Page Title

Data

Naast zijn onderzoeksresultaten, stelt het FPB ook heel wat databanken ter beschikking. Die databanken kunnen zowel historische data als vooruitzichten bevatten.

Economische vooruitzichten MLT (2020-2025) - Statistische bijlage [MLTJUNE]

B.3. Loonmassa in de marktsector: evolutie en determinanten

download 
B.3 Loonmassa in de marktsector: evolutie en determinanten
Groeivoeten, tenzij anders vermeld
201720182019202020212022202320242025
Loontrekkenden in de marktsector
Loonkosten per werkelijke arbeidsuur1.41.52.22.61.91.62.42.42.6
p.m. idem, na aftrek van loonsubsidies (1)1.51.42.11.92.11.62.42.42.6
Loonkosten per persoon1.81.91.8-8.011.62.82.42.42.6
Brutoloon per werkelijk arbeidsuur1.62.32.41.91.82.52.52.52.6
Brutoloon per persoon2.12.72.0-8.611.53.72.42.42.6
Indexering1.51.61.81.11.01.61.71.81.9
Brutoloon per werkelijk arbeidsuur voor indexering0.10.70.60.90.80.80.80.70.7
Brutoloon per persoon voor indexering0.61.10.2-9.610.52.00.80.70.7
Werkgelegenheid loontrekkenden (in aantal uren)2.32.01.4-10.87.12.71.21.00.7
Werkgelegenheid loontrekkenden (in aantal personen)1.81.61.8-0.6-2.31.51.21.00.8
Loonmassa inclusief werkgeversbijdragen (2)3.73.53.6-8.59.14.33.73.53.4
Loonmassa exclusief werkgeversbijdragen4.04.43.8-9.19.05.23.73.53.4
Impliciete bijdragevoeten (in % van brutoloonmassa)
Werkgeversbijdragen (sensu lato) (2)31.029.929.730.530.629.629.529.529.5
Werkgeversbijdragen (sensu stricto) (3)22.421.621.521.521.621.521.521.621.6
Werknemersbijdragen (4)10.310.310.310.410.410.410.510.510.5
Impliciete nettobijdragevoet (in % van brutoloonmassa) (5)24.523.423.023.023.422.422.422.422.4
Inflatie en indexering
Inflatie: nationaal indexcijfer der consumptieprijzen2.12.11.40.81.31.61.71.81.9
Inflatie: gezondheidsindex1.81.81.51.01.21.61.71.81.9
Indexering lonen en wedden overheidssector2.01.51.51.50.51.71.81.82.0
Indexering sociale prestaties2.01.51.31.70.31.81.81.82.0
Marktsector (loontrekkenden en zelfstandigen)
Toegevoegde waarde in volume2.21.71.5-12.79.94.01.61.51.3
Arbeidsvolume (in aantal uren)2.02.01.5-11.37.33.01.31.10.8
Productiviteit per werkelijke arbeidsuur0.2-0.30.0-1.62.41.00.20.50.5
(1) Volgens de methodologie van de nationale rekeningen, ESR 2010, moeten de loonsubsidies geregistreerd worden als een subsidie en niet als een rechtstreekse vermindering van de lasten op arbeid. Bij de definitie van de loonkosten worden zij dus niet in rekening gebracht. De loonsubsidies zijn van allerlei aard en worden door verschillende entiteiten van de overheid gefinancierd ((a) federale en gewestelijke doelgroepgerichte werkgeversbijdrageverminderingen; (b) via de sociale zekerheid: Sociale Maribel, gesubsidieerde contractuelen ziekenhuizen, alternatieve financiering van de lastenverlagingen voor de non-profit; (c) via de federale fiscaliteit (nacht- en ploegenarbeid, overuren, algemene subsidie, onderzoekers, koopvaardij, zeevisserij, zeesleepvaart, baggeraars, sportlui) en federale uitgaven ("Zorgpersoneelfonds"); (d) via de Gemeenschappen en Gewesten: maatwerkbedrijven, oudere werklozen (Vlaams Gewest), Prime à l'emploi (Waals Gewest); (e) initieel via de sociale zekerheid en sinds 2015 volledig of bijna volledig via de Gemeenschappen en Gewesten: activering van werkloosheidsvergoedingen, dienstencheques, einde loopbaan en loonharmonisering in de sector van de RVT's en ROB's).
(2) Inclusief fictieve, extra-legale en werkgeversbijdragen ontvangen door de federale overheid
(3) Werkgeversbijdragen ontvangen door de sociale zekerheid, vóór aftrek van de doelgroepgerichte werkgeversbijdrageverminderingen
(4) Exclusief vrijwillige werknemersbijdragen
(5) Werkgeversbijdragen sensu lato verminderd met doelgroepgerichte bijdrageverminderingen en andere loonsubsidies.
Please do not visit, its a trap for bots