News

  • Déménagement (12/02/2020)

    Nouvelle adresse à partir du 17/02/2020 : rue Belliard 14-18 – 1040 Bruxelles (numéros de téléphone et adresses e-mail inchangés).

    Ce vendredi 14/02, nos lignes téléphoniques seront indisponibles pendant une partie de la journée.

  • La croissance de l’économie belge devrait s’établir à 1,4 % en 2020 (06/02/2020)

    En comparaison avec nos prévisions de septembre dernier, les perspectives de croissance de l’économie belge pour 2020 sont revues à la hausse de 1,1 % à 1,4 %. L’estimation de la croissance trimestrielle de 2020 reste inchangée, mais un effet d’acquis de croissance plus favorable – lié à la croissance plus soutenue que prévu au second semestre 2019 – entraîne une révision à la hausse de la croissance calculée sur base annuelle. L’emploi, pour sa part, progresserait de 53 000 personnes cette année tandis que l’inflation fléchirait à 1,1 %.

  • Notre bien-être est-il soutenable à long terme? (05/02/2020)

    Le bien-être moyen des Belges augmente depuis 2016, après avoir diminué à la suite de 2008. Mais la soutenabilité de ce bien-être est menacée à long terme. En effet, le nouveau rapport sur les indicateurs complémentaires au PIB 2020 du BFP constate une évolution favorable pour les capitaux économique et humain, stable pour le capital social, mais défavorable pour le capital environnemental. Le détail des 67 indicateurs complémentaires au PIB confirme ce constat.

  • Consumer Price Index & Inflation forecasts (04/02/2020)

    Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent.

  • Près de 30 % de l’emploi en Belgique est lié directement ou indirectement à nos exportations (29/01/2020)

    Les exportations revêtent une grande importance non seulement pour l’emploi dans les entreprises exportatrices, mais également pour l’emploi au niveau des fournisseurs en amont. Dans la réflexion politique, il est donc nécessaire de tenir compte de toute la chaîne de valeur liée aux exportations, ce qui implique de soutenir les entreprises exportatrices dans la recherche de nouveaux marchés mais aussi de renforcer la compétitivité des maillons domestiques de ces chaînes de valeur.

  • Tableaux Entrées-Sorties 2015 (20/12/2019)

    L’Institut des comptes nationaux (ICN) publie ce vendredi 20 décembre 2019, une nouvelle version des tableaux des ressources et des emplois (TRE) pour l’année 2015 ainsi que les tableaux entrées-sorties (TES) qui en sont dérivés, accompagnée des tableaux des ressources et des emplois pour l’année 2016 qui sont établis pour la première fois.

  • Un nouveau virage fiscal à amorcer en Belgique ?  (06/09/2019)

    La congestion du trafic est l’un des défis majeurs que doivent relever conjointement les gouvernements de notre pays. La fiscalité actuelle du transport, caractérisée par des taxes forfaitaires sur la voiture et des subventions élevées aux voitures-salaires et aux transports publics, n’est plus adaptée à la réalité et mériterait d’être réformée. Le Bureau fédéral du Plan s’est penché sur une réforme fondamentale. Celle-ci introduit une taxe kilométrique intelligente qui aligne parfaitement le système fiscal sur les coûts de congestion et d’environnement.

  • La croissance de l’économie belge ne dépasserait pas 1,1 % en 2019 et 2020 (05/09/2019)

    Les perspectives pour l’économie européenne se sont assombries depuis notre dernière estimation réalisée en juin, et ce en raison de l’augmentation de l’incertitude qui entoure les tensions commerciales et le Brexit. Notons que les présentes perspectives ne tiennent pas compte des effets directs d’une éventuelle sortie sans accord du Royaume-Uni de l’Union européenne, laquelle demeure un risque important. 

  • Perspectives économiques régionales à l’horizon 2024 : Une croissance économique modérée dans les trois régions et des taux de chômage historiquement bas (12/07/2019)

  • Exports, Firm Heterogeneity and Employment in Belgium: an Input-Output Analysis (29/01/2020)

    This paper presents an estimation of employment sustained directly and indirectly by exports based on an export-heterogeneous input-output table. In this table, manufacturing industries are disaggregated according to the exporter status of firms in order to account for within-industry differences in input structures. According to our results, export-sustained employment in Belgium amounted to 1.32 million jobs in 2010, which corresponds to 29.5 % of total employment.

  • Total cost of ownership of electric cars compared to diesel and gasoline cars in Belgium (13/01/2020)

    In the size class “small”, BEV only have a lower TCO for an expected lifetime that exceeds most estimates of the planning horizon people use when purchasing cars. In the size class “medium”, BEVs have a lower TCO than conventional cars if their expected lifetime mileage is high enough. “Big” electric cars have higher TCO than their conventional counterparts for any reasonable assumption regarding their use profiles. 

  • Input-Output Tables 2015 (20/12/2019)

    The National Accounts Institute (NAI) presents in this publication a new version of the input-output tables at current prices for the year 2015, compiled according to the ESA 2010 methodology. Compared to the first version of the 2015 input-output tables published in December 2018, the tables presented here incorporate the occasional revision of the national accounts implemented by Belgium in 2019.

  • Updating the 2010 Belgian interregional supply and use table (25/10/2019)

    This paper describes the methodology to make the existing interregional supply and use table (ISUT) of 2010 compatible to ESA2010/SNA2008 rules and shows the results at a macro level. The ISUT describes, for each product and industry, all intra- and interregional flows caused by the intermediate use, final consumption expenditures, investments and exports of the three Belgian regions Brussels, Flanders and Wallonia.

  • The cost of traffic congestion in Belgium (06/09/2019)

    This paper seeks to quantify the cost of the most important inefficiencies in Belgian transport taxation. To this end we calculate the welfare gain of an ideal, optimal tax/subsidy system across the transport market as a whole (i.e. considering private road traffic in conjunction with public transport). We found the total welfare gain to be 2.3 billion euros, of which 1.3 billion are due to time gains of remaining road users. Our measure lies significantly above those found in the literature, since we consider the distortion cause by a wide range of subsidies.

  • A comparative analysis of deprivation among the elderly in Belgium (10/07/2019)

    This Working Paper identifies the characteristics that explain severe material deprivation in Belgium, while making a distinction between people aged below 65 and those aged 65 or above. Severe material deprivation has decreased for both groups. Young people are more impacted than the elderly. Although there is a clear link between income and deprivation, the overlap between individuals identified as at risk of poverty and those as severely deprived is far from perfect. The correlation between income poverty and deprivation is weaker for the old group than for the young.

  • The pharmaceutical industry in Belgium - Competitiveness analysis (09/05/2019)

    This Working Paper analyses the competitive position of the pharmaceutical industry over the 2000-2017 period. The evolution of price/cost competitiveness and non-cost competitiveness is studied based on a comparison with our neighbouring countries France, the Netherlands and Germany, and with Denmark, Ireland, Slovenia and Switzerland. The study also analyses a series of global factors and factors specific to the pharmaceutical industry that may influence competitiveness.

Quick access

Consumer price index & Inflation forecasts

Monthly evolution of the consumer price index and of the so-called health index, which is used for the price indexation of wages, social benefits and house-rent. (Last update : 04/02/2020)

Indicators

To evaluate the current state of the Belgian economy, the FPB regularly updates a series of indicators. The indicators concern the macro-economic stance of the economies of Belgium, its three neighbouring countries and the euro area, as well as the transport industry.(Last update : 19/02/2020)

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