Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Middellangetermijnvooruitzichten en macrosectorale analyses

Contact

  • http://macro.plan.be

Regionale economische vooruitzichten 2021-2026 [16/07/2021]

Na een sterk herstel in 2021 en 2022 zou de economische groei in de drie gewesten geleidelijk vertragen, maar hun werkloosheidsgraad daalt.

Regionale economische vooruitzichten 2021-2026 [16/07/2021]

Dit rapport presenteert de resultaten van de regionalisering van de nationale economische vooruitzichten van het Federaal Planbureau voor de periode 2021-2026. De hier voorgestelde regionale vooruitzichten zijn dus coherent met de nationale projectie van juni 2021, die zelf steunt op de economische en budgettaire informatie die op 2 juni 2021 beschikbaar was. Net als de vorige edities is dit rapport het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen.

Plan voor Herstel en Veerkracht [05/07/2021]

Het Federaal Planbureau werd gevraagd het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht te evalueren.  De volgende rapporten zijn beschikbaar : 

Een sterk herstel van de Belgische economie, al vertraagt de groei op middellange termijn; de arbeidsmarkt houdt beter stand dan verwacht, maar de overheidsfinanciën blijven in het rood [24/06/2021]

De Belgische economie herstelt zich sneller dan verwacht van de gezondheidscrisis, maar de economische groei zou een meer trendmatig verloop kennen vanaf 2023. De werkgelegenheidsgroei vertraagt in de periode 2020-2022, al blijft de impact op de werkloosheidsgraad beperkt op middellange termijn. Het overheidstekort zou aanvankelijk afnemen dankzij het economisch herstel en de afbouw van de crisismaatregelen, maar het zou daarna opnieuw stijgen. De projectie houdt rekening met het grootste deel van de informatie die op 2 juni 2021 beschikbaar was, met inbegrip van de Belgische en de buitenlandse herstelplannen. Ze anticipeert niet op eventuele bijkomende herstelmaatregelen of budgettaire besparingsmaatregelen die de regeringen in de toekomst kunnen nemen.

Economische vooruitzichten 2021-2026 – Versie van juni 2021 [24/06/2021]

Dit rapport stelt de resultaten voor van de juniversie van de ‘Economische vooruitzichten 2021-2026’. Het Federaal Planbureau publiceerde in februari een voorlopige versie van deze vooruitzichten. De projectie houdt rekening met het grootste deel van de informatie die op 2 juni 2021 beschikbaar was, met inbegrip van de Belgische en de buitenlandse herstelplannen. Ze anticipeert niet op eventuele bijkomende herstelmaatregelen of budgettaire besparingsmaatregelen die de regeringen in de toekomst kunnen nemen.

Contact

  • http://macro.plan.be

Eén keer per jaar – in juni – publiceert het FPB een macrosectorale projectie voor een periode van 6 jaar. Sedert 2014 publiceert het FPB ook een voorlopige, summiere versie van die projectie in maart als bijdrage tot de voorbereiding van het Stabiliteitsprogramma en van het Nationaal Hervormingsprogramma die in april moeten worden ingediend bij de Europese Commissie.

De eerste twee jaren van de juniprojectie stemmen overeen met de kortetermijnvooruitzichten van begin juni (zie Kortetermijnvooruitzichten en conjunctuur). De daaropvolgende jaren moeten worden beschouwd als een projectie die een mogelijke toekomst van de Belgische economie weergeeft en de economische onevenwichten op middellange termijn onderstreept. Daarbij wordt o.m. een gedetailleerde analyse gepubliceerd van de arbeidsmarkt en van de overheidsfinanciën.

De middellangetermijnvooruitzichten worden opgesteld ‘bij ongewijzigd beleid’, wat betekent dat ze enkel rekening houden met maatregelen die formeel beslist zijn en waarvan de toepassingsmodaliteiten met voldoende precisie bekend zijn.

Methodes en instrumenten

Om die projecties tot stand te brengen, wordt gebruik gemaakt van het macrosectoraal model HERMES. De huidige modelversie bestaat uit meer dan 8000 vergelijkingen en ongeveer 10 000 variabelen. De omvang van het model heeft te maken met de graad van desaggregatie (o.m. door de indeling naar bedrijfstakken en door de gedetailleerde modellering van de arbeidsmarkt en van de overheidsfinanciën). Voor een recente beschrijving van HERMES, zie Working Paper 13-13.

Naast macrosectorale projecties wordt HERMES ook gebruikt voor variantanalyses. Dit om de economische impact te bepalen van schokken (bv. op de olieprijzen of op de groei van de buitenlandse afzetmarkten) of maatregelen (op economisch en sociaal vlak). Voor recente voorbeelden van variantanalyses, zie Working Paper 10-18.

Terugkerende publicaties

De resultaten van de economische middellangetermijnvooruitzichten worden uitgebreid voorgesteld in een jaarlijkse publicatie die verschijnt in de maand juni. Sedert 2014 publiceert het FPB ook een voorlopige, summiere versie van die projectie onder de vorm van een rapport in maart. Variantanalyses worden op occasionele basis gepubliceerd.

Cijfergegevens

De statistische bijlage van de macro-economische en sectorale resultaten van de projectie van juni kan geraadpleegd worden in de rubriek Data.

Contact

  • http://macro.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots