News
Press releases
Events
The last five databases
Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.
Le Bureau fédéral du Plan, chargé du secrétariat du nouveau Comité d’étude sur les investissements publics, recherche deux experts. L’arrêté royal portant création du Comité d’étude sur les investissements publics dans le giron du Conseil supérieur des finances est paru le 13 mars 2023. Ce comité centralisera l'expertise en matière d'investissements publics au niveau fédéral afin de conseiller le gouvernement dans la conduite de sa politique. Connaissez-vous ce sujet ou suscite-t-il votre intérêt ? Avez-vous envie de nourrir les décisions politiques en la matière ? Vous êtes enthousiaste, curieux et vous aimez relever des défis ? Alors, votre profil nous intéresse !
Ce 1er mars 2023, Baudouin Regout prend ses fonctions de Commissaire au Bureau fédéral du Plan, pour un mandat de neuf ans. Il succède à Philippe Donnay, décédé inopinément en octobre 2021.
L’économie belge subit actuellement un ralentissement mais devrait échapper à une récession. Le pic d’inflation devrait être derrière nous. Le pouvoir d’achat se redresse après un recul en 2022. Les créations d’emplois, très importantes l’an dernier, devraient être plus limitées. Ce sont les principales conclusions des nouvelles prévisions économiques du Bureau fédéral du Plan pour 2023.
Le bien-être des jeunes en Belgique se détériore depuis des années déjà et la crise du covid a renforcé le phénomène. Cette détérioration présente des risques pour la société et l’économie, vu que les jeunes constituent les principaux actifs de demain. Sans changement, le bien-être des générations futures se dégradera. C’est notamment ce qui ressort d’un nouveau rapport sur les indicateurs de développement durable du Bureau fédéral du Plan.
La Belgique s’attend en 2022 à une croissance démographique exceptionnelle, de près de 104 000 habitants. Par la suite, cette croissance oscille autour de 31 000 habitants par an jusqu’en 2070. Entre 2022 et 2070, la croissance du nombre d’habitants en Région bruxelloise est quasiment nulle. Par contre, elle demeure soutenue en Flandre (19 %) et modérée en Wallonie (6 %). Ceci ressort des perspectives de population du Bureau fédéral du Plan pour la période 2022-2070.
Souhaitez-vous rester informé(e), par les mailings, des activités du Bureau fédéral du Plan, telles que les publications, les communiqués de presse, les bases de données, les offres d’emploi et les événements ?
Si c’est le cas, veuillez-vous réinscrire pour le 31 janvier 2023 au plus tard via le lien suivant : Liste de distribution.
Cette réinscription est nécessaire car nous allons utiliser un nouveau système de mailing. Ce nouveau système vous permettra de gérer vos préférences en matière d'information.
Le ‘Plan de développement durable’ du gouvernement fédéral ne marque pas la rupture de tendance nécessaire pour atteindre les objectifs de développement durable (SDG). C’est une des conclusions du dernier rapport du Bureau fédéral du Plan. Ce rapport compare aussi pour la première fois la position de la Belgique à celle des pays de l’UE. Il analyse également les différences importantes entre les femmes et les hommes pour atteindre ces objectifs en ne laissant personne de côté.
Belgium's population growth in 2022 is exceptionally high (+104 000 inhabitants) according to the new demographic projections. In the long term, however, the increase is less dynamic than in the past thirty years. Population growth in Flanders will remain relatively similar to that of recent decades. Wallonia is experiencing significantly lower growth than previously. In Brussels, the population will hardly increase in projection.
The European Commission released on 9 November 2022 a proposal to reform the framework for Member States' fiscal surveillance. The proposed new framework is based on risks to debt sustainability. For Belgium, which is highly exposed to these risks, it would imply a rapid and large-scale fiscal consolidation, and would be no less stringent than the fiscal rules previously in force and suspended since Covid-19. The proposal has not yet been adopted and still needs to be negotiated with the Member States.
MIDAS, the dynamic microsimulation model that focuses on the social sustainability of pensions, has undergone a major revision in recent years to improve the validity of the projections. This Working Paper not only reports on this revision, but also describes some important new modules.
In international agreements, countries are considered responsible for the greenhouse gas emissions linked to their production activities. The carbon footprint provides an alternative assessment of this responsibility by attributing emissions to the country where the goods and services are consumed. This study presents the production-based CO2 emissions and the carbon footprint of the three Belgian regions for the year 2015. According to the results, the carbon footprint exceeds production-based emissions for all three regions. This implies that their contribution to global CO2 emissions is larger from a consumption perspective than from a production perspective.
European Regulation No 691/2011 obliges the member states of the European Union to deliver six environmental economic accounts to Eurostat. The accounts concerned are the three accounts that have been obligatory since 2013, the Environmental Taxes by Economic Activity (ETEA), the Air Emissions Accounts (AEA) and the Economy-Wide Material Flow Accounts (EW-MFA), as well as the three accounts that have to be delivered as of 2017, the Environmental Goods and Services Sector (EGSS), the Environmental Protection Expenditure Accounts (EPEA), and the Physical Energy Flow Accounts (PEFA).
In this publication the National Accounts Institute presents the EPEA for the years 2014-2020.
A new evaluation of public support to R&D in Belgium shows that regional subsidies and the federal partial exemption from payment of the withholding tax for researchers may have helped to increase R&D expenditure in Belgium. The results are less positive for some benefits granted by the federal government through corporate income taxation. As these tax benefits account for the lion's share of the rapidly increasing budgetary costs of public support for R&D, the efficiency of public support could be increased.
There are only eight years left to realise the 17 Sustainable Development Goals by 2030. The report presents an analysis of the Federal Plan on Sustainable Development adopted in 2021. It provides a detailed overview of Belgium's current international position and the differences between women and men. Finally, it presents approaches for integrating quantitative elements into sustainable development scenarios.
In Belgium, the Law on Fiscal and Social Greening of Mobility of 25 November 2021 eliminates corporate tax deductibility for all company cars except those with zero CO2 emissions. The main effect of the tax reform is an accelerated electrification of the company car fleet and an accelerated decline in CO2 emissions. Compared to the no-reform scenario, the reform leads to an increase in net tax revenues of about 1 billion euro on an annual basis.
Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 07/03/2023)
To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 17/03/2023)