• Armington-elasticiteiten voor de Belgische economie

    Armington-elasticiteiten voor de Belgische economie

    In deze paper wordt de Armington-elasticiteit voor België geschat op verschillende (des)aggregatieniveaus. Op een zeer gedesaggregeerd niveau, dat ongeveer 4 500 GS-producten omvat, varieert de waarde van de elasticiteit tussen 1,12 en 70,69. Voor CPA-productgroepen varieert de waarde van de elasticiteit van 2,40 tot 16,63. De overeenkomstige waarde van de geaggregeerde elasticiteit varieert van 1,98 tot 2,48.

    Meer
  • Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

    Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

    De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen.

    Meer
  • Fysieke-energiestroomrekeningen 2008-2022

    Fysieke-energiestroomrekeningen 2008-2022

    De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de fysieke-energiestroomrekeningen voor de jaren 2008-2022.

    Meer
  • Luchtemissierekeningen 2008-2022

    Luchtemissierekeningen 2008-2022

    De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat elk jaar te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de luchtemissierekeningen voor de jaren 2008-2022.

    Meer

Nieuws

  • Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten (01/10/2024 - Data)

    [[Illustration_Picture]]

    De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen.

  • Economische vooruitzichten 2024-2025: een minder arbeidsintensieve economische groei (11/09/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    De Belgische economie zou in 2024 met 1,1% groeien en in 2025 met 1,3%. Daarbij zouden resp. 16 000 en 25 000 nieuwe banen worden gecreëerd. De werkgelegenheidsgraad stijgt nauwelijks. De inflatie wordt dit jaar geraamd op 3,2% en zou in 2025 terugvallen tot minder dan 2%. Deze vooruitzichten gaan uit van ongewijzigd beleid en anticiperen dus niet op maatregelen waarover nog geen beslissing is genomen.

  • Regionale economische vooruitzichten 2024-2029 (18/07/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    Op 18 juli 2024 publiceren het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), Statistiek Vlaanderen en het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) economische vooruitzichten voor de drie gewesten.

  • De stijging van de sociale uitgaven zal hoog zijn tot 2050 (10/07/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    De vergrijzing zal de sociale uitgaven doen oplopen van 25,8% van het bruto binnenlands product (bbp) in 2023 tot 29,6% in 2050 om uiteindelijk 30,0% te bereiken in 2070. Ouderen en gepensioneerden lopen een groter risico op financiële armoede dan de rest van de bevolking. Dit armoederisico vermindert evenwel sterk indien men rekening houdt met woningbezit. Dat blijkt uit het Jaarlijks Verslag 2024 van de Studiecommissie voor de Vergrijzing (SCvV).

  • Tijd voor een ambitieuzer beleid voor duurzame ontwikkeling (25/06/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    Het Federaal Planbureau (FPB) heeft het Federaal plan duurzame ontwikkeling geanalyseerd. Daaruit blijkt dat halfweg de looptijd van het plan 50% van de maatregelen in uitvoering is, 22% in voorbereiding en 2% in monitoring. 25% van de maatregelen is zonder gevolg gebleven en voor 1% is er onvoldoende informatie om deze te beoordelen. Ten opzichte van vorig jaar heeft de federale regering vooruitgang geboekt in de uitvoering van het plan, maar om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) te bereiken zal het volgende plan ambitieuzer moeten zijn en worden de SDG’s best als leidraad voor heel het beleid gebruikt.

  • De SCOI publiceert haar rapport over goede beheerspraktijken voor overheidsinvesteringen en organiseert een conferentie over internationale en Belgische ervaringen hieromtrent. (29/05/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    De Studiecommissie voor overheidsinvesteringen (SCOI) van de Hoge Raad van Financiën publiceert haar rapport over goede beheerspraktijken voor overheidsinvesteringen en organiseert een conferentie over internationale en Belgische ervaringen hieromtrent.

  • Is België op weg naar net zero emissies? (21/05/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    België riskeert de afgesproken doelstellingen op het vlak van CO2-uitstoot en hernieuwbare energie niet te halen, al zijn er verschillen per sector. Op middellange termijn zou de decarbonisatie in de transport merkbaar trager verlopen dan in de residentiële sector. Dat blijkt uit onderzoek van het Federaal Planbureau (FPB).

  • De resultaten van de doorrekening 2024 zijn beschikbaar (07/05/2024 - Perscommuniqué)

    [[Illustration_Picture]]

    Zoals de wet voorschrijft, publiceert het Federaal Planbureau (FPB), één maand voor de verkiezingen, de resultaten van de doorrekening van de prioritaire verkiezingsvoorstellen die door de twaalf in de Kamer vertegenwoordigde politieke partijen zijn ingediend. De rol van het FPB in deze oefening beperkt zich tot het verstrekken van objectieve en neutrale cijfers aan de burgers. Het FPB velt geen oordeel over de politieke partijen of hun programma's. Alle resultaten zijn vanaf vandaag beschikbaar op de website https://www.dc2024.be.

  • Armington-elasticiteiten voor de Belgische economie (03/10/2024 - Working Papers)

    [[Illustration_Picture]]

    In deze paper wordt de Armington-elasticiteit voor België geschat op verschillende (des)aggregatieniveaus. Op een zeer gedesaggregeerd niveau, dat ongeveer 4 500 GS-producten omvat, varieert de waarde van de elasticiteit tussen 1,12 en 70,69. Voor CPA-productgroepen varieert de waarde van de elasticiteit van 2,40 tot 16,63. De overeenkomstige waarde van de geaggregeerde elasticiteit varieert van 1,98 tot 2,48.

  • Luchtemissierekeningen 2008-2022 (30/09/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat elk jaar te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de luchtemissierekeningen voor de jaren 2008-2022.

  • Fysieke-energiestroomrekeningen 2008-2022 (30/09/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat te leveren. Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de fysieke-energiestroomrekeningen voor de jaren 2008-2022.

  • Activiteitenverslag (september 2023 tot september 2024) en externe evaluatie van de Studiecommissie voor overheidsinvesteringen (25/09/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    Dit activiteitenverslag gaat in op de oprichting van de SCOI, de realisaties, de bijdrage aan het publieke debat en het toekomstige werk dat nodig is na haar eerste werkingsjaar. Dit verslag gaat gepaard met een externe evaluatie, gefinancierd door de Europese Commissie, waarin de werking van de SCOI wordt beoordeeld en aanbevelingen opgenomen zijn voor de toekomst.

  • Belangrijkste inzichten van de nationale conferentie over het beheer van overheidsinvesteringen van 29 mei 2024 (25/09/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    De nationale conferentie over het beheer van overheidsinvesteringen gaf enkele krachtige inzichten over de situatie in België. In het bijzonder: het belang van meer inspanningen bij de voorbereiding van projecten vóór de beleidskeuzes, het creëren van een transversale coördinatierol, de invoering van meerjarenbudgettering en het rekening houden met milieukwesties.

  • Economische begroting – Economische vooruitzichten 2024-2025 – september 2024 (11/09/2024 - Vooruitzichten)

    [[Illustration_Picture]]

    De Belgische economie zou in 2024 met 1,1% groeien en in 2025 met 1,3%. Daarbij zouden resp. 16 000 en 25 000 nieuwe banen worden gecreëerd. De werkgelegenheidsgraad stijgt nauwelijks. De inflatie wordt dit jaar geraamd op 3,2% en zou in 2025 terugvallen tot minder dan 2%.

  • Regionale economische vooruitzichten 2024-2029  (18/07/2024 - Vooruitzichten)

    [[Illustration_Picture]]

    Dit rapport presenteert de regionale economische vooruitzichten 2024-2029, die coherent zijn met de nationale vooruitzichten van het Federaal Planbureau van juni 2024. Het is het resultaat van een samenwerking tussen het FPB, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen.

  • Studiecommissie voor de vergrijzing, Jaarlijks verslag 2024 (10/07/2024 - Rapporten)

    [[Illustration_Picture]]

    De vergrijzing zal de sociale uitgaven doen oplopen van 25,8% van het bbp in 2023 tot 29,6% in 2050 om uiteindelijk 30,0% te bereiken in 2070. Het grotere risico op financiële armoede dat ouderen lopen ten opzichte van de rest van de bevolking vermindert sterk indien men rekening houdt met de eigendom van een woning. Dat blijkt uit het Verslag 2024 van de Studiecommissie voor de Vergrijzing.

Snelle toegang

Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen. (Laatste update : 01/10/2024)

Indicatoren

Om de huidige toestand van de Belgische economie te evalueren, actualiseert het FPB regelmatig een reeks indicatoren. Die indicatoren betreffen de macro-economische situatie van de economieën van België, zijn drie buurlanden en de eurozone, alsook de transportsector.(Laatste update : 12/09/2024)

Please do not visit, its a trap for bots