Nieuws (45)

2017

  • Groei van de productiviteit en de werkgelegenheid: de uitdaging voor België 17/10/2017  - Communiqués

    Tijdens de periode 1970-2015 wordt de vertraging van de bbp-groei per persoon in België hoofdzakelijk verklaard door een zwakkere groei van de arbeidsproductiviteit.  Tot het midden van de jaren 80 heeft de daling van het aantal gewerkte uren per persoon ook bijgedragen tot die vertraging.

  • Growth and Productivity in Belgium 17/10/2017  - Publicaties

    Het rapport beoogt een beeld te geven van de voornaamste determinanten van de economische groei en de productiviteitsontwikkeling in België, in vergelijking met de drie buurlanden en de Verenigde Staten over een lange periode, van 1970 tot 2015. Het bevat ook een gedetailleerde analyse van de recente periode (2000-2015) die de impact toont van de economische en financiële crisis van 2008.

  • België: netto-invoerder van broeikasgasemissies 29/09/2017  - Communiqués

    De broeikasgasemissies verbonden aan de productie van goederen en diensten die door de Belgische ingezetenen worden geconsumeerd zijn ruimschoots hoger dan de emissies verbonden aan de Belgische productie, en, in tegenstelling tot deze laatste, gaan ze in stijgende lijn.

  • Belgium’s Carbon Footprint - Calculations based on a national accounts consistent global multi-regional input-output table 29/09/2017  - Publicaties

    Deze Working Paper presenteert ramingen voor de Belgische koolstofvoetafdruk berekend aan de hand van globale multiregionale input-outputtabellen die in overeenstemming zijn gebracht met gedetailleerde Belgische nationale rekeningen. Uit onze berekeningen blijkt dat de Belgische koolstofvoetafdruk aanzienlijk groter is dan de emissies op basis van productie, wat betekent dat België een netto-invoerder is van BKGemissies. Onze resultaten tonen bovendien aan dat overeenstemming met gedetailleerde nationale rekeningen wel degelijk van belang is voor de raming van de koolstofvoetafdruk gebaseerd op MRIO, in het bijzonder voor een kleine open economie zoals België.

  • Reële herwaardering van de lonen via een puntenstelsel 19/09/2017  - Publicaties

    De Commissie Pensioenhervorming 2020-2040 stelde een aangepast pensioensysteem voor dat pensioenen berekent in functie van opgebouwde punten. Een belangrijk aspect daarvan was dat de lonen uit het verleden geherwaardeerd zouden worden op basis van de gemiddelde loonstijging. Deze working paper onderzoekt wie de winnaars en verliezers zijn wanneer dit herwaarderingsprincipe via een puntensysteem in het werknemersstelsel wordt ingevoerd en waarom.

  • De Belgische economische groei zou in 2017 en 2018 telkens op 1,7 % uitkomen 07/09/2017  - Communiqués

    De economie van de eurozone blijft gestaag groeien, dit jaar naar verwachting met 2,1 % en volgend jaar met 1,8 %. In vergelijking met de junivooruitzichten is dat een opwaartse herziening. Ook de vooruitzichten voor de Belgische economie zijn verder verbeterd, zij het in beperktere mate. De werkgelegenheid zou over beide jaren samen toenemen met 104 000 personen en de inflatie koelt sterk af in 2018.

  • Vehicle stock modelling in long term projections - Survey of the literature 07/08/2017  - Publicaties

    Transportmodellen die worden gebruikt voor langetermijnvooruitzichten zouden de impact van gedeelde, geautomatiseerde en elektrische vervoerswijzen moeten weerspiegelen. Deze paper heeft tot doel lessen te trekken uit de bestaande literatuur rond het modelleren van het wagenpark om het PLANET-model – dat wordt gebruikt om vooruitzichten van de transportvraag in België op te stellen – verder te verbeteren.

  • Regionale economische vooruitzichten 2017-2022 13/07/2017  - Publicaties

    Dit rapport presenteert de resultaten van de regionalisering van de nationale economische vooruitzichten van het Federaal Planbureau voor de periode 2017-2022. Net als de vorige edities is dit rapport het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau en de studiediensten van de drie Belgische gewesten (BISA, IWEPS en SVR). Het multiregionaal en multisectoraal HERMREG-model dat hiervoor wordt gebruikt is een macro-econometrische model dat een top-down-benadering volgt. HERMREG is volledig gebaseerd op het nationale HERMES-model van het Federaal Planbureau. Dat betekent dat de nationale middellangetermijnvooruitzichten van HERMES opgesplitst worden op het niveau van de beschouwde entiteiten aan de hand van endogene regionale verdeelsleutels.

  • Studiecommissie voor de vergrijzing - Jaarlijks verslag 12/07/2017  - Publicaties

    De Studiecommissie voor de Vergrijzing (SCvV) werd opgericht door de wet van 5 september 2001 tot waarborging van een voortdurende vermindering van de overheidsschuld en tot oprichting van een Zilverfonds. Het Zilverfonds werd opgeheven door de wet van 18 december 2016 tot regeling van de erkenning en de afbakening van de crowdfunding en houdende diverse bepalingen inzake financiën. De Studiecommissie voor de Vergrijzing en haar missies blijven echter voortbestaan aangezien, krachtens dezelfde wet, het opschrift van de wet van 5 september 2001 wordt vervangen door “Wet tot oprichting van een Studiecommissie voor de vergrijzing en opstelling van een Vergrijzingsnota”. De SCvV is belast met de redactie van een jaarverslag over de budgettaire en sociale gevolgen van de vergrijzing op lange termijn.

  • Tax Expenditure and the Cost of Labour Taxation - An application to company car taxation 04/07/2017  - Publicaties

    Het doel van deze paper is de efficiëntiekosten te ramen van een euro extra middelen via de personenbelasting, rekening houdend met de gelijktijdige impact ervan op de arbeidsmarkt en de transportmarkt.  Meer in het bijzonder worden in deze paper ramingen van de marginale belastingsoverlast van de marginale aanslagvoeten in de personenbelasting in België afgeleid. Bij die raming wordt rekening gehouden met de subsidiëring van salariswagens. Door rekening te houden met de welvaartsverliezen op de transportmarkt stijgen de welvaartskosten van een euro extra middelen met 5 cent à 7 cent ten opzichte van modellen die alleen rekening houden met de impact op de arbeidsmarkt. Afhankelijk van de modelhypothesen stijgen door de verhoging van de marginale aanslagvoeten in de hoogste schaal van het fiscaal barema de efficiëntiekosten met 28 % à 58 %. Daarenboven worden de transportgerelateerde fiscale uitgaven in de personenbelasting op 1,9 miljard euro geraamd. We komen tot de conclusie dat er ruimte is om de welvaart te verbeteren door de belastinggrondslag te verbreden en de aanslagvoeten te verlagen. Dat kader wordt toegepast om de verdiensten van de cash-voor-een wagen-voorstellen te analyseren.

  • Economische vooruitzichten 2017-2022 20/06/2017  - Publicaties

    De Economische vooruitzichten van het Federaal Planbureau laten toe om een toekomst ‘bij ongewijzigd beleid’ te schetsen van de Belgische economie voor de komende vijf jaar. De Vooruitzichten 2017-2022 houden rekening met een bescheiden economisch herstel in de eurozone en worden gekenmerkt door economische beleidsmaatregelen op Belgisch niveau die de groei arbeidsintensiever maken.

 1 van 3 
Please do not visit, its a trap for bots