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The Federal Planning Bureau (FPB) is a public agency. The FPB makes studies and projections on economic, social and environmental policy issues and on their integration within the context of sustainable development. For that purpose, the FPB collects and analyses data, explores plausible evolutions, identifies alternatives, evaluates the impact of policy measures and formulates proposals. Government, parliament, social partners and national and international institutions appeal to the FPB's scientific expertise. The FPB provides a large diffusion of its activities. The public is informed of the results of its research activities, which contributes to the democratic debate.

News

  • Consumer Price Index & Inflation forecasts (05/05/2015)

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • Recrutement d’un macroéconomiste (H/F) pour un contrat à durée déterminée (12 mois) (08/04/2015)

    Le Bureau fédéral du Plan recrute un expert dans les liens d’un contrat à durée déterminée dans le cadre dʹun projet de recherche centré sur l’étude des impacts pour l’économie belge des politiques de lutte contre les émissions de gaz à effet de serre.

    Lʹexpert collaborera aux travaux de l’équipe « perspectives et analyses macroéconomiques à moyen terme » pour ce qui concerne l’interaction entre les différentes politiques dans le domaine susmentionné et le contexte macroéconomique. Plus précisément, l’expert collaborera à l’adaptation du modèle de moyen terme du BFP, à la prise en compte des mesures en question, aux exercices de simulation et à l’étude et la présentation des résultats. L’expert devra en outre être ouvert au travail en équipe et à la collaboration avec les partenaires au projet d’autres institutions.

  • Deux scénarios pour rendre nos consommations et nos productions soutenables (02/04/2015)

    Le Rapport fédéral sur le développement durable 2015 explore deux scénarios de transition vers une Belgique en développement durable en 2050. Même si quelques progrès ont été réalisés depuis 1992, les évolutions actuelles permettent rarement d’atteindre les objectifs fixés par les pouvoirs publics. Ces deux scénarios montrent l’impulsion que les consommateurs et les producteurs peuvent donner, avec les pouvoirs publics, pour atteindre les objectifs d’un développement durable en 2050.

  • Innovationdata.be (18/03/2015)

    The website www.innovationdata.be provides a set of indicators describing the progress made by Belgium and its regions in the field of innovation. Data are also available for the Netherlands, France, Germany, Austria, the United Kingdom, the EU average and the euro area.

  • Selon les nouvelles perspectives démographiques, la Belgique compterait 13,1 millions d’habitants et 5,9 millions de ménages en 2060. Soit une hausse de 1,9 million d’habitants et 1,1 million de ménages par rapport à 2014 (17/03/2015)

    Le Bureau fédéral du Plan et la Direction générale Statistique et Information économique ont mis à jour leurs perspectives démographiques à l’horizon 2060. La population du Royaume passe de 11,2 millions en 2014 à 11,9 millions en 2030 (soit + 7%) et 13,1 millions en 2060 (soit +17%).  Le nombre de ménages privés au niveau du Royaume passe de 4,8 millions en 2014 à 5,3 millions en 2030 (soit +10%) et à 5,9 millions en 2060 (soit +23%). Ces résultats se basent sur un ensemble d’hypothèses relatives aux évolutions futures de la natalité, la mortalité et la migration internationale et interne ainsi que, pour les ménages, l’évolution des différentes formes de vie commune.

  • La croissance de l'économie belge devrait s’établir à 1% en 2015 (12/02/2015)

    Conformément à la loi du 21 décembre 1994, l’Institut des Comptes Nationaux a communiqué les chiffres du budget économique au ministre de l’Économie. Ces perspectives macroéconomiques servent de base au contrôle budgétaire pour l'année 2015. Les perspectives de croissance de l'économie belge pour 2015 sont revues à la baisse (elles étaient de 1,5% en septembre), ce qui est conforme aux adaptations des perspectives pour les principaux partenaires commerciaux. De plus, l’évolution des dépenses publiques est freinée par un certain nombre de mesures prises par le nouveau gouvernement fédéral ainsi que par les mesures adoptées dans les budgets régionaux. En effet, ces dernières n'étaient pas disponibles à un niveau de détail suffisant lors de la confection des prévisions de septembre.

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Consumer price index & Inflation forecasts

Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • 2030 Climate and Energy Framework for Belgium - Impact assessment of a selection of policy scenarios up to 2050 (29/04/2015)

    On October 17, 2014, the Federal Planning Bureau published the fifth edition of its triennial long-term energy outlook. The report describes a Reference scenario up to 2050 and demonstrates the large discrepancy between this Reference scenario and what is necessary to be on track for the EU 2030 Climate/Energy Framework as well as for the low-carbon economy by 2050, hence the need for additional policies and measures. This observation led to the writing of this paper in which three policy driven scenarios that are compatible both with the 2030 and 2050 greenhouse gas emission reduction challenge outlined by the European Council are being scrutinised. The analysis encompasses environmental, energy system, economic and social impacts.

  • Short Term Update 01-15 : Special Topic in this issue - A decomposition analysis of Belgium’s world export market share loss between 1995 and 2012 (01/04/2015)

    Short Term Update (STU) is the quarterly newsletter of the Belgian Federal Planning Bureau. It contains the main conclusions from the publications of the FPB, as well as information on new publications, together with an analysis of the most recent economic indicators.

  • Modelling the future evolution of international migration for Belgium (20/03/2015)

    This Working Paper presents the methodological progress made in projecting international migration. The new methodology is notably based on an analysis of migration flows per nationality and on statistics on reasons for migrating, in order to assess whether economic variables constitute relevant determinants of migration. If they do, the impact of economic determinants on immigration is estimated using econometric methods. The methodology also takes into account the increasing globalization and mobility as well as the expected growth of the global population which boost international migration flows (immigration and emigration). Finally, it grants more stability to the long-term migration projections and, therefore, to the population projections; the annual revisions of long-term migration will be less dependent on the short-term evolution of migration flows.

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