Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Deze rubriek toont alle actualiteit m.b.t. het FPB, gaande van de meest recente studies, persberichten, en artikels tot aankondigingen van toekomstige publicaties, workshops, colloquia…
Bovenstaande HTML-versie van het communiqué bevat doorgaans niet alle informatie van de PDF-versie. Voor een volledige versie (met grafieken en tabellen), download het communiqué in PDF-formaat hieronder of in het kader 'PDF & downloads' rechtsbovenaan.
Op 7 november 2001 werd Sabena NV failliet verklaard. Op vraag van de Minister van Economische Zaken, heeft het Federaal Planbureau een raming gemaakt van de gevolgen van dat faillissement voor de Belgische economische activiteit.
De aankondiging dat Sabena failliet was, bracht de gemoederen in beroering. In de Sabena-groep, waar on- geveer 12 000 mensen werkten, stelde Sabena NV immers 7800 mensen tewerk. In die groep zaten, naast Sabena NV, ook Sabena Technics, DAT, Sobelair en enkele andere filialen die eveneens in de problemen dreigden te raken.
Rekening houdend met de sterk veranderende omstandigheden, werden er drie scenario’s ontwikkeld. Het eerste, vandaag het minst waarschijnlijke sinds de oprichting van SN AIR Holding en de schuldkwijtschel- ding door het coördinatiecentrum van Sabena (SIC), voorziet een volledige stopzetting van de activiteiten van DAT. Het tweede scenario, het meest waarschijnlijke momenteel, veronderstelt dat DAT overleeft en alleen of samen met andere partners, een deel van de activiteiten van Sabena NV overneemt. Volgens die hypothese zou de productie van DAT toenemen van 180 miljoen euro naar 550 miljoen en zouden 1000 ba- nen gered worden, bovenop de banen bij DAT. Het derde scenario houdt hetzelfde voor ogen, maar voorziet een productie die groeit van 180 naar 687 miljoen euro en 2000 banen die gered zouden zijn.
In elk scenario wordt ervan uitgegaan dat de vraag van Belgische ingezetenen naar luchttransport geen in- vloed ondervindt van het faillissement en dat aan de vraag voldaan kan worden door de buitenlandse maat- schappijen; dat betekent een toename van de import. Er wordt daarentegen verondersteld dat het faillissement van Sabena zou zorgen voor de bijna volledige verdwijning van het transferpassagiersvervoer op de luchthaven van Brussel-Nationaal, wat tot uiting komt in een daling van de Belgische export van luchtvervoer.
De WP 03-02 gaat eerst na wat de impact is op het activiteitenniveau van alle andere bedrijfstakken van de economie wanneer de productie van de bedrijfstak ‘luchttransport’ daalt. Daarna worden de gevolgen van die activiteitenvermindering in macro-economische termen gemeten. Er wordt met andere woorden ook re- kening gehouden met de impact op de inkomens, investeringen, prijzen, overheidsfinanciën, …
Het input-outputmodel en het HERMES-model werden gebruikt om die simulaties uit te voeren en leverden de volgende resultaten op:
Wij herinneren er ook aan dat er bij de uitwerking van de macro-economische vooruitzichten voor de be-grotingscontrole, rekening werd gehouden met de impact van het faillissement van Sabena.
Verwante documenten
Beschikbare gegevens
Thema's
Arbeidsmarkt
Overheidsfinanciën
JEL
None
Keywords