Perscommuniqués & artikels (6)

2019

  • Personenvervoer: piek in zicht? ( 31/01/2019 )

    In samenwerking met de FOD Mobiliteit en Vervoer publiceert het Federaal Planbureau zijn langetermijnvooruitzichten voor de transportvraag bij ongewijzigd beleid in België. Deze vierde editie toont een verzadiging van de vraag naar het personenvervoer tussen 2015 en 2040. Het goederenvervoer kent een sterkere groei, aangedreven door de internationale handel. Die evoluties leiden tot een daling van de gemiddelde snelheid op het wegennet, vooral rond de agglomeratie Antwerpen. De broeikasgasemissies stijgen licht tussen 2015 en 2040. De emissies van lokale polluenten dalen daarentegen gedurende de volledige projectieperiode.


2015

  • On the road again . . . again . . . ( 08/12/2015 )

    De evolutie van de transportsituatie in België wordt aandachtig gevolgd. Transport levert een positieve bijdrage aan de economische en sociale ontwikkeling van het land, maar heeft ook negatieve effecten (files, verkeersongevallen, vervuiling,...). In het kader van een samenwerkingsakkoord met de FOD Mobiliteit en Vervoer publiceert het Federaal Planbureau om de drie jaar langetermijnvooruitzichten voor de transportvraag in België. Deze derde editie laat zien dat – bij ongewijzigd beleid – de vraag naar het personenvervoer en goederenvervoer tegen 2030 toeneemt en toont de impact op de congestie en de uitstoot van polluenten indien die toename verwezenlijkt wordt. Het Federaal Planbureau heeft – naast deze publicatie – ook de impact op langere termijn geanalyseerd van de hervorming van de accijnzen op brandstoffen op het milieu, het verkeer en de overheidsfinanciën.


2012

  • Bestemming 2030: chaos op de autowegen of alternatieve trajecten? ( 17/09/2012 )

    Bestemming 2030: chaos op de autowegen of alternatieve trajecten?

    Bij ongewijzigd beleid tonen de transportvooruitzichten voor België tegen 2030 een aanzienlijke groei van het personen- en goederenvervoer. Die toename hangt nauw samen met de economische en sociaal-demografische groeivooruitzichten op lange termijn en blijft niet zonder negatieve effecten op de wegcongestie en het milieu. Een zo goed mogelijk beheer van die evolutie lijkt bijgevolg belangrijk om die negatieve gevolgen te beperken. Deze studie heeft betrekking op het personen- en goederenvervoer op het Belgisch grondgebied, het wegvervoer, spoorvervoer en de binnenvaart, alsook op de wegcongestie en de milieukosten van het transport.


2009

  • Transport emissions – Historic evolution and outlook ( 06/10/2009 )

    Transport is a major source of greenhouse gas and air pollutant emissions and plays an important role in their  evolution. Transport emissions are closely monitored and their future evolution is integrated into the FPB transport model, PLANET. The publication uses a decomposition analysis to compare the projected evolution of the emissions in the base scenario of the PLANET model to the base scenario of two other models and to put these in a historic perspective. The analysis focuses on Tank-to-Wheel emissions and is limited to three modes: road transport, railways and inland navigation.


  • Langetermijnvooruitzichten voor transport in België: referentiescenario ( 24/04/2009 )

    Een efficiënt functionerend transportsysteem is essentieel voor de economische ontwikkeling van België. Vandaag is het duidelijk dat transport niet enkel positieve bijdragen levert tot onze welvaart, maar ook negatieve effecten veroorzaakt, zoals files, milieuhinder en verkeersongevallen. De Planning Paper, die werd opgesteld in samenwerking met de FOD Mobiliteit en Vervoer, schetst een beeld van de evolutie van het transport tegen 2030. Er wordt aandacht besteed aan de evolutie van het personen- en goederenvervoer, het vervoer over de weg, per spoor en via de binnenvaart, en de congestie en de milieukosten.


2008

  • Transportvooruitzichten voor België tegen 2030 en enkele beleidsvarianten ( 17/07/2008 )

    Dit rapport schetst een beeld van de langetermijn evolutie van transport in België die men kan verwachten bij gelijkblijvend beleid. De nota gaat ook in op de mogelijke voor- en nadelen van een aantal beleidsopties die vaak worden voorgesteld om de transport-problemen aan te pakken.



Please do not visit, its a trap for bots