Page Title

Nieuws

Deze rubriek toont alle actualiteit m.b.t. het FPB, gaande van de meest recente studies, persberichten, en artikels tot aankondigingen van toekomstige publicaties, workshops, colloquia…

De Belgische economische groei zou 0,1 % bedragen in 2013 en uitkomen op 1,1 % in 2014 (05/09/2013)

!

Bovenstaande HTML-versie van het communiqué bevat doorgaans niet alle informatie van de PDF-versie. Voor een volledige versie (met grafieken en tabellen), download het communiqué in PDF-formaat hieronder of in het kader 'PDF & downloads' rechtsbovenaan.

Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister van Economie. Deze versie betreft een actualisering van de economische begroting van juni 2013 uitgevoerd op vraag van de Regering in het kader van de opmaak van de federale begroting voor 2014.

Het conjunctuurherstel in de eurozone lijkt ingezet, maar de bbp-groei blijft er beperkt tot 1 % in 2014 ...

Na een recessie die anderhalf jaar duurde, knoopte de economie van de eurozone als geheel weer aan met groei in het tweede kwartaal van 2013. De groeiverschillen tussen de lidstaten bleven echter aanzienlijk, met enerzijds een sterke herneming in Duitsland en Frankrijk, maar anderzijds een verdere afname van de economische activiteit in een aantal andere landen. De gunstige ontwikkeling van diverse vertrouwensindicatoren suggereert een verder herstel tijdens de tweede helft van dit jaar. Indien de huidige relatieve rust op de financiële markten bewaard blijft, kan de herneming zich bestendigen tegen de achtergrond van een licht aantrekkende groei van de wereldeconomie.

Ondanks de positieve groei vanaf het tweede kwartaal zou het bbp van de eurozone op jaarbasis nog dalen in 2013 (-0,5 %). De recessie tot het eerste kwartaal van dit jaar zorgde immers voor een ongunstig startpunt. In 2014 zou de economische groei slechts 1% bedragen. Het strakke begrotingsbeleid van de nationale overheden weegt op de economische activiteit (zij het minder dan in 2012), terwijl een aantal lidstaten kampt met kredietschaarste. Bovendien blijft het vertrouwen in de overheidsfinanciën en in de bankensector van een aantal eurolanden kwetsbaar. Een heropflakkering van de schuldencrisis in één of meerdere eurolanden zou het basisscenario dan ook in het gedrang kunnen brengen. Omgekeerd kan een sterker dan verwacht vertrouwensherstel leiden tot een meer uitgesproken herneming van de conjunctuur in de eurozone.

... waardoor ook de groei van de Belgische economie gematigd blijft

De internationale conjunctuurvertraging leidde vorig jaar tot een lichte krimp van de Belgische economische activiteit (-0,3 %). De Belgische economie knoopte in het tweede kwartaal van 2013 opnieuw aan met positieve groei (0,2 % op kwartaalbasis) en zou dat tempo handhaven in de tweede jaarhelft, dit tegen de achtergrond van een verdere Europese conjunctuuropleving. Door een ongunstig startpunt blijft de jaargroei evenwel beperkt tot 0,1 %. In 2014 trekt de uitvoergroei verder aan en herneemt de binnenlandse vraag, wat resulteert in een bbp-groei van 1,1 %.

De Belgische uitvoer is sedert het tweede kwartaal van 2012 gedaald door de groeivertraging van de buitenlandse afzetmarkten. De uitvoergroei zou positief worden en aan kracht winnen naarmate de internationale conjunctuur verbetert. Op jaarbasis resulteert dat in een nog bescheiden uitvoergroei van 0,2 % in 2013, die aantrekt tot 3,6 % in 2014. In beide jaren levert de netto-uitvoer een positieve bijdrage tot de economische groei. Samen met de lagere olieprijzen leidt dat tot een kleiner tekort op de lopende rekening van de betalingsbalans.

Het consumentenvertrouwen, dat bijzonder gevoelig is voor de situatie op de arbeidsmarkt, begon midden 2011 sterk af te nemen. Als gevolg daarvan spaarden de gezinnen in 2012 een groter deel van hun beschikbaar inkomen (15,3 %) dan in 2011, wat ten koste ging van de particuliere consumptie. De verbetering van het consumentenvertrouwen sinds het tweede kwartaal van 2013 maakt een verdere stijging van de spaarneiging weinig waarschijnlijk. Daardoor zou de particuliere consumptie in 2013 en 2014 toenemen met resp. 0,4 % en 0,8 %, wat meer in lijn is met de evolutie van het reeel beschikbaar inkomen. De investeringen in woongebouwen zouden in 2013 voor de vijfde maal in zes jaar tijd sterk terugvallen (-4,4 %) en zich pas in 2014 min of meer stabiliseren (-0,4 %).
De bedrijfsinvesteringen hielden stand in 2012 (0,1 %) ondanks tegenvallende afzetmogelijkheden en een verdere afbrokkeling van het ondernemersvertrouwen. Het huidige overschot aan industrieel productievermogen beperkt de behoefte aan uitbreidingsinvesteringen en het ondernemersvertrouwen is, ondanks een lichte verbetering in de voorbije twee maanden, nauwelijks hoger dan begin 2012. De bedrijfsinvesteringen zouden in 2013 dan ook een krimp vertonen (-1,1 %), maar in 2014 zou de verbetering van het economisch klimaat resulteren in een investeringsgroei van 1,8 %.

Rekening houdend met alle gekende maatregelen zou de jaarlijkse volumegroei van de overheidsconsumptie in 2013 en 2014 uitkomen op respectievelijk 0,3 % en 1 %. Het groeipad van de overheidsinvesteringen wordt in belangrijke mate bepaald door infrastructuurwerken van de lokale overheid. Na een toename van in totaal 13 % tijdens de periode 2011-2012, zouden de overheidsinvesteringen in totaal met 11 % dalen in de jaren 2013-2014.

Het aantal werklozen neemt aanzienlijk toe

Als gevolg van de conjunctuurverzwakking daalde de binnenlandse werkgelegenheid in de loop van 2012 en – vooral – in het eerste kwartaal van 2013. Door een gunstig startpunt was er in 2012 jaargemiddeld toch nog een netto-werkgelegenheidscreatie van 8 200 personen. Dit jaar zouden netto ongeveer 8 000 arbeidsplaatsen verloren gaan, al zou de situatie in de loop van het jaar licht verbeteren naarmate de economische activiteit aantrekt. In 2014 zouden er bijna 19 000 arbeidsplaatsen bijkomen.

Door de moeilijke situatie op de arbeidsmarkt en de verdere toename van de beroepsbevolking steeg het aantal werklozen (met inbegrip van de oudere niet-werkzoekende uitkeringsgerechtigden) in 2012 met 8 500 personen. Hun aantal zou in 2013 en 2014 verder toenemen met resp. 21 000 en 18 000 personen. De werkloosheidsgraad (administratief concept FPB) zou daardoor stijgen van 12,1 % in 2012 tot 12,7 % in 2014. De geharmoniseerde Eurostat-werkloosheidsgraad (berekend op basis van de arbeidskrachtenenquête) stijgt van 7,6 % in 2012 tot 8,9 % in 2014.

De inflatie koelt gevoelig af

De Belgische inflatie, gemeten aan de hand van het nationaal indexcijfer van de consumptieprijzen, zou afkoelen van 2,8 % in 2012 tot resp. 1,2 % en 1,3 % in 2013 en 2014. Die vertraging is grotendeels toe te schrijven aan een afkoeling van de onderliggende inflatie en een daling van de energieprijzen. De energieprijzen worden zowel beïnvloed door een daling van de olieprijzen uitgedrukt in euro als door de prijsverlagingen voor gas en elektriciteit die enkele leveranciers begin dit jaar doorvoerden. Bovendien wordt het effect van de solden op de consumptieprijzen sinds dit jaar in het indexcijfer doorgerekend.
De groei van de gezondheidsindex, die niet beïnvloed wordt door het prijsverloop van alcoholische dranken, tabak, benzine en diesel, kent een iets minder uitgesproken vertraging, nl. van 2,6 % in 2012 tot resp. 1,3 % en 1,4 % in 2013 en 2014. De huidige spilindex voor de overheidswedden en sociale uitkeringen (122,01) zou overschreden worden in mei 2014.

Voor meer informatie: Filip Vanhorebeek, 02/507.74.12, fvh@plan.be

  Beschikbare gegevens

None
Please do not visit, its a trap for bots