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This paper estimates the Armington elasticity for the Belgian economy for different levels of (dis)aggregation. At a highly disaggregated level covering about 4,500 HS products, the estimated value of the elasticity ranges from 1.12 to 70.69. Across CPA product groups, the value of the elasticity ranges from 2.40 to 16.63. The corresponding aggregate elasticity ranges from 1.98 to 2.48.
Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.
European Regulation No 691/2011 obliges the member states of the European Union to deliver six environmental economic accounts to Eurostat. In this publication the National Accounts Institute presents the PEFA for the years 2008-2022.
European Regulation No 691/2011 obliges the member states of the European Union to yearly deliver six environmental economic accounts to Eurostat. In this publication the National Accounts Institute presents the AEA for the years 2008-2022.
L’économie belge devrait croitre de 1,1% en 2024 et de 1,3% en 2025. Les créations d’emplois s’élèveraient à 16 000 en 2024 et à 25 000 l’année prochaine. Le taux d’emploi progresserait à peine. L'inflation devrait encore atteindre 3,2% cette année et ne repasserait sous la barre des 2% qu’en 2025. Ces perspectives sont réalisées à politique constante et n'anticipent donc pas sur des mesures non encore décidées.
On 18 July 2024, the Federal Planning Bureau, the Brussels Institute for Statistics and Analysis (BISA), Statistics Flanders and the Walloon Institute for Evaluation (IWEPS) published their economic outlook for the three regions.
Le vieillissement augmente les dépenses sociales qui passent de 25,8% du Produit intérieur brut (PIB) en 2023 à 29,6% en 2050, pour atteindre 30,0% à l’horizon 2070. Les personnes âgées et les pensionnés courent un risque de pauvreté financière plus élevé que le reste de la population, mais celui-ci est largement réduit lorsqu’il est tenu compte de la propriété de l’habitation. Ceci ressort du Rapport annuel 2024 du Comité d’étude sur le vieillissement (CEV).
Le Bureau fédéral du Plan (BFP) a analysé le Plan fédéral de développement durable. Il en ressort qu'à mi-parcours, 50% des mesures sont en cours d'exécution, 22% en préparation et 2% sont en monitoring. 25% des mesures sont restées sans suite et 1% ne dispose pas d'informations suffisantes pour les évaluer. Par rapport à l'année dernière, le gouvernement fédéral a progressé dans la mise en œuvre du plan, mais pour atteindre les objectifs de développement durable (SDG), le prochain plan devra être plus ambitieux et les SDG devront servir de guide pour toutes les politiques.
Le Comité d’étude sur les investissements publics (CEIP) du Conseil Supérieur des Finances publie son rapport sur les bonnes pratiques de gestion des investissements publics et organise une conférence sur les retours d’expérience internationaux et en Belgique.
La Belgique risque de ne pas atteindre les objectifs fixés en matière d’émissions CO2 et d’énergies renouvelables, bien qu’il y ait des différences selon les secteurs. Le secteur des transports marquerait ainsi un retard significatif par rapport aux secteurs résidentiel et tertiaire. C’est ce que révèle une étude du Bureau fédéral du Plan (BFP).
Comme le prévoit la loi, le Bureau fédéral du Plan (BFP) publie, un mois avant les élections, les résultats du chiffrage des propositions électorales prioritaires soumises par les douze partis politiques représentés à la Chambre. Dans le cadre de cet exercice, le rôle du BFP se limite à fournir aux citoyens des chiffres objectifs et neutres. Le BFP ne pose pas de jugement sur les partis politiques ou leur programme. Tous les résultats sont disponibles dès aujourd’hui sur le site internet https://www.dc2024.be.
This activity report looks at the setting up of the SCPI, its achievements, its contribution to the public debate and the future work required after its first year of activity. This report is accompanied by an external evaluation, financed by the European Commission, which takes stock of the SCPI operation and makes recommendations for the future.
The national conference on public investment management yielded some important lessons about the situation in Belgium. In particular: the importance of more effort being made upstream of the political decision in preparing projects, the creation of a transversal coordination role, the introduction of multi-year budgeting and the taking into account of environmental issues.
This report presents the regional Economic Outlook 2024-2029, which is consistent with the national Economic Outlook published by the Federal Planning Bureau in June 2024. It is the result of a collaboration between FPB and the Brussels Institute for Statistics and Analysis (BISA), the Walloon Institute for Evaluation (IWEPS) and Statistics Flanders.
The "work bonus" measure is designed to stimulate labour supply and fight employment traps. Our evaluation shows that the work bonus has a non-negligible positive effect on retention. On the other hand, the measure has no effect on the evolution of the number of hours of work and slows the growth of gross wages.
In compliance with European Regulation No 691/2011 this publication by the National Accounts Institute presents the Environmental Taxes by Economic Activity (ETEA) for the period 2008-2022.
Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 01/10/2024)
To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 12/09/2024)