• In welke mate is de Belgische economie voor strategische goederen afhankelijk van niet-EU-landen?

    In welke mate is de Belgische economie voor strategische goederen afhankelijk van niet-EU-landen?

    België is voor de in- en uitvoer slechts voor een zeer beperkt aantal strategische goederen sterk afhankelijk van niet-EU-landen. Terwijl het aantal strategische goederen dat wordt ingevoerd relatief constant is gebleven voor de periode 2014-2023, is het aantal goederen dat wordt uitgevoerd aanzienlijk toegenomen. Een volledige verstoring van de handel in deze goederen zou een beperkt effect hebben op de Belgische economie. Toch neemt de directe en indirecte afhankelijkheid van China toe. Dat is de conclusie van een nieuwe publicatie van het Federaal Planbureau (FPB).

    Meer
  • Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

    Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

    De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen.

    Meer

Nieuws

  • In welke mate is de Belgische economie voor strategische goederen afhankelijk van niet-EU-landen? (10/12/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    België is voor de in- en uitvoer slechts voor een zeer beperkt aantal strategische goederen sterk afhankelijk van niet-EU-landen. Terwijl het aantal strategische goederen dat wordt ingevoerd relatief constant is gebleven voor de periode 2014-2023, is het aantal goederen dat wordt uitgevoerd aanzienlijk toegenomen. Een volledige verstoring van de handel in deze goederen zou een beperkt effect hebben op de Belgische economie. Toch neemt de directe en indirecte afhankelijkheid van China toe. Dat is de conclusie van een nieuwe publicatie van het Federaal Planbureau (FPB).

  • Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten (03/12/2024 - Data)

    [[Illustration_Picture]]

    De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen.

  • Bart Hertveldt is benoemd tot verantwoordelijke van de Sectorale Directie bij het Federaal Planbureau (02/12/2024 - )

    [[Illustration_Picture]]

     Op 1 december 2024 is Bart Hertveldt aangesteld als hoofd van de Sectorale Directie bij het Federaal Planbureau (FPB). Bart vervangt Joost Verlinden, die na een loopbaan van 40 jaar op het FPB met pensioen is gegaan. Bart trad in 1993 in dienst op het FPB en was sinds 2004 adviseur bij de Sectorale directie en coördinator van het team dat de input-outputtabellen en milieu-economische rekeningen voor België opstelt. In 2019 en 2024 was hij mede-coördinator van het project ‘Doorrekening verkiezingsprogramma’s’.

  • Aanwerving van een Adviseur bij het Plan van de Nederlandse taalrol (M/V/X) (25/11/2024 - Jobaanbiedingen)

    [[Illustration_Picture]]

    Het Federaal Planbureau (FPB) werft een lid aan van de Nederlandse taalrol in de graad van Adviseur bij het Plan, die tevens adjunct zal zijn van de verantwoordelijke van de Sectorale Directie.

  • Economische vooruitzichten 2024-2025: een minder arbeidsintensieve economische groei (11/09/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    De Belgische economie zou in 2024 met 1,1% groeien en in 2025 met 1,3%. Daarbij zouden resp. 16 000 en 25 000 nieuwe banen worden gecreëerd. De werkgelegenheidsgraad stijgt nauwelijks. De inflatie wordt dit jaar geraamd op 3,2% en zou in 2025 terugvallen tot minder dan 2%. Deze vooruitzichten gaan uit van ongewijzigd beleid en anticiperen dus niet op maatregelen waarover nog geen beslissing is genomen.

  • Regionale economische vooruitzichten 2024-2029 (18/07/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    Op 18 juli 2024 publiceren het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), Statistiek Vlaanderen en het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) economische vooruitzichten voor de drie gewesten.

  • De stijging van de sociale uitgaven zal hoog zijn tot 2050 (10/07/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    De vergrijzing zal de sociale uitgaven doen oplopen van 25,8% van het bruto binnenlands product (bbp) in 2023 tot 29,6% in 2050 om uiteindelijk 30,0% te bereiken in 2070. Ouderen en gepensioneerden lopen een groter risico op financiële armoede dan de rest van de bevolking. Dit armoederisico vermindert evenwel sterk indien men rekening houdt met woningbezit. Dat blijkt uit het Jaarlijks Verslag 2024 van de Studiecommissie voor de Vergrijzing (SCvV).

  • Tijd voor een ambitieuzer beleid voor duurzame ontwikkeling (25/06/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    Het Federaal Planbureau (FPB) heeft het Federaal plan duurzame ontwikkeling geanalyseerd. Daaruit blijkt dat halfweg de looptijd van het plan 50% van de maatregelen in uitvoering is, 22% in voorbereiding en 2% in monitoring. 25% van de maatregelen is zonder gevolg gebleven en voor 1% is er onvoldoende informatie om deze te beoordelen. Ten opzichte van vorig jaar heeft de federale regering vooruitgang geboekt in de uitvoering van het plan, maar om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) te bereiken zal het volgende plan ambitieuzer moeten zijn en worden de SDG’s best als leidraad voor heel het beleid gebruikt.

  • De Belgische in- en uitvoerafhankelijkheid van niet-EU landen (10/12/2024 - Working Papers)

    [[Illustration_Picture]]

    We stellen een methode voor om na te gaan voor welke goederen de Belgische in- en uitvoer sterk geconcentreerd is bij een beperkt aantal niet-EU landen, of het hierbij gaat om strategische goederen en of de afhankelijkheid persistent is. We bekijken ook de indirecte afhankelijkheid, doorheen de mondiale toeleveringsketen, en schatten de impact van mogelijke verstoringen, op de Belgische economie.

  • Activiteitenverslag 2023 van het Federaal Planbureau (03/12/2024 - Andere publicaties)

    [[Illustration_Picture]]

    Dit bondige activiteitenverslag bundelt de belangrijkste activiteiten en kerncijfers voor het jaar 2023. Zo gaat het verslag in op de personeels- en financiële gegevens, publicaties, projecten, vertegenwoordigingen, ... Via dit activiteitenverslag wil het Federaal Planbureau u meer inzicht verschaffen in wat zich achter de schermen afspeelt en de transparantie vergroten over zijn werkzaamheden.

  • Rekeningen voor de milieugoederen en -dienstensector 2014-2022 (31/10/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat elk jaar te leveren. Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de rekeningen voor de milieugoederen en -dienstensector voor de jaren 2014-2022.

  • Newsletter Interfederaal Instituut voor de Statistiek (nr. 7 – oktober 2024) (18/10/2024 - Andere publicaties)

    [[Illustration_Picture]]

    Het Interfederaal Instituut voor de Statistiek (IIS), waarvan het Federaal Planbureau deel uitmaakt, heeft het zevende nummer van zijn 'IIS nieuwsbrief' gepubliceerd. Via deze nieuwsbrief wil het IIS professionele gebruikers van officiële statistieken tweemaal per jaar een overzicht geven van zijn activiteiten.

  • Armington-elasticiteiten voor de Belgische economie (03/10/2024 - Working Papers)

    [[Illustration_Picture]]

    In deze paper wordt de Armington-elasticiteit voor België geschat op verschillende (des)aggregatieniveaus. Op een zeer gedesaggregeerd niveau, dat ongeveer 4 500 GS-producten omvat, varieert de waarde van de elasticiteit tussen 1,12 en 70,69. Voor CPA-productgroepen varieert de waarde van de elasticiteit van 2,40 tot 16,63. De overeenkomstige waarde van de geaggregeerde elasticiteit varieert van 1,98 tot 2,48.

  • Luchtemissierekeningen 2008-2022 (30/09/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat elk jaar te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de luchtemissierekeningen voor de jaren 2008-2022.

  • Fysieke-energiestroomrekeningen 2008-2022 (30/09/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de fysieke-energiestroomrekeningen voor de jaren 2008-2022.

  • Activiteitenverslag (september 2023 tot september 2024) en externe evaluatie van de Studiecommissie voor overheidsinvesteringen (25/09/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    Dit activiteitenverslag gaat in op de oprichting van de SCOI, de realisaties, de bijdrage aan het publieke debat en het toekomstige werk dat nodig is na haar eerste werkingsjaar. Dit verslag gaat gepaard met een externe evaluatie, gefinancierd door de Europese Commissie, waarin de werking van de SCOI wordt beoordeeld en aanbevelingen opgenomen zijn voor de toekomst.

Snelle toegang

Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen. (Laatste update : 03/12/2024)

Indicatoren

Om de huidige toestand van de Belgische economie te evalueren, actualiseert het FPB regelmatig een reeks indicatoren. Die indicatoren betreffen de macro-economische situatie van de economieën van België, zijn drie buurlanden en de eurozone, alsook de transportsector.(Laatste update : 12/09/2024)

Please do not visit, its a trap for bots