Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Deze rubriek toont alle actualiteit m.b.t. het FPB, gaande van de meest recente studies, persberichten, en artikels tot aankondigingen van toekomstige publicaties, workshops, colloquia…
Bovenstaande HTML-versie van het communiqué bevat doorgaans niet alle informatie van de PDF-versie. Voor een volledige versie (met grafieken en tabellen), download het communiqué in PDF-formaat hieronder of in het kader 'PDF & downloads' rechtsbovenaan.
Er is vandaag de dag veel commotie rond elektrisch aangedreven voertuigen (EV’s). Twee recente gebeurtenissen gaven een belangrijke impuls aan EV’s: de aanname van het wetgevend Energie/Klimaatpakket en de financieel-economische crisis gevolgd door het Europees Economisch Herstelplan en zijn Green Car Initiative. Op basis van recent studiewerk heeft het FPB een eerste kwantitatieve analyse uitgevoerd naar de ontwikkeling van elektrische voertuigen en de impact die klimaatbeleid kan hebben op deze ontwikkeling, naast een inschatting van het effect van verschillende EV-penetratiegraden op de toekomstige elektriciteitsvraag.
Zelfs zonder specifiek beleid toegespitst op EV’s hebben elektrische motorvoertuigen (auto’s, bussen, vrachtwagens en moto’s) een toekomst op langere termijn. Om die toekomst terdege voor te bereiden, is het van uitermate groot belang om de noodzakelijke funderingen al op korte en middellange termijn te leggen. Deze boot niet missen is cruciaal gezien elektrische voertuigen een aantal aantrekkelijke antwoorden lijken te bieden op actuele uitdagingen, waaronder klimaatwijziging, energiebevoorradingszekerheid en de economische crisis aangezien ze de broeikasgasemissies veroorzaakt door transport aan banden kunnen leggen (in 2005 bedroegen de CO2-emissies van transport in de EU niet minder dan 27%), de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen lijken af te remmen (in 2005 gebruikte de transportsector niet minder dan 72% van alle olie geconsumeerd in Europa) en banen in de nationale auto-industrieën kunnen creëren (of behouden).
Uit de scenario-analyses uitgevoerd op twee sets van scenario’s, enerzijds het 20/20 target scenario uit de WP21-08 die de impact van het Energie/Klimaatpakket in België bestudeert, anderzijds een selectie van scenario’s uit de Prospectieve Studie Elektriciteit, blijkt dat, in afwezigheid van specifiek beleid, de wederopstanding van elektrische voertuigen op (middel)lange termijn beïnvloed wordt door het ambitieniveau van acties ondernomen om de klimaatwijziging een halt toe te roepen. Bovendien kunnen EV’s ingezet worden als middel om de hernieuwbare-energiedoelstelling in transport (10%) zoals beschreven in het wetgevend Energie/Klimaatpakket te bereiken: hoewel hun bijdrage eerder marginaal uitvalt in 2020, kan deze tegen 2030 een groter aandeel vertegenwoordigen.
Belangrijke les die op te steken valt uit de analyses is dat de impact van een doorgedreven klimaatbeleid na 2012 op de ontwikkeling van EV’s, hoewel niet helemaal verwaarloosbaar, eerder gering te noemen is. Wanneer beleidsmakers zouden beslissen dat ze de groei van de EV’s willen ondersteunen en zelfs stimuleren gegeven hun voordelen in termen van olie-onafhankelijkheid, transportefficiëntie en mogelijks jobbehoud/-creatie, zijn bijkomende beleidsmaatregelen ingebed in een lange termijn nationaal masterplan van vitaal belang.
Verwante documenten
Beschikbare gegevens
Thema's
Energie
Transport
JEL
None
Keywords