• Consumer Price Index & Inflation forecasts

    Consumer Price Index & Inflation forecasts

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

    More

News

  • Webinaire : Le coût total de possession des voitures neuves en Belgique (19/09/2023 - Webinar)

    [[Illustration_Picture]]

    Le mardi 19 septembre 2023, le Bureau fédéral du Plan organise un webinaire consacré au coût total de possession des voitures neuves en Belgique. 

    Notre expert en transport, Laurent Franckx, y présentera plus en détail notre publication de juin, dans laquelle il s’est penché à la fois sur les voitures de particuliers et les voitures de société. 

  • Le Comité d’étude sur les investissements publics est lancé (11/09/2023 - Press release)

    [[Illustration_Picture]]

    Le Comité d’étude sur les investissements publics (CEIP) s’est réuni pour la première fois le 7 septembre 2023, marquant le lancement de ses travaux. Un premier rapport serait attendu pour la fin de 2023.

    Le Bureau fédéral du Plan a été chargé du secrétariat, qui assiste le CEIP.

  • Pas de récession en Belgique : une croissance économique de 1,0% en 2023 et 1,3% en 2024 (07/09/2023 - Press release)

    [[Illustration_Picture]]

    La croissance économique, encore à 3,2% en 2022, devrait ralentir à 1,0% cette année puis se redresser légèrement à 1,3% en 2024. L'inflation a culminé à 9,6% en 2022, devrait revenir à 4,4% en 2023 et rester encore assez élevée, à 4,1%, en 2024. Après une hausse exceptionnelle de 101 000 emplois en 2022, 50 000 emplois seraient créés en 2023 et 40 000 en 2024. Ce sont les principales conclusions des nouvelles prévisions économiques du Bureau fédéral du Plan pour la période 2023-2024.

  • Consumer Price Index & Inflation forecasts (05/09/2023 - Data)

    [[Illustration_Picture]]

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • Perspectives économiques régionales 2023-2028 (18/07/2023 - Press release)

    [[Illustration_Picture]]

    Le Bureau fédéral du Plan, l’Institut Bruxellois de Statistique et d’Analyse (IBSA), Statistiek Vlaanderen et l’Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) publient, ce 18 juillet 2023, des perspectives économiques pour les trois régions.

  • Les dépenses sociales progressent plus vite que l’économie jusqu’en 2050 (11/07/2023 - Press release)

    [[Illustration_Picture]]

    Le rapport annuel 2023 ne tient pas compte des nouvelles mesures de la réforme des pensions du 10 juillet.

    Le vieillissement fera augmenter les dépenses sociales du gouvernement de 25,7% du Produit intérieur brut (PIB) en 2022 pour atteindre un pic de 30,1% en 2050 et fléchir ensuite à 29,9% en 2070. Il apparaît en outre que le risque de pauvreté des pensionnés diminue vers le milieu des années 2040 pour augmenter à nouveau après la moitié des années 2050. C’est ce qui ressort du Rapport annuel 2023 du Comité d’étude sur le vieillissement.

  • Perspectives économiques 2023-2028 pour la Belgique : la croissance se stabilise mais les finances publiques restent préoccupantes (15/06/2023 - Press release)

    [[Illustration_Picture]]

    La croissance de l’économie belge devrait s’établir à 1,3% en 2023, puis à 1,6% en 2024 et atteindre 1,4% par an au cours de la période 2025-2028. Cette croissance s’accompagne d’une hausse du taux d’emploi jusqu’à 74,6% en 2028. L’inflation ne retombe sous la barre des 2% qu’en 2025. À politique inchangée, le déficit public dépasserait 5% du PIB à partir de 2026, entraînant une augmentation de la dette à 114% du PIB en 2028.

  • Sans pensions de survie ou de conjoint divorcé, l’écart de pension entre les hommes et les femmes serait de 50% (31/05/2023 - Press release)

    [[Illustration_Picture]]

    Parce que les droits de pension dérivés (pensions de survie ou de conjoint divorcé) bénéficient surtout aux femmes pensionnées, ils réduisent les inégalités de pension entre les hommes et les femmes. Sans ces pensions, l’écart de pension au sein de la génération actuelle d’hommes et de femmes retraités en Belgique ne serait pas de 24%, mais de 50%. C’est ce qui ressort d’une étude du Centre d’expertise des pensions, réalisée sur la base de données de 2017.

  • Total cost of ownership of car powertrains in Belgium (29/06/2023 - Working Papers)

    [[Illustration_Picture]]

    We present a total cost of ownership (TCO) analysis per market segment and powertrain of new cars sold in Belgium. We differentiate our results between cars sold to private households and company cars. Even though the median TCO of electric cars is lower than the median TCO of conventional powertrains in several market segments, there is a significant overlap in the TCOs of different powertrains in each market segment. It is therefore important to consider the whole distribution of the TCO.

  • Economic Outlook 2023-2028 - June 2023 version (15/06/2023 - Forecasts & Outlook)

    [[Illustration_Picture]]

    This report presents the results of the June version of the "Economic Outlook 2023-2028". It describes the international context and the outlook for Belgian economic growth, inflation, energy consumption, greenhouse gas emissions, the labour market and public finances. The Outlook is based on information available on 6 June 2023.

  • Derived rights and the gender pension gap. On the importance of survivor and divorce pensions in women and men’s pension income (31/05/2023 - Reports)

    [[Illustration_Picture]]

    The results of this report show that the average pension of women is lower than that of men: in december 2017 the average gross pension of women aged 65 and older was 1469 euros, compared to 1920 euros for men. The gender pension gap thus equals 24%. The fact that this gap is not higher can to an important extent be attributed to the existence of derived rights. Without derived rights the gap would be 50%.

  • Evaluation method and first results of the implementation of the Federal Sustainable Development Plan 2021 (23/05/2023 - Working Papers)

    [[Illustration_Picture]]

    On 1 October 2021, the government approved a new five-year Federal Plan for Sustainable Development. This plan is at the heart of federal sustainable development policy and this Working Paper describes the methodology for monitoring its implementation. The results are also presented here for the first time, and this exercise will be repeated every year from this spring onwards. It shows that in just one year, the public services have already reported on the implementation of more than 90% of the measures and that only 30% of the measures are not (yet) in an implementation phase.

  • Sustainable development indicators 2023 (07/02/2023 - Reports)

    [[Illustration_Picture]]

    This report presents over eighty indicators and includes an assessment of their progress towards the Sustainable Development Goals (SDGs) adopted by the UN in 2015. It provides a detailed overview of Belgium's international position and of the differences between women and men. Finally, it analyses the evolution of Belgium's current well-being, among others in the context of (the end of) the Covid-19 pandemic, and its impact on the well-being of future generations and the rest of the world.

  • Consequences of the war in Ukraine : exceptional population growth in Belgium in 2022 and uncertainty in the medium term (31/01/2023 - Forecasts & Outlook)

    [[Illustration_Picture]]

    Belgium's population growth in 2022 is exceptionally high (+104 000 inhabitants) according to the new demographic projections. In the long term, however, the increase is less dynamic than in the past thirty years. Population growth in Flanders will remain relatively similar to that of recent decades. Wallonia is experiencing significantly lower growth than previously. In Brussels, the population will hardly increase in projection.

  • EN: New fiscal rules proposed by the European Commission: which path for Belgium’s public finances? (26/01/2023 - Reports)

    [[Illustration_Picture]]

    The European Commission released on 9 November 2022 a proposal to reform the framework for Member States' fiscal surveillance. The proposed new framework is based on risks to debt sustainability. For Belgium, which is highly exposed to these risks, it would imply a rapid and large-scale fiscal consolidation, and would be no less stringent than the fiscal rules previously in force and suspended since Covid-19. The proposal has not yet been adopted and still needs to be negotiated with the Member States.

  • MIDAS 2.0. Revision of a dynamic microsimulation model (24/01/2023 - Working Papers)

    [[Illustration_Picture]]

    MIDAS, the dynamic microsimulation model that focuses on the social sustainability of pensions, has undergone a major revision in recent years to improve the validity of the projections. This Working Paper not only reports on this revision, but also describes some important new modules.

Quick access

Consumer price index & Inflation forecasts

Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 05/09/2023)

Indicators

To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 11/09/2023)

Please do not visit, its a trap for bots