothèses internationales plus récentes, notamment en ce qui concerne la croissance du PIB de la zone euro en 2008.

    Dans le scénario retenu, le PIB de la zone euro progresserait d'un modeste 1,5% en 2008 et de seulement 1% en 2009. La croissance du PIB devrait atteindre un taux annuel moyen de 1,6% sur la période 2008-2015, mais serait progressivement limitée par la baisse de la population d'âge actif ainsi que par des contraintes de capacité dans le secteur privé. Ces contraintes d'offre pousseraient les autorités monétaires à augmenter les taux d'intérêt. La croissance du PIB devrait atteindre 1,8% aux Etats-Unis en 2008, et s'établirait à seulement 2% sur la période 2008-2015. La croissance ralentirait en 2011 suite à l'expiration de certaines exemptions fiscales importantes. Au Japon, la croissance du PIB devrait atteindre 1% en 2008 mais tomberait à seulement 0,4% en 2009. Le PIB progresserait au rythme relativement lent de 0,9% par an en moyenne sur la période 2008-2015. La croissance économique japonaise fléchirait rapidement suite au vieillissement de la population et la baisse de l'offre d'emploi.

    NEO 02-08 [17/09/2008]
  • The NIME Outlook for the World Economy 2007-2013

    This August 2007 issue of the NIME Outlook for the World Economy presents a 2007-2013 macroeconomic projection for the major areas of the world. The outlook was produced using NIME, the Belgian Federal Planning Bureau’s macroeconometric world model. This issue includes a number of essential stochastic results relative to our new outlook, as well as an assessment of other less easily quantifiable risks that are currently seen to weigh on the outlook. The major technical assumptions behind the outlook and a brief description of the NIME model are presented in the appendix.

    NEO 02-07 [10/09/2007]
  • The NIME Outlook for the World Economy 2007-2013

    The January 2007 issue of the NIME Outlook for the World Economy presents a 2007-2013 macroeconomic projection for the major areas of the world. The outlook was produced using NIME, the Belgian Federal Planning Bureau’s macroeconometric world model. This issue also includes a number of essential stochastic results concerning the new world economic outlook. The major technical assumptions behind the outlook as well as a brief description of the NIME model are presented in the appendix.

    NEO 01-07 [13/02/2007]
  • The NIME Outlook for the World Economy 2006-2012

    The August 2006 issue of the NIME Outlook for the World Economy presents a 2006-2012 macroeconomic projection for the major areas of the world. The outlook was produced using NIME, the Belgian Federal Planning Bureau’s macroeconometric world model. This issue features a stochastic evaluation of its world economic outlook. The major technical assumptions behind the outlook as well as a brief description of the NIME model are presented in the appendix.

    NEO 02-06 [05/09/2006]
  • An Evaluation of the Risks Surrounding the 2006-2012 NIME Economic Outlook : Illustrative Stochastic Simulations

    In this Working Paper, we describe how we used stochastic simulation to evaluate the risks surrounding the January 2006 NIME Economic Outlook (NEO) for the world economy. We summarise the main results by showing confidence intervals around the baseline projection as well as probabilities that certain events will occur. The results presented in this Working Paper are of an illustrative nature and do not constitute an update of the January 2006 NIME Economic Outlook.

    Working Paper 02-06 [15/04/2006]
  • The NIME Outlook for the World Economy 2006-2012

    NEO 01-06 [20/01/2006]
  • Monetary Policy, Asset Prices and Economic Growth in the World Economy over the 1995-2004 Period : A counterfactual simulation with the NIME Model

    Over the 1995-2004 period, the evolution of stock market indices in the United States and Europe exhibited a distinct boom-and-bust pattern, rising dramatically during the second half of the 1990s and falling sharply at the turn of the century. These changes in asset prices affected household wealth and the financing cost of investments, so that the period of rising asset prices was also characterised by strong economic growth, while the period of falling asset prices saw weaker growth. As equity markets were largely driven by “irrational exuberance” in the second half of the 1990s, it is sometimes argued that, in order to foster a more balanced growth path, the monetary authorities in the United States and the euro area should have targeted changes in a price index which not only includes contemporaneous consumer prices but also asset prices.

    In this Working Paper we assess the worldwide macroeconomic implications of an interest rate rule whereby the major central banks of the world target not only changes in the traditional consumer price index but also changes in asset prices. We do this by simulating the nime model over the 1995-2004 period with an interest rate rule similar to the well-known Taylor rule, but augmented for changes in asset prices.

    Working Paper 17-05 [29/12/2005]
  • The NIME Outlook for the World Economy 2005-2011

    NEO 01-05 [31/08/2005]
  • The Macroeconomic Effects of an Oil Price Shock on the World Economy : A Simulation with the NIME Model

    In this Working Paper, we use the nime model to assess the macroeconomic effects of an oil price shock on the world economy. We start with an overview of the nime model, and a presentation of our modelling of oil price shocks. Next, we examine the effect of a permanent 25 per cent increase in the price of oil, under the assumption that the shock is caused by an increase in the mark-up of the oil price.

    Working Paper 06-05 [08/04/2005]
  • The NIME Economic Outlook for the World Economy 2005 - 2011 (Also in this issue: the Lisbon Strategy)

    This Working Paper presents a medium-term macroeconomic outlook for the major economic areas of the world. The outlook was prepared using nime, the Belgian Federal Planning Bureau’s (fpb) macroeconometric world model. The Working Paper also features an assessment of the euro area’s progress towards the European Union’s Lisbon goals for growth and employment, a brief description of the nime model and an appendix outlining the major technical assumptions of this outlook.Working Paper 02-05 [21/02/2005]
  • The NIME Economic Outlook for the World Economy 2004 - 2010 (Also in this issue: oil price shocks)

    This Working Paper presents a medium-term macro-economic outlook for the major economic areas of the world. The outlook is produced using nime, the Belgian Federal Planning Bureau’s macro-econometric world model. The Working Paper also features an assessment of the effects of a permanent 25 percent increase in the price of oil, a description of the nime model, and an appendix outlining the major technical assumptions of the outlook.

    Working Paper 16-04 [08/10/2004]
  • An assessment of the risks to the medium-term outlook of the Belgian international economic environment

    Each year, the Federal Planning Bureau (fpb) prepares a medium-term outlook for the Belgian economy with its macro-econometric hermes model. One of the key inputs of this exercise is a baseline scenario for the Belgian international economic environment, which includes an outlook for the output, imports, prices and financial variables of the major trading partners of Belgium. Traditionally, this international environment is based on the medium-term outlook presented by the European Commission in its Autumn Forecasts or the most recent available medium-term outlook of the Organisation for Economic Co-operation and Development (oecd).

    Working Paper 12-03 [12/09/2003]
  • The NIME Model : A Macroeconometric World Model

    Working Paper 03-01 [15/06/2001]
  • The NIME Model : Specification and Estimation of the Enterprise Sector

    Working Paper 10-00 [15/12/2000]
  • The NIME Model - Specification and Estimation of the Demand Equations of the Household Sector

    Working Paper 08-00 [15/10/2000]
  • An Evaluation of Fiscal Measures for Energy Products in the European Union

    Working Paper 08-98 [15/10/1998]
  • Les priorités d’Essen en matière d’emploi

    Planning Paper 84 [02/01/1998]
  • Un redéploiement fiscal au service de l'emploi en Europe - Réduction du coût salarial financée par une taxe CO2/énergie.

    Planning Paper 65 [01/11/1993]
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