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The Institution

The Federal Planning Bureau (FPB) is an independent public agency. It draws up studies and projections on economic, social and environmental policy issues and on the integration of these policies within a context of sustainable development.

Coraline Daubresse

Coraline Daubresse has been working as an analyst at the Federal Planning Bureau since 2011. In 2012, she joined the team Energy - Transport, where she carries out thematic analyses with regard to transport and where she collaborates on the long-term projections for transport demand. These projections are published every three years in collaboration with the Federal public service Mobility and Transport.

 

Coordonnées

Teams

  • Energy and transport
  • Household expenditure for transport: 2021 update

    This working paper describes main evolutions in household expenditure for transport in Belgium. Results are based on data from national accounts (National Accounts Institute, Eurostat) as well as data from Household budget surveys (Statbel).

    WP 01-21 [17/02/2021]
  • Teleworking and transport demand: an assessment in the PLANET model

    The aim of this study is to take a step back about teleworking as a tool to tackle mobility issues. Beyond the renewed interest in the public debate from which teleworking benefits, and its strong emphasis since the start of the COVID-19 epidemic, the aim here is to use reliable sources and proven models to identify the relationship between increased teleworking and decreased transport demand. To this end, the PLANET model of the Federal Planning Bureau has been adapted to explicitly take into account changes in this practice in its long-term projections.

    WP 06-20 [20/11/2020]
  • The PLANET Model : Methodological Report PLANET 4.0

    PLANET is a model developed by the Belgian Federal PLANning Bureau that models the relationship between Economy and Transport. Its aim is to produce: (i) medium- and long-term projections of transport demand in Belgium, both for passenger and freight transport; (ii) simulations of the effects of transport policy measures; (iii) cost-benefit analyses of transport policy measures. This methodological report describes the main features of the PLANET model, and more specifically, the version 4.0 used for the transport outlook published in January 2019.

    WP 01-20 [27/02/2020]
  • Perspectives de la demande de transport en Belgique à l’horizon 2040
    Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2040

    Within the framework of a cooperation agreement between the Federal Planning Bureau and the Federal Public Service Mobility and Transport, the Federal Planning Bureau produces, every three years, long-term projections of transport demand in Belgium. This exercise is the fourth of its kind so far. It aims to make a projection of no change in policy, indicating general long-term trends and allowing elements on which transport policy should be based to be identified and the impact of transport policy measures to be studied.

    FORTRANSP_19 [31/01/2019]
  • Description et utilisation du modèle PLANET
    Beschrijving en gebruik van het PLANET-model

    Deze paper geeft een niet-technische beschrijving van het PLANET-model, met een focus op beleidsanalyse in de transportsector. De werking van de verschillende modules, alsook van de belangrijkste gedragseffecten, modeldimensies en beleidsvariabelen wordt gepresenteerd. Er wordt ingegaan op een aantal specifieke gevallen die belangrijk zouden kunnen zijn voor de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s, met name de behandeling van de fiscale uitgaven voor transport in de directe belastingen en de invoering van een geografische dimensie. Tot slot geven we de resultaten van enkele illustratieve beleidsscenario’s.


    Le présent working paper donne une description non technique du modèle PLANET et met l’accent sur l’analyse de mesures dans le secteur du transport. Le fonctionnement des différents modules sont présentés, tout comme les principaux effets sur le comportement, les dimensions du modèle et les variables de mesures politiques. Cette présentation aborde un certain nombre de spécificités qui pourraient être importantes pour le chiffrage des programmes électoraux, notamment le traitement des dépenses fiscales de transport au niveau des impôts directs et l’introduction d’une dimension géographique. Enfin, plusieurs scénarios de politique et leurs résultats sont présentés à titre d’illustration.

    DC2019_WP_06 [21/12/2018]
  • Les ménages et leurs dépenses de transport - Analyse thématique

    Ce Working Paper présente les principales évolutions des dépenses de consommation des ménages en Belgique pour la fonction de transport. Plusieurs sources de données sont exploitées : d’une part, les données issues des comptes nationaux sur les dépenses de consommation finale des ménages (Institut des Comptes Nationaux, Eurostat) et, d’autre part, les résultats des enquêtes sur le budget des ménages.

    L’analyse s’articule en deux chapitres. Le premier décrit les données des comptes nationaux sur les dépenses de transport des ménages en Belgique et les compare aux pays limitrophes et à l’UE28 à l’aide de la base de données Eurostat. Le deuxième chapitre se penche sur les résultats des enquêtes sur le budget des ménages et affine l’analyse en différenciant, pour une période donnée, les dépenses moyennes des ménages belges selon la Région, la catégorie d’âge ou le quartile de revenu du ménage.


    In deze Working Paper worden de voornaamste evoluties in de consumptieve bestedingen van de gezinnen voor vervoer in België voorgesteld. Daarvoor wordt een beroep gedaan op verschillende gegevensbronnen: enerzijds de gegevens uit de nationale rekeningen over de consumptieve bestedingen van de gezinnen (Instituut voor de Nationale Rekeningen, Eurostat) en anderzijds de resultaten van de Huishoudbudgetonderzoeken.

    De analyse bestaat uit twee hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk worden de gegevens uit de nationale rekeningen over de gezinsuitgaven voor vervoer in België beschreven en wordt er aan de hand van de Eurostat-gegevensbank een vergelijking gemaakt tussen de uitgaven in België en die in de buurlanden en de EU28. In het tweede hoofdstuk worden de resultaten van de Huishoudbudgetonderzoeken onder de loep genomen en wordt de analyse verfijnd door voor een gegeven periode de gemiddelde uitgaven van de Belgische gezinnen op te splitsen naar gewest, leeftijdscategorie en inkomenskwartiel van het gezin.

    Working Paper 02-17 [31/03/2017]
  • Perspectives de l’évolution de la demande de transport en Belgique à l’horizon 2030
    Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2030

    Within the framework of a cooperation agreement between the Federal Planning Bureau and the Federal Public Service Mobility and Transport, the Federal Planning Bureau produces every three years long-term projections of transport demand in Belgium. This exercise, the third of its kind so far, is aimed at making a projection with no change in policy, indicating general long-term trends and allowing to identify elements on which transport policy should be based and to study the impact of transport policy measures.

    FORTRANSP_15 [08/12/2015]
  • Dépenses des ménages et transport - Analyse thématique

    This working paper describes main evolutions in household expenditure for transport in Belgium. Results are based on data from national accounts (National Accounts Institute, Eurostat) as well as data from Household budget surveys (Statistics Belgium).

    Working Paper 02-14 [26/02/2014]
  • Le système d’innovation en Wallonie

    This working paper analyses the performances of the Walloon innovation system in 2010. It concentrates on the six dimensions of the innovation system: knowledge development, human resources, R&D valorisation, innovation absorption capacity, entrepreneurial skills and financing capacity. These pillars are assessed by comparing the Walloon performances with those of European countries and regions with a similar industrial heritage. The analysis underlines the good performances of the mobilisation of financial resources in favour of R&D activities but also a potential problem in terms of human resources available for these activities. Maintaining a sufficient flow of competence by new science graduates and engineers and by the implementation of lifelong learning remains the key challenge in the years to come.

    Working Paper 04-12 [28/02/2012]
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