• Consumer Price Index & Inflation forecasts

    Consumer Price Index & Inflation forecasts

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

    More

News

  • La croissance de l’économie belge devrait s’élever à 5,5 % en 2021 et 2,9 % en 2022 (10/06/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    Après s’être contractée de 6,3 % l’an dernier, l’économie belge devrait enregistrer une reprise de 5,5 % en 2021. Si pratiquement toutes les composantes de la demande contribuent à cette reprise, le mouvement de rattrapage des investissements est le plus remarquable. En 2022, la croissance s’élèverait à 2,9 % et serait portée par le dynamisme des exportations et, surtout, de la consommation des particuliers. Les investissements, par contre, perdraient de leur élan, tandis que la consommation publique serait en recul, après une période de dépenses exceptionnellement élevées liées à la crise sanitaire. L’emploi intérieur est resté stable l’an dernier et devrait augmenter de 44 000 personnes sur l’ensemble des deux années 2021 et 2022.

  • Consumer Price Index & Inflation forecasts (01/06/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • Les réformes des allocations familiales après leur régionalisation ont à peine réduit le risque de pauvreté des enfants  (18/05/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    Les allocations familiales ont été régionalisées par la 6e réforme de l’État. Dans la foulée, les Régions ont réformé leur système. Dans toutes les Régions, le principe d’introduire une plus grande sélectivité en fonction des revenus des parents a été retenu. Mais, en pratique, cela a eu peu d’impact sur le risque de pauvreté des enfants qui, en Belgique, reste élevé. Il devrait être possible, à l’avenir, d’encore mieux cibler les allocations familiales pour lutter contre la pauvreté des enfants.

  • Plan pour la reprise et la résilience (06/05/2021)

    [[Illustration_Picture]]
  • Webinaire : Eclairage sur les perspectives de population dans le contexte de la Covid-19 (01/04/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    L’impact de la Covid-19 sur la mortalité en 2020 a déjà été bien documenté. Néanmoins, cette crise aura aussi des répercussions sur les autres composantes de la croissance de la population, à savoir les migrations internationales et la fécondité, à court et moyen terme. Lors de ce séminaire, l’accent sera mis non seulement sur l’évolution future de la population en Belgique, mais aussi sur ses composantes : naissances, décès et migrations internationales.

  • La chaîne YouTube du Bureau fédéral du Plan (15/03/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    Petit moment d’anthologie, la première vidéo sur YouTube, Me at the zoo, publiée par Jawed Karim, un de ses fondateurs.

    Depuis 2005, la vidéo n’a cessé de gagner du terrain, YouTube a bien grandi et est l’un des sites les plus visités. YouTube accueille désormais la chaîne du Bureau fédéral du Plan.

    Ce nouveau canal nous permet de mettre à disposition en continu les webinaires ou autres événements ouverts aux externes. N’hésitez pas à partager les contenus et à vous abonner à notre chaîne.

  • Impact positif mais limité de la mesure "premiers engagements" sur la survie des jeunes entreprises (05/03/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    La mesure "premiers engagements" vise à promouvoir l’emploi en soutenant les petites et nouvelles entreprises. Sous le gouvernement Michel, elle a été renforcée dans le cadre du tax shift et a gagné en notoriété. Quatre ans plus tard, que révèle une première évaluation de son impact ? La mesure augmente modérément les chances de survie des petites et nouvelles entreprises et les nouvelles modalités ne semblent pas renforcer ces chances. Notre analyse ne permet toutefois pas de dire si les nouvelles modalités ne répondent pas à un besoin des jeunes entreprises ou si ce renforcement a attiré un plus grand nombre d’employeurs à risque.

  • Webinar : Vingt ans de perspectives énergétiques à long terme - Une analyse rétrospective (01/03/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    Le Bureau fédéral du Plan élabore des perspectives énergétiques à long terme pour la Belgique depuis 20 ans, à la fréquence d’une étude tous les 3 ans. A l’automne 2020, de nouvelles perspectives énergétiques auraient dû paraître mais ça n’a pas pu être le cas. Un projet de longue date a pu se concrétiser à la place : réaliser et publier une analyse rétrospective des perspectives antérieures (Enregistrement disponible).

  • Après s’être contractée de 6,2 % l’an dernier, l’économie belge devrait partiellement se redresser et afficher une croissance de 4,1 % en 2021 (11/02/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    L’économie belge a traversé une récession exceptionnellement sévère au cours du premier semestre de 2020, suite aux mesures prises en Belgique et à l’étranger pour lutter contre la pandémie de coronavirus. Dans la plupart des pays de la zone euro, la reprise économique au second semestre s’est avérée plus vigoureuse que prévu initialement. La Belgique a enregistré une croissance annuelle de -6,2 % en 2020 (contre -7,4 % estimé en septembre dernier). Pour le moment, les résurgences du virus freinent la reprise économique dans la zone euro, mais cette reprise devrait connaître un second souffle à mesure que la part de la population ayant été vaccinée augmentera. En 2021, l’économie belge devrait renouer avec une croissance de 4,1 % (contre 6,5 % estimé en septembre). Quant à l’emploi intérieur, il devrait diminuer de 37 000 personnes sur l’ensemble des deux années.

  • The evolution of the risk of poverty in Belgium among the population under 60 years of age (04/06/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    The first part of this Working Paper discusses the main trends in Belgium regarding the risk of poverty, compared to those in the EU27 and neighbouring countries. A second part shows that the increase in the risk of poverty in the population under 60 years can be partly attributed to an increase in the concentration of the lack of paid work in certain households. Also, social security benefits and social assistance benefits are less and less successful in raising jobless households above the poverty threshold.

  • Business dynamism and productivity growth in Belgium (28/05/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    This paper considers the evolution in business dynamism and its potential link with productivity growth in Belgium. Statistics on business creation, the exit of enterprises and within-industry reallocation are presented. Data on Belgian firms, covering the period 2003-2017, are used for a decomposition of productivity growth. The paper provides robust indications of the substantial contribution of productivity growth of start-ups in the early years after entry.

  • Regional child benefit reforms – An impact analysis with the microsimulation model EXPEDITION (18/05/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    This Working Paper puts the policy choices made in the regional child benefit reforms into perspective. Using the microsimulation model EXPEDITION, the expected direct effects of these reforms on child benefit expenditure and income distribution are mapped out. Special attention is paid to the effects on the simulated poverty risk of (families with) children, as this was a shared concern during the reforms in the different regions.

  • Economic Policy Committee’s Ageing Working Group – Belgium: Country Fiche 2020 (17/05/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    The Ageing Working Group was established in December 1999 by the Economic Policy Committee of the European Council ECOFIN. This working group is responsible for producing common budgetary projections on age-related public expenditure items. Each Member State calculates its long-term pension expenditure based on common assumptions.

    This report presents the Belgian pension projection 2019-2070 published in the “2021 Ageing Report”. These results will be used in the context of the “Fiscal Sustainability Report” of the European Commission that assesses the mid-term and long-term fiscal situation of Member states.

    It should be noted that the demographic and macroeconomic assumptions in the public pension expenditure projection of Belgium for the AWG are different from those retained in the national projection of the Study Committee on Ageing, as well as the scope of pension definition.

  • Belgium – excess mortality in 2020: 124,000 years of life lost (10/05/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    Excess mortality in 2020 is estimated at 16,000 deaths. These 16,000 people lost a combined 124,000 years of life, given their life expectancy, or an average of 7.7 years per person. These values seem to show that COVID-19 did not just cause the death of the most vulnerable people who, in the absence of the epidemic, would have died anyway in the next weeks or months.

  • Macroeconomic and fiscal effects of the draft National Recovery and Resilience Plan - Report to the Secretary of State for Recovery and Strategic Investments  (28/04/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    The National Recovery and Resilience Plan details the use of the €5.925 billion allocated under the Recovery and Resilience Facility. The major part (88%) of the Belgian plan is directly intended to increase the capital stock of the Belgian economy through public investment and aid to private investment. In the short term, at the peak of the plan's stimulus effect, economic activity would be 0.2% higher than in the non-plan scenario. Although the stimulus is temporary, it has long-term effects due to the increase in the public capital stock and the support for R&D activities that improve the profitability of the capital stock of firms and encourage its accumulation. By 2040, GDP is still projected to be 0.1% above non-plan growth path. This estimate does not take into account the reform component of the plan, nor the broader recovery, investment and reform plans announced by the Regions and the federal government, nor the effect of foreign plans on the Belgian economy.

  • 2020-2070 2020-2070 demographic outlook - Reference and alternative scenarios (31/03/2021)

    [[Illustration_Picture]]

    This publication presents the main results of the demographic outlook for Belgium: population, households, births, deaths, international migration and internal migration.  To show the sensitivity of the results to some assumptions, three alternative scenarios are analysed: one linked to the health crisis (Covid-19), another modifying the long-term mortality assumption and a last one adjusting the assumption on international emigration.

Quick access

Consumer price index & Inflation forecasts

Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 01/06/2021)

Indicators

To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 11/05/2021)

Please do not visit, its a trap for bots