News

  • To what extent can supporting carpooling reduce road congestion?  (28/01/2021)

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    A policy mix of “stick” measures (generalised distance based road charge) and “carrot” measures (supporting carpooling) could induce an increase in the occupation rate of cars in Belgium from 1.44 to 1.50. This relatively modest increase can be explained by the relatively small share of trips for which an increase in the occupation rate is a realistic option, and by the inconveniences linked to the organisation of carpooling. Nevertheless, this policy mix can induce a notable improvement in the traffic situation during the peak periods in the regions that currently suffer the most from congestion.

  • Santé mentale en Belgique: les coûts cachés de la Covid-19 (22/01/2021)

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    La crise de la COVID-19 met la santé mentale de la population en Belgique sous pression alors que l’évolution à long terme des indicateurs de santé mentale avant cette crise était déjà préoccupante. Les problèmes de santé mentale génèrent des coûts économiques directs sous la forme de dépenses de revenus de remplacement et de soins de santé. Indirectement ils freinent le potentiel de croissance de l'emploi et de la productivité.

  • Consumer Price Index & Inflation forecasts (05/01/2021)

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    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • La Belgique se spécialise-t-elle dans les activités de R&D au détriment des activités de production ? (22/12/2020)

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    À la demande des partenaires sociaux, le Bureau fédéral du Plan a analysé les branches d’activité ayant augmenté leurs efforts de recherche et développement au cours des dernières années pour déterminer si cette évolution est liée à la production domestique de nouveaux produits ou à la modification de la position de la Belgique dans les chaînes de valeur globales en faveur des activités de recherche et au détriment des activités de production. L’analyse fournit, pour l’industrie pharmaceutique, des indications d'une spécialisation de la Belgique dans la recherche et le développement (R&D) et d’une dissociation partielle entre les activités de R&D et de production. Pour les autres branches étudiées, il y a davantage de preuves d'une colocalisation de la R&D et de la production en Belgique.

  • Télétravailler plus pour circuler moins ? Utile, mais insuffisant (20/11/2020)

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    Dans un scénario volontariste d’augmentation du télétravail en Belgique, le Bureau Fédéral du Plan estime comme marginale (- 1,2%) la diminution globale des kilomètres parcourus par les personnes sur le territoire belge. Les effets locaux seraient eux beaucoup plus marqués, avec une baisse de plus de 20% du nombre quotidien de navettes entrantes à Bruxelles, un fort recul de l’usage du train pour les déplacements domicile-travail, et une augmentation des déplacements de proximité en journée pour d’autres motifs comme les loisirs, les services ou le shopping. L’impact sur la congestion serait perceptible surtout sur les grands axes autour de Bruxelles en période de pointe, où la vitesse moyenne serait plus élevée de 8% que dans la projection de référence.

  • Webinar – La perte de revenu chez les salariés et les indépendants à cause de la crise de la Covid-19 (08/10/2020) (06/10/2020)

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    Le Bureau fédéral du plan organise un webinar ce jeudi 8 octobre à 11 h. Guy Van Camp et Dieter Vandelannoote vous présenteront l'impact de la perte de revenu chez les salariés et les indépendants à cause de la crise Covid19.

  • Baisse de 60 % des kilomètres parcourus par les personnes en Belgique au mois d’avril 2020 (11/09/2020)

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    Lors du confinement strict d’avril 2020, le nombre de kilomètres parcourus en Belgique par les personnes est estimé en déficit de 60% par rapport à un mois normal. Le déficit estimé est moins important pour les marchandises. Le télétravail n’expliquerait que 12% de cet impact.

  • L’impact de la COVID-19 sur la création de nouvelles entreprises en Belgique (09/09/2020)

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    Les données relatives à la création de nouvelles entreprises ne donnent qu’une image partielle de l’impact économique de la COVID-19. Ces données étant publiées tous les mois, elles permettent néanmoins d’estimer cet impact plus rapidement que les données sur la situation financière des entreprises existantes, qui ne sont disponibles qu’une fois par an et avec un certain retard. Vu le rôle important des nouvelles entreprises pour l’innovation et le dynamisme des branches d’activité, les chiffres sur les créations de nouvelles entreprises peuvent également donner une indication des séquelles économiques durables laissées par la crise sanitaire actuelle et des glissements éventuels d’activité.

  • Can we act on population ageing in the coming years through demographic policy measures? (08/09/2020)

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    Society will rather have to adapt to population ageing. Implementing strictly demographic policies to counter population ageing in the coming years is far from being a panacea.

  • Modelling fertility for national population projections – The case of Belgium (12/10/2020)

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    This Working Paper presents the methodology that has been applied since 2020 in the model used to draw up the population outlook for Belgium. The methodology considers that fertility is explained by both structural (education, labour market participation, etc.) and cyclical factors (the economic cycle, etc.). Those factors are taken into account through three elements: (1) expert opinion on long-term fertility trends, (2) an explicit trend in the fertility schedule and (3) the effect of cyclical and structural determinants of fertility using an error-correction model.

  • External costs of transport (29/06/2020)

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    This report quantifies the marginal external cost of transport (congestion costs and environmental costs) using the Federal Planning Bureau’s PLANET model and compares this to the transport taxes levied. These indicators were not covered in the ‘Projections of transport demand in Belgium by 2040’, published in 2019 by the Federal Planning Bureau and the FPS Mobility and Transport. In that sense this report supplements this publication.

  • Population projections 2019-2070. Update in light of the COVID-19 epidemy (02/06/2020)

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    The population projections 2019-2070 were published in the beginning of March 2020, just before the first signs of COVID-19 on the Belgian territory. In light of the evolution of the epidemic and the measures taken by the National Security Council (NSC) to halt the spread of COVID-19, an update of these projections seemed indispensable.

  • The PLANET Model: Methodological Report (02/03/2020)

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    PLANET is a model developed by the Belgian Federal PLANning Bureau that models the relationship between Economy and Transport. Its aim is to produce: (i) medium- and long-term projections of transport demand in Belgium, both for passenger and freight transport; (ii) simulations of the effects of transport policy measures; (iii) cost-benefit analyses of transport policy measures. This methodological report describes the main features of the PLANET model, and more specifically, the version 4.0 used for the transport outlook published in January 2019.

  • Exports, Firm Heterogeneity and Employment in Belgium: an Input-Output Analysis (29/01/2020)

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    This paper presents an estimation of employment sustained directly and indirectly by exports based on an export-heterogeneous input-output table. In this table, manufacturing industries are disaggregated according to the exporter status of firms in order to account for within-industry differences in input structures. According to our results, export-sustained employment in Belgium amounted to 1.32 million jobs in 2010, which corresponds to 29.5 % of total employment.

  • Total cost of ownership of electric cars compared to diesel and gasoline cars in Belgium (13/01/2020)

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    In the size class “small”, BEV only have a lower TCO for an expected lifetime that exceeds most estimates of the planning horizon people use when purchasing cars. In the size class “medium”, BEVs have a lower TCO than conventional cars if their expected lifetime mileage is high enough. “Big” electric cars have higher TCO than their conventional counterparts for any reasonable assumption regarding their use profiles. 

  • Input-Output Tables 2015 (20/12/2019)

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    The National Accounts Institute (NAI) presents in this publication a new version of the input-output tables at current prices for the year 2015, compiled according to the ESA 2010 methodology. Compared to the first version of the 2015 input-output tables published in December 2018, the tables presented here incorporate the occasional revision of the national accounts implemented by Belgium in 2019.

Quick access

Consumer price index & Inflation forecasts

Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 05/01/2021)

Indicators

To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 27/01/2021)

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