Page Title

Publications

Dans un souci de transparence et d’information, le BFP publie régulièrement les méthodes et résultats de ses travaux. Les publications sont organisées en séries, entre autres, les perspectives, les working papers et planning papers. Certains rapports peuvent également être consultés ici, de même que les bulletins du Short Term Update publiés jusqu’en 2015. Une recherche par thématique, type de publication, auteur et année vous est proposée.

Documents (1082)

2005

  • Hervorming van de posterijen in België. Lessen uit Zweden en Nederland 01/06/2005

    Cette note présente l’étude consacrée à un benchmarking international des réformes de marché dans le secteur postal. Trois industries de réseau (électricité, chemins de fer et postes) ont fait l’objet d’un benchmarking, lequel a pour objet de tirer des leçons, lorsque possible, pour la réforme des secteurs concernés en Belgique. Ces réformes sont la conséquence d'une volonté européenne de créer un marché intérieur caractérisé par la concurrence la plus libre possible. Elles procèdent également de la conviction selon laquelle la libre concurrence peut, mieux que les interventions de l'Etat, créer les conditions d'un marché efficace. Pour le secteur postal, les pays sélectionnés pour l’exercice de benchmarking sont les Pays-Bas et la Suède. La réforme de la poste y est clairement plus avancée que dans d’autres pays européens.

    Working Papers - Working Paper 11-05  Publicatie(nl),

  • Hervorming van de spoorwegsector in België. Lessen uit Groot-Brittannië, Duitsland en Zweden. 01/06/2005

    Cette note présente une étude consacrée au benchmarking international des réformes de marché dans le secteur des chemins de fer. Trois industries de réseau (électricité, chemins de fer et postes) ont fait l’objet d’un benchmarking, lequel doit permettre de tirer des enseignements, lorsque possible, pour la réforme des secteurs concernés en Belgique. Ces réformes sont la conséquence d'une volonté européenne de créer un marché intérieur caractérisé par la concurrence la plus libre possible. Elles procèdent également de la conviction selon laquelle la libre concurrence peut, mieux que les interventions de l'Etat, créer les conditions d'un marché efficace. Dans le secteur européen du rail, les réformes de marché s’appuient sur neuf directives qui ont été promulguées entre 1991 et 2004. Certains pays sont même allés plus loin que les prescriptions européennes, et le Royaume-Uni, la Suède et l’Allemagne devancent clairement d’autres pays membres. Ces trois pays obtiennent les scores les plus élevés au niveau de l’indice européen de libéralisation du rail.

    Working Papers - Working Paper 10-05  Publicatie(nl),

  • Hervorming van netwerkindustrieën: theoretisch kader 01/06/2005

    Les industries de réseau présentent des caractéristiques susceptibles d’empêcher un fonctionnement optimal du marché. Les infrastructures en constituent l’exemple le plus patent : elles requièrent des investissements qui peuvent être tellement lourds que la coexistence de plusieurs réseaux concurrents n’est pas toujours possible. L’infrastructure confère alors une position monopolistique, avec les conséquences économiques qui en découlent. Un autre exemple a trait à la présence d’externalités : les acteurs du marché ne prennent pas nécessairement en compte dans leurs décisions certaines propriétés de réseau, de sorte que les prix et quantités produites peuvent s’avérer non optimaux sur le plan du bien-être général. Or, les industries de réseau produisent des services d’intérêt général. Il importe donc de garantir l’accessibilité à ces services, tant au niveau des prix que de la disponibilité de l’offre, et d’assurer que ces services soient produits dans les meilleures conditions d’efficacité. Par conséquent, il est souhaitable que les industries de réseau fassent l’objet d’une certaine forme de régulation.

    Working Papers - Working Paper 08-05  Publicatie(nl),

  • Réforme de marché dans les industries de réseau en Belgique 01/06/2005

    Une réforme des industries de réseau est en cours depuis les années 1990 dans les États membres de l’Union européenne, en partie à l’initiative des États membres eux-mêmes, en partie à l’initiative de la Commission européenne. Elle a pour objet, d’une part, d’encourager une concurrence effective par la réalisation du marché unique, et d’autre part, de renforcer l’efficacité économique. Avant cette réforme, les industries de réseau jouissaient pour la plupart d’un monopole légal au niveau national et étaient souvent aussi des entreprises publiques. Comme les industries de réseau jouent un rôle économique et social essentiel, une telle structure permettait de garantir aux pouvoirs publics un droit de regard sur leur fonctionnement. Toutefois, elle comportait aussi un grand risque d’inefficacité. Par ailleurs, la persistance de monopoles nationaux est contraire à l’esprit du marché unique européen, dans lequel les entreprises sont libres de pénétrer sur les marchés des autres États membres. La réforme est principalement destinée à autoriser la concurrence et à réglementer l’accès à l’infrastructure. Dans plusieurs cas, elle s’accompagne d’une privatisation.

    La présente étude analyse, pour la Belgique, les conséquences des réformes des secteurs de l’électricité, du gaz, des télécommunications, des chemins de fer et des postes. Il ressort de l’analyse que la réforme a une incidence économique essentiellement favorable.

    Séries clôturées - Planning Paper 98  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • STU 02-05 : Special Topic - Market reform in network industries in Belgium 17/05/2005

    The medium-term outlook for Belgium (cut-off date: April 30) points towards an average GDP growth rate of 2.2% during the 2005-2010 period, which is slightly higher than potential (2.1%). This pace of growth is expected to take place after a slowdown in economic growth in 2005 (1.7%) and a rebound in 2006 (2.6%). In both years Belgian economic growth should be slightly higher than in the euro area. Recent information makes the 2005 growth figure highly uncertain, with a significant downward risk.

    Despite moderate wage increases, the average yearly growth rate of private consumption should reach 1.9% during the 2005-2010 period, particularly thanks to the increase in households’ disposable income (stimulated particularly by reductions in personal income tax and the rise in employment). Investment growth should reach 3% on average during the 2005-2010 period, mainly reflecting the increase in business investment but also an acceleration of public investment in 2005 and 2006. Growth in exports should be 5.5% on average and the contribution of net exports to GDP growth is expected to be 0.2%. Limited wage cost increases, lower oil prices as compared to the average level in 2005 and a negative output gap should allow inflation to remain around 1.8% in the medium term.

    The development of employment should reflect the favourable macroeconomic context, the limited increases in wage costs and various policy measures. After the net creation of approximately 29,000 and 21,000 jobs in 2004 and 2005 respectively, about 40,000 jobs should be created every year during the 2006-2010 period. Between 2004 and 2010 industrial employment should fall by 51,000 persons and the number of jobs created in market services should exceed 270,000. Nevertheless, in view of the growth in the labour force (mainly in the 50-64 age group) the fall in unemployment will be limited to 50,000. The unemployment rate (broad administrative statistics) is still increasing in 2005 (from 14.4% to 14.6%), but it will subsequently fall to 12.9% in 2010.

    Under the assumption of unchanged policy, the public accounts are expected to show a clear deterioration, with a net public sector borrowing requirement appearing in 2005 (0.5% of GDP) and widening to 1.5% of GDP in 2006 before gradually declining to 0.7% of GDP by the end of the projection period. Nevertheless, the total public debt to GDP ratio is still in decline, from 95.8% in 2004 to 82.6% in 2010.

    Séries clôturées - Short Term Update 02-05  Publication(en),

  • The Macroeconomic Effects of an Oil Price Shock on the World Economy : A Simulation with the NIME Model 08/04/2005

    In this Working Paper, we use the nime model to assess the macroeconomic effects of an oil price shock on the world economy. We start with an overview of the nime model, and a presentation of our modelling of oil price shocks. Next, we examine the effect of a permanent 25 per cent increase in the price of oil, under the assumption that the shock is caused by an increase in the mark-up of the oil price.

    Working Papers - Working Paper 06-05  Publication(en),

  • STU 01-05 : Special Topic - Why is Belgian productivity growth declining? 25/03/2005

    In 2004, economic growth in Belgium amounted to 2.7% (GDP at constant prices), which is higher than the euro area average due to the strength of Belgian domestic demand. The economic recovery, triggered by an improvement in the international business climate from mid-2003 onwards, resulted in quarter-on-quarter growth rates between 0.7% and 0.8%, but weakened to 0.4% in the last quarter of 2004.

    Economic growth should gain momentum during the course of this year, which is mainly due to the quarterly profile of exports. In fact, export growth should temporarily weaken during the first half of this year due to lower foreign demand growth and the appreciation of the euro during the last two quarters of 2004, which hampers competitiveness with respect to the other currency areas. Private con-sumption (+1.8%) should increase at a faster pace than purchasing power (+1.4%) for the third con-secutive year. Stimulated by the ongoing recovery of business profitability, low interest rates and gradually improving demand prospects, real business investment growth should strengthen to 3.3% this year. All in all, GDP growth at constant prices should reach 2.2% in 2005. Inflation should re-main rather stable at 2.0%.

    Employment should increase by 34,400 units this year, as compared to 28,600 in 2004. As the labour force should increase at about the same pace in 2005, the unemployment rate should stabilise this year. The employment rate should rise slightly from 61.8% in 2004 to 62.1% in 2005.

    Séries clôturées - Short Term Update 01-05  Publication(en),

  • European R&D Strategy: impact and feasibility study for Belgium 14/03/2005

    Following the Lisbon strategy designed to transform the European economy into the most competitive and dynamic knowledge-based society, the Barcelona Summit quantified one of the available instruments to reach this ambitious objective by fixing the amount of resources which have to be devoted to r&d by 2010, at 3% of the European gdp.


    What could be the implications of the Barcelona objective in terms of the main economic variables for Belgium and the eu? What are the needs for human capital to reach this objective? How are these needs covered by the current trends in the supply of qualified labour in Belgium? These are the main questions analysed in the present working paper.

    Working Papers - Working Paper 03-05  Publication(en),

  • Variantes de réduction des cotisations sociales et de modalités de financement alternatif 10/03/2005

    La présente étude s’inscrit dans le cadre des réflexions récurrentes sur les effets économiques d’opérations de redéploiement de la pression fiscale et parafiscale visant à promouvoir l’emploi. Plus précisément, elle porte sur les effets macroéconomiques et budgétaires, de court et de moyen terme, de différentes formules de réduction des cotisations sociales (employeurs ou personnelles) d’une part, d’augmentation d’autres types de prélèvements d’autre part.

    Séries clôturées - Planning Paper 97  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • The NIME Economic Outlook for the World Economy 2005-2011 07/03/2005

    This Working Paper presents the 2005-2011 macroeconomic outlook for the major areas of the world. The outlook was produced using NIME, the Belgian Federal Planning Bureau’s (FPB) macroeconometric world model and builds on the Autumn 2004 short-term Economic Forecasts made by the European Commission for the year 2004. The Working Paper also features an assessment of the progress made towards the Lisbon goals for growth and employment in the euro area. The major technical assumptions of this outlook as well as a description of the NIME model are presented in an appendix to the Working Paper.


    Articles - Article 2005030703  

  • Sustainable development policy at the federal level in Belgium 07/03/2005

    In July 2003 the Belgian federal government’s Policy Declaration expressed its intention to assess its sustainable development policy. This Working Paper aims to facilitating this, by delivering a timely evaluation of both the implementation of the first two Federal Plans for Sustainable Development and the Federal strategic policy process in which these plans are elaborated, implemented and monitored. The last part of the Paper describes the strategies for sustainable development at other Belgian and international policy levels, including partnerships for sustainable development. The Belgian Federal Strategy for Sustainable Development is a learning process. The federal authorities have taken important steps to put sustainable development into practice. This paper shows that improvements are necessary and points out where they are possible.

    Articles - Article 2005030702  

  • Sustainable development: production patterns and the human capital 07/03/2005

    This Working Paper describes, with a sustainable development approach, the relationships between the production patterns' evolution and the state of the human capital in Belgium with an international perspective. Human capital is defined here as occupational and environmental health, as well as knowledge and capacities. The Driving forces-Pressure-State-Impact-Response framework is used to understand and analyse these relationships. The Paper also presents the political initiatives developed to promote more sustainable production patterns and to strengthen the human capital.

    Articles - Article 2005030701  

  • The NIME Economic Outlook for the World Economy 2005 - 2011 (Also in this issue: the Lisbon Strategy) 21/02/2005

    This Working Paper presents a medium-term macroeconomic outlook for the major economic areas of the world. The outlook was prepared using nime, the Belgian Federal Planning Bureau’s (fpb) macroeconometric world model. The Working Paper also features an assessment of the euro area’s progress towards the European Union’s Lisbon goals for growth and employment, a brief description of the nime model and an appendix outlining the major technical assumptions of this outlook.

    Working Papers - Working Paper 02-05  Publication(en),

  • La politique menée pour un développement durable 21/02/2005

    Ce Working Paper est réalisé dans le cadre de l’engagement pris par le gouvernement d’évaluer, chaque année, la politique fédérale de développement durable. A l’instar des précédents Rapports fédéraux en matière de développement durable, il adopte une approche de l’évaluation selon laquelle the purpose of evaluation is not to prove but to improve. L’horizon temporel de cette évaluation a été choisi dans le but d’améliorer le fonctionnement de la loi du 5 mai 1997 relative à la coordination de la politique fédérale de développement durable. La période d’évaluation débute au moment de l’approbation de cette loi.

    Working Papers - Working Paper 01-05  Publication(fr), Publicatie(nl),

2004

  • Développement durable: modes de production et capital humain 30/12/2004

    Le Bureau fédéral du Plan est chargé d’”établir tous les deux ans un rapport fédéral sur le développement durable” selon la loi du 5 mai 1997 relative à la coordination de la politique fédérale sur le développement durable. Ce working paper est écrit en préparation du troisième Rapport fédéral sur le dd. Il analyse les modes de production et leur influence sur le capital humain. Il étudie plus particulièrement les effets des modes de production sur l’emploi, la santé au travail, la santé environnementale et les connaissances et compétences des êtres humains.

    Working Papers - Working Paper 22-04  Publication(fr),

  • Analyse du secteur Horeca 23/12/2004

    Cette étude propose une analyse détaillée du secteur Horeca. Outre un aperçu de la démographie des entreprises, elle présente l’importance du secteur Horeca dans l’économie belge, ainsi que son évolution depuis le milieu des années nonante. La production de services Horeca nécessitant une main d’œuvre importante, une attention particulière est portée aux aspects d’emploi. Cette étude fait appel à des données provenant des Comptes nationaux 1995-2003 et aux tableaux entrées-sorties 2000, complétés par des bases de données administratives et des données d’enquêtes.

    Working Papers - Working Paper 21-04  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • STU 04-04 : Special Topic - Geographic market specialisation and export performance 17/12/2004

    The latest update of the FPB’s medium-term outlook for Belgium shows average GDP growth reaching 2.3% during the 2004-2009 period. This development can be largely accounted for by domestic demand, whereas the role of (net) exports is expected to be more limited. As in 2003, private consumption should evolve in quite a dynamic way during the projection period (1.9% on average), mainly as a result of an expansion of households’ disposable income. At the same time, gross fixed capital formation (and particularly business investment) should recover, with annual growth reaching 3%. The structural loss of export market share should be confirmed with exports increasing by 5.3% a year on average, compared with growth of 6.3% of our potential export markets.

    Inflation should remain slightly below 2% in the medium term, mainly thanks to limited wage increases and moderate rises in imported costs. Employment is expected to increase by about 32,000 jobs a year during the 2005-2009 period. This performance can be explained by several factors: a relatively favourable macroeconomic context, limited wage increases, a reduction in working time and various measures taken to promote employment. At the same time, the working population should rise considerably. As a consequence, despite the creation of many jobs, the fall in the unemployment rate should be very limited.

    The FPB’s October update of the medium term outlook for Belgium does not yet take into account the measures decided within the framework of the 2005 budget.

    Séries clôturées - Short Term Update 04-04  Publication(en),

First page Previous page  32 de 44  Next page Last page
Please do not visit, its a trap for bots