• Consumer Price Index & Inflation forecasts

    Consumer Price Index & Inflation forecasts

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

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  • Consumer Price Index & Inflation forecasts (02/04/2019)

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • Le fonds de vieillissement, qui s’en souvient ? ...vous reprendrez bien un peu de réformes? (28/02/2019)

    Le fonds de vieillissement instauré en 2001 pour garantir la soutenabilité de long terme des finances publiques a été supprimé en 2016 dans l’indifférence générale. Sa suppression symbolise le passage d'une stratégie de préfinancement du coût budgétaire du vieillissement, privilégiée au début des années 2000, à une stratégie de réformes du modèle socio-économique initiée après la grande crise et résolument accentuée ces dernières années. Le Bureau fédéral du Plan revient sur ces deux décennies de politique budgétaire et pose la question : quelle stratégie – et donc quel choix de société – adoptera le gouvernement issu des élections de mai 2019 en matière de soutenabilité des finances publiques ?

  • Usurpation d'identité (14/02/2019)

    Le Bureau fédéral du Plan est, depuis un certain temps, victime d’usurpation de nom. En effet, certaines personnes utilisent notre nom pour émettre des appels téléphoniques sous forme d’enquête, avec potentiellement des questions intrusives. Nous ne sommes en aucun cas responsable de ce genre de d’appels. Une plainte a été déposée auprès de la Police. Si vous recevez ce genre d’appels, merci de nous en informer par le biais de l’adresse mail : contact@plan.be

  • Perspectives économiques 2019-2024 - Version de février 2019 (14/02/2019)

    Ces perspectives contribuent à la préparation du nouveau Programme de Stabilité et du nouveau Programme National de Réforme. Le rapport publié ce 14 février reprend les principales hypothèses et les principaux résultats de la version préliminaire des « Perspectives économiques 2019-2024 », laquelle est également utilisée comme scénario de référence pour le chiffrage des programmes électoraux. La version définitive des « Perspectives économiques 2019-2024 » sera publiée en juin 2019.

  • Le bien-être en hausse, mais pas pour tous (12/02/2019)

    Le bien-être des Belges était en baisse après la crise de 2008. En 2016 et 2017, il s'améliore. Mais cette amélioration récente n'est pas partagée par tous. Le bien-être des moins de 65 ans et des personnes à revenu moyen a diminué entre 2008 et 2017. Par contre, le bien-être s'améliore pour les plus de 65 ans et les personnes à revenu bas ou élevé. Ces disparités sont confirmées par plusieurs des 67 indicateurs complémentaires au PIB publiés par le Bureau fédéral du Plan.

  • La croissance de l’économie belge fléchirait à 1,3 % en 2019 (07/02/2019)

    En comparaison avec nos prévisions de septembre dernier, les estimations de croissance pour l’économie européenne en 2019 sont moins favorables. Dans ce contexte, nos prévisions de croissance pour le PIB belge en 2019 ont été revues à la baisse, de 1,5 % à 1,3 %. L’emploi continue toutefois de progresser sensiblement (+44 000 personnes), presque exclusivement sous l’impulsion du secteur marchand. Quant à l’inflation, elle ralentirait à 1,6 %.

  • Le Bureau fédéral du Plan démarre le processus de chiffrage des programmes électoraux (01/02/2019)

    Le Bureau fédéral du Plan a entamé les travaux de chiffrage des programmes électoraux des 13 partis politiques représentés à la Chambre des Représentants. Ces partis politiques avaient jusqu’au 31 janvier pour transmettre au Bureau fédéral du Plan 3 à 5 priorités de leur programme électoral, chaque priorité pouvant contenir plusieurs mesures. Tous les partis politiques concernés ont envoyé leur liste de priorités en temps utile. Le Bureau fédéral du Plan a reçu en moyenne une trentaine de mesures par parti réparties quasiment toujours sur 5 priorités.

  • Transport de personnes : sommet en vue ? (31/01/2019)

    Le Bureau fédéral du Plan publie, en collaboration avec le SPF Mobilité et Transports, ses perspectives de la demande de transport en Belgique, à politique inchangée. Cette quatrième édition fait apparaître une saturation dans la demande de transport de personnes entre 2015 et 2040. Le transport de marchandises affiche une croissance plus soutenue, tirée par les échanges internationaux. Ces évolutions entrainent une baisse des vitesses moyennes sur le réseau routier, particulièrement autour de l’agglomération d’Anvers. Les émissions de gaz à effet de serre augmentent légèrement entre 2015 et 2040, alors que les émissions de polluants locaux diminuent tout au long de la projection.

  • Évolution de la population belge d’ici 2070 : éclairage sur la panne de fécondité à moyen terme et confirmation du vieillissement de la population à long terme  (24/01/2019)

    Le Bureau fédéral du Plan publie ses projections démographiques 2018-2070. Dans cette projection de référence, la population belge passe de 11,4 millions au 1er janvier 2018 à 13,2 millions d’habitants en 2070. Cet exercice fait notamment l’hypothèse que la fécondité, en baisse depuis 2010, repart progressivement à la hausse pour atteindre en 2030 un niveau observé avant 2010.

  • Analysis of concrete measures submitted by the Climate Coalition  (28/03/2019)

    This report was drafted to meet the request of the Deputy Prime Minister and Minister of Employment, Economy and Consumer Affairs to analyse the potential impact on the greenhouse gas emission reduction of a number of concrete measures submitted by the Climate Coalition. The report is mainly based on existing studies carried out by the Federal Planning Bureau.

  • Medium-term projection for Belgium of the at-risk-of-poverty and social exclusion indicators based on EU-SILC (11/03/2019)

    The Federal Planning Bureau has developed within the Nowcasting project a dynamic microsimulation model for nowcasting and medium-term forecasts (currently up to 2020) of indicators of poverty and social exclusion. Key messages of this project are that nowcasting and medium-term forecasting are now possible using a fully dynamic microsimulation model. The provisional results of the model suggest that the overall poverty risk would remain stable, but that of the 65+ subpopulation would decrease over time, while that of the younger population would show a small increase. Furthermore, the increase of overall ine-quality would come to a halt and the level of inequality would become more stable. Finally, the very low work intensity rate would continue its decrease, driven by the continuing increase of the employment rate among the working-age population.

  • Twenty years of policy for the sustainability of Belgian public finances - From a strategy of pre-funding the costs of ageing to a policy of reforms of the socio-economic model (28/02/2019)

    The abolition of the Ageing fund in 2016 symbolises the transition from a strategy of pre-funding the budgetary cost of ageing to a strategy based on reforms to the socioeconomic model. This Planning Paper describes the economic and institutional factors behind the shift in fiscal sustainability policy, as well as the role of the various stakeholders. It also reviews the long-term projections produced by the Federal Planning Bureau over the past 25 years.

  • Future evolution of the car stock in Belgium: CASMO, the new satellite of PLANET (31/01/2019)

    Within the framework of a cooperation agreement between the Federal Planning Bureau and the Federal Public Service Mobility and Transport, the Federal Planning Bureau produces every three years long-term projections of transport demand in Belgium. These projections are obtained with the national transport projection model PLANET. The current paper describes the new car stock model for Belgium, CASMO (Car Stock Model), which is linked to PLANET. When combined with the projections of transport activity levels in PLANET, these projections of the car stock model can be used to model the environmental impact of road transport. The paper discusses both methodological issues and the results that have been used in the most recent long-term projections of transport demand.

  • Outlook for transport demand in Belgium by 2040 (31/01/2019)

    Within the framework of a cooperation agreement between the Federal Planning Bureau and the Federal Public Service Mobility and Transport, the Federal Planning Bureau produces, every three years, long-term projections of transport demand in Belgium. This exercise is the fourth of its kind so far. It aims to make a projection of no change in policy, indicating general long-term trends and allowing elements on which transport policy should be based to be identified and the impact of transport policy measures to be studied.

  • Macro-fiscal impact of an increase in minimal social benefits (11/01/2019)

    This report presents the medium-term macroeconomic and macrofiscal impact of an increase in the federal minimal social benefits to the poverty threshold. It was drawn up at the request of the Deputy Prime Minister and Minister of Employment, Economy and Consumer Affairs.

  • Value chain integration of export-oriented and domestic market manufacturing firms - An analysis based on a heterogeneous input-output table for Belgium (26/09/2018)

    This working paper presents a breakdown of manufacturing industries in the 2010 Belgian input-output tables into export-oriented and domestic market firms. Analyses based on these tables show that export-oriented manufacturers generate a substantial amount of value added in other Belgian firms through their exports. Hence, in terms of policy, export promotion must take into account the value chain for producing exports.

Quick access

Consumer price index & Inflation forecasts

Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 02/04/2019)

Indicators

To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 15/04/2019)

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