News

  • Consumer Price Index & Inflation forecasts (01/10/2019)

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • Un nouveau virage fiscal à amorcer en Belgique ?  (06/09/2019)

    La congestion du trafic est l’un des défis majeurs que doivent relever conjointement les gouvernements de notre pays. La fiscalité actuelle du transport, caractérisée par des taxes forfaitaires sur la voiture et des subventions élevées aux voitures-salaires et aux transports publics, n’est plus adaptée à la réalité et mériterait d’être réformée. Le Bureau fédéral du Plan s’est penché sur une réforme fondamentale. Celle-ci introduit une taxe kilométrique intelligente qui aligne parfaitement le système fiscal sur les coûts de congestion et d’environnement.

  • La croissance de l’économie belge ne dépasserait pas 1,1 % en 2019 et 2020 (05/09/2019)

    Les perspectives pour l’économie européenne se sont assombries depuis notre dernière estimation réalisée en juin, et ce en raison de l’augmentation de l’incertitude qui entoure les tensions commerciales et le Brexit. Notons que les présentes perspectives ne tiennent pas compte des effets directs d’une éventuelle sortie sans accord du Royaume-Uni de l’Union européenne, laquelle demeure un risque important. 

  • Perspectives économiques régionales à l’horizon 2024 : Une croissance économique modérée dans les trois régions et des taux de chômage historiquement bas (12/07/2019)

  • Perspectives 2018-2070 : un accroissement des dépenses sociales qui culminent en 2040 et une baisse du risque de pauvreté des pensionnés  (09/07/2019)

    Selon le rapport 2019 du Comité d’étude sur le vieillissement, les dépenses sociales passent de 25,2 % du PIB en 2018 à 27,6 % du PIB en 2070, soit une augmentation de 2,4 points de pourcentage du PIB. Ces dépenses atteignent un point culminant en 2040. Le risque de pauvreté des pensionnés diminue.

  • Les aides à l’emploi pour les jeunes Bruxellois : quels effets ? (08/07/2019)

    Les dispositifs d’aide à l’emploi évalués ont notamment comme objectif de favoriser l’intégration des jeunes demandeurs d’emploi bruxellois sur le marché du travail. Pour les jeunes les moins qualifiés, cet objectif est atteint puisque les dispositifs accélèrent généralement la sortie du chômage vers l’emploi. Pour les plus qualifiés, les dispositifs pourraient être rendus plus efficaces en y réservant l’accès aux personnes ayant une certaine durée de chômage.

  • Faire du développement durable une priorité politique (25/06/2019)

    La Belgique s'est engagée à atteindre l’ensemble des objectifs mondiaux de développement durable (SDG) en 2030. Sans nouvelles mesures, beaucoup de ces objectifs ne seront pas atteints. Les services publics fédéraux ont à leur actif des réalisations concrètes, malgré le manque d'une impulsion politique pour réaliser ces SDG.

  • Des perspectives pour l’économie belge caractérisées par un taux de chômage au plus bas et un déficit public qui se creuse  (18/06/2019)

    Les Perspectives économiques publiées par le Bureau fédéral du Plan permettent de baliser un avenir de l’économie belge pour les cinq prochaines années. Elles n’anticipent pas les éventuelles mesures d’économies budgétaires que les futurs gouvernements seront amenés à prendre, ce qui implique des risques à la baisse en ce qui concerne les dépenses publiques et leur impact sur la croissance économique.

  • Mise à jour de la base de données innovationdata.be (17/06/2019)

    Le site www.innovationdata.be rassemble une série d’indicateurs décrivant les progrès réalisés par la Belgique et ses Régions dans le domaine de l’innovation. Les données pour les pays voisins et la moyenne européenne sont également fournies. Les indicateurs sur le taux d’innovation montrent notamment qu’en Belgique, la part d’entreprises innovantes dépasse largement la moyenne européenne.

  • The cost of traffic congestion in Belgium (06/09/2019)

    This paper seeks to quantify the cost of the most important inefficiencies in Belgian transport taxation. To this end we calculate the welfare gain of an ideal, optimal tax/subsidy system across the transport market as a whole (i.e. considering private road traffic in conjunction with public transport). We found the total welfare gain to be 2.3 billion euros, of which 1.3 billion are due to time gains of remaining road users. Our measure lies significantly above those found in the literature, since we consider the distortion cause by a wide range of subsidies.

  • A comparative analysis of deprivation among the elderly in Belgium (10/07/2019)

    This Working Paper identifies the characteristics that explain severe material deprivation in Belgium, while making a distinction between people aged below 65 and those aged 65 or above. Severe material deprivation has decreased for both groups. Young people are more impacted than the elderly. Although there is a clear link between income and deprivation, the overlap between individuals identified as at risk of poverty and those as severely deprived is far from perfect. The correlation between income poverty and deprivation is weaker for the old group than for the young.

  • The pharmaceutical industry in Belgium - Competitiveness analysis (09/05/2019)

    This Working Paper analyses the competitive position of the pharmaceutical industry over the 2000-2017 period. The evolution of price/cost competitiveness and non-cost competitiveness is studied based on a comparison with our neighbouring countries France, the Netherlands and Germany, and with Denmark, Ireland, Slovenia and Switzerland. The study also analyses a series of global factors and factors specific to the pharmaceutical industry that may influence competitiveness.

  • Tax incentives for business R&D in Belgium - Third evaluation (07/05/2019)

    Belgium has committed to raise investment in research and development (R&D) to 3% of GDP by 2020. In fulfilment of this commitment, the federal government introduced different tax incentives in support of business R&D. This paper presents the results of the third evaluation of the efficiency of these tax incentives, covering the period 2003-2015.

  • Analysis of concrete measures submitted by the Climate Coalition  (28/03/2019)

    This report was drafted to meet the request of the Deputy Prime Minister and Minister of Employment, Economy and Consumer Affairs to analyse the potential impact on the greenhouse gas emission reduction of a number of concrete measures submitted by the Climate Coalition. The report is mainly based on existing studies carried out by the Federal Planning Bureau.

  • Medium-term projection for Belgium of the at-risk-of-poverty and social exclusion indicators based on EU-SILC (11/03/2019)

    The Federal Planning Bureau has developed within the Nowcasting project a dynamic microsimulation model for nowcasting and medium-term forecasts (currently up to 2020) of indicators of poverty and social exclusion. Key messages of this project are that nowcasting and medium-term forecasting are now possible using a fully dynamic microsimulation model. The provisional results of the model suggest that the overall poverty risk would remain stable, but that of the 65+ subpopulation would decrease over time, while that of the younger population would show a small increase. Furthermore, the increase of overall ine-quality would come to a halt and the level of inequality would become more stable. Finally, the very low work intensity rate would continue its decrease, driven by the continuing increase of the employment rate among the working-age population.

  • Twenty years of policy for the sustainability of Belgian public finances - From a strategy of pre-funding the costs of ageing to a policy of reforms of the socio-economic model (28/02/2019)

    The abolition of the Ageing fund in 2016 symbolises the transition from a strategy of pre-funding the budgetary cost of ageing to a strategy based on reforms to the socioeconomic model. This Planning Paper describes the economic and institutional factors behind the shift in fiscal sustainability policy, as well as the role of the various stakeholders. It also reviews the long-term projections produced by the Federal Planning Bureau over the past 25 years.

Quick access

Consumer price index & Inflation forecasts

Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 01/10/2019)

Indicators

To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 04/10/2019)

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