Page Title

Tools & info

Het FPB stelt enkele handige tools ter beschikking om informatie te zoeken op de website: zoekmachine, sitemap, JEL classification en keywords. Daarnaast vindt u hier ook de rubrieken m.b.t. het gebruik van cookies, ons gebruikershandvest en de mogelijkheid om een klacht in te dienen.

JEL-classificatie

 JEL GuideGezondheid, onderwijs en welzijnWelvaart en armoede [I3]

 

  • De houdbaarheid van het welzijn meten: opbouw van vier composiete indicatoren om het welzijn van de toekomstige generaties in België te meten [28/02/2020]

    Deze Working Paper stelt vier nieuwe composiete indicatoren voor om de houdbaarheid van het welzijn te meten aan de hand van de evolutie van de voorraad hulpbronnen die wordt doorgegeven aan de toekomstige generaties. Deze indicatoren meten de evolutie van de kapitalen: menselijk, sociaal, milieu- en economisch kapitaal. Uit de analyse blijkt dat de houdbaarheid van het welzijn in België wordt aangetast door de daling van het milieukapitaal.

    Working Paper 02-20
     
  • Ongelijkheden op het gebied van welzijn in België - opbouw van elf composiete indicatoren om het welzijn van verschillende bevolkingscategorieën te meten. [12/02/2019]

    Deze Working Paper stelt elf nieuwe composiete indicatoren voor om de evolutie van het welzijn te meten voor vrouwen en mannen, vier leeftijdscategorieën  en vijf inkomenscategorieën (kwintielen) in België. Ze werden opgesteld aan de hand van een statistische analyse van de determinanten van het welzijn voor die bevolkingscategorieën. Die indicatoren vormen een aanvulling op de indicator Welzijn hier en nu (WHN) die de evolutie van het gemiddelde welzijn in België meet.

    Working Paper 02-19
     
  • Het welzijn in België meten - Opbouw van een composiete indicator om het huidige welzijn van de Belgen te meten [19/02/2018]

    Deze Working Paper stelt een nieuwe indicator voor om de evolutie van het welzijn in België te meten. De indicator werd opgesteld op basis van een statistische analyse van de determinanten van het welzijn van de Belgen en heeft als voordeel dat hij transparant, opsplitsbaar en gemakkelijk communiceerbaar is. Uit de analyse van de indicator blijkt dat het welzijn van de Belgen globaal afgenomen is tussen 2005 en 2016. Die daling is vooral te wijten aan de verslechtering van de gezondheidstoestand van de Belgen.

    Working Paper 02-18
     
  • Wat telt voor de Belgen? Analyse van de determinanten van het individuele welzijn in België [02/06/2017]

    Aan de hand van de gegevens van de EU-SILC-enquête worden in deze Working Paper de determinanten van het individuele welzijn in België geanalyseerd. Uit die analyse blijkt dat gezondheid, zowel mentaal als fysiek, de belangrijkste determinant van het welzijn van de Belgen is. Een voldoende hoog inkomen hebben om toegang te krijgen tot de gangbare levensstijl in België, werk hebben en omringd zijn door naasten hebben ook een aanzienlijke impact op het welzijn. Dat geldt voor de gemiddelde Belg. Het onderzoek van de verschillende subgroepen toont ook dat die determinanten niet voor alle Belgen een even belangrijke rol spelen. Die resultaten dragen bij tot de werkzaamheden van het FPB rond het onderzoek van aanvullende indicatoren naast het bbp.

    Working Paper 04-17
     
  • Welvaartsbinding van sociale en bijstandsuitkeringen [15/03/2011]

    Een van de voornaamste onderdelen van het recente voorstel van interprofessioneel akkoord 2011-2012 heeft betrekking op de welvaartsbinding van de sociale uitkeringen. Dat voorstel voor welvaartsaanpassing van de sociale uitkeringen is het resultaat van een lang proces en kadert in de wet op het Generatiepact, die eind 2005 een structureel mechanisme instelde dat de sociale uitkeringen bindt aan de welvaartsevolutie. Deze Working Paper ‘Welvaartsbinding van de sociale uitkeringen’ beschrijft de eerste fase van dat proces, namelijk de berekening van de beschikbare financiële middelen voor de aanpassing van de sociale uitkeringen voor de periode 2011-2012, waaraan het Federaal Planbureau heeft meegewerkt. Meer bepaald in de werknemersregeling bedragen die middelen 233,8 miljoen euro in 2011 en 497,9 miljoen euro in 2012, terwijl het recente voorstel van IPA echter voorziet niet meer dan 60% van die middelen te gebruiken. Daarnaast biedt deze paper een overzicht van het sociaal beleid in België door enerzijds de voornaamste keerpunten van dit beleid te beschrijven en anderzijds de evolutie van de gemiddelde bedragen van de belangrijkste sociale uitkeringen vanaf 1980 te analyseren. Het resultaat is een contrastrijk landschap: in tegenstelling tot de werklozen en de invaliden, zagen de gepensioneerden globaal genomen hun relatieve levensstandaard stijgen over de periode 1980-2009.

    Working Paper 04-11
     
  • Toereikendheid van het pensioen en budgettaire kosten van de vergrijzing: evaluatie van beleidsmaatregelen en van alternatieve scenario’s [30/12/2010]

    Sinds het begin van de jaren 90 bestudeert het FPB de budgettaire houdbaarheid van de wettelijke pensioenen op lange termijn met behulp van een macrobudgettair model MALTESE. Sedert enige jaren hanteert het FPB ook een dynamisch microsimulatiemodel MIDAS om de budgettaire houdbaarheid aan te vullen met evaluaties van sociale houdbaarheid of toereikendheid van de wettelijke pensioenen. Deze Working Paper illustreert de mogelijkheden van het op elkaar afstemmen van beide modellen, dit aan de hand van de analyse van verscheidene scenario’s, met ofwel een andere macro economische omgeving (inzake werkgelegenheid en productiviteitsgroei) ofwel de impact van beleidsmaatregelen.

    Working Paper 22-10
     
  • Financiële houdbaarheid van de sociale zekerheid op korte- en middellange termijn [15/09/2009]

    Voorgedragen op de studiedag georganiseerd door de RSZ ter gelegenheid van het 40‐jarig bestaan van de Wet van 27 juni 1969, met als thema “De financiering van de Sociale Zekerheid van de werknemers: bronnen, financiële stromen, reserves – invalshoeken tot de huidige crisis”.

    SP090915_01
     
  • Welvaartsbinding van de sociale zekerheidsuitkeringen : een overzicht van de recente ontwikkelingen [15/04/2008]

    In het kader van het Generatiepact dat van kracht is sinds eind december 2005 werd een structureel mechanisme ingevoerd dat de sociale uitkeringen bindt aan de welvaartsevolutie. Het mechanisme is tweeledig en waarborgt flexibiliteit, terwijl de afwikkeling ervan toch bijzonder complex blijft. Enerzijds definieert het mechanisme een methode om de enveloppe beschikbaar voor welvaartsaanpassingen van de sociale uitkeringen te berekenen. Anderzijds voorziet het in een overlegprocedure tussen sociale partners waardoor binnen deze budgettaire enveloppe concreet invulling gegeven wordt aan de welvaartsaanpassingen. Dat mechanisme werd een eerste keer toegepast in 2006, zowel wat betreft de bepaling van de omvang van de beschikbare budgettaire enveloppe als de concrete invulling van de verhogingen van de sociale uitkeringen in 2007-2008. In de voorliggende studie bekijkt het Federaal Planbureau de toepassing van dat mechanisme en geeft een gedetailleerde analyse van deze eerste concrete toepassing.

    Working Paper 08-08
     
  • Informatie - en Communicatietechnologieën in België : analyse van de economische en sociale impact [25/06/2003]

    Eén van de meest markante feiten van de economische evolutie in de jaren 90 is de divergentie in groei tussen industrielanden. Die divergentie is er de oorzaak van dat de de trend naar convergentie die tijdens de laatste decennia werd waargenomen, wordt omgebogen. Met name de Verenigde Staten kenden een langdurige periode van economische groei met banenschepping en zonder inflatiedruk, terwijl de economische groei in Europa tijdens dezelfde periode lager was en minder lang duurde. Binnen de mogelijke verklaringen voor dit fenomeen wordt vaak verwezen naar de sterk verschillende evolutie van de productiviteitswinst aan weerskanten van de Atlantische Oceaan.

    IT 01-2003
     
Please do not visit, its a trap for bots