• Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

    Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

    De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen.

    Meer
  • Naamsverduistering

    Naamsverduistering

    Het Federaal Planbureau is sinds enige tijd het slachtoffer van naamsverduistering. Bepaalde personen gebruiken immers onze naam om per telefoon enquêtes af te nemen, waarbij mogelijk opdringende vragen worden gesteld. We zijn in geen enkel geval verantwoordelijk voor dat soort telefoontjes. Er werd een klacht ingediend bij de politie. Als u dergelijke telefoontjes krijgt, gelieve ons op de hoogte te brengen op het e-mailadres contact@plan.be.

Nieuws

  • Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten (07/01/2020)

    De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen.

  • Input-outputtabellen 2015 (20/12/2019)

    Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) publiceert deze vrijdag 20 december 2019, een nieuwe versie van de aanbod- en gebruikstabellen (AGT) voor het jaar 2015 en van de input-outputtabellen (IOT) die ervan zijn afgeleid, samen met de aanbod- en gebruikstabellen voor het jaar 2016 die voor de eerste keer werden opgemaakt.

  • De kosten van verkeerscongestie in België (06/09/2019)

    Het aanpakken van de verkeerscongestie vormt één van de belangrijke uitdagingen voor de gezamenlijke overheden in ons land. We stellen immers vast dat de huidige transportfiscaliteit, gekenmerkt door vlakke autotaksen en hoge subsidies aan salariswagens en openbaar vervoer, niet meer is aangepast aan de realiteit. Het Federaal Planbureau heeft een fundamentele hervorming doorgerekend. Deze introduceert een slimme kilometerheffing die het fiscaal systeem perfect doet aansluiten bij de externe congestie-en milieukosten.

  • De groei van de Belgische economie zou beperkt blijven tot 1,1 % in 2019 en 2020 (05/09/2019)

    De vooruitzichten voor de Europese economie zijn in vergelijking met onze raming van juni versomberd als gevolg van toegenomen onzekerheid over de handelsgeschillen en over de brexit. De vooruitzichten houden geen rekening met de directe effecten van een eventuele brexit zonder akkoord, die een belangrijk risico blijft.

  • Regionale economische vooruitzichten tot 2024: Gematigde economische groei in de drie gewesten en historisch lage werkloosheidsgraden (12/07/2019)

  • Vooruitzichten 2018-2070: toename van de sociale uitgaven met piek in 2040 en daling van het armoederisico van gepensioneerden (09/07/2019)

    Volgens het verslag 2019 van de Studiecommissie voor de Vergrijzing evolueren de sociale uitgaven van 25,2 % van het bbp in 2018 naar 27,6 % van het bbp in 2070, wat een toename met 2,4 procentpunt van het bbp betekent. Die uitgaven bereiken een piek in 2040. Het armoederisico van de gepensioneerden daalt.

  • Werkgelegenheidssteun voor Brusselse jongeren: welke impact? (08/07/2019)

    De geëvalueerde werkgelegenheidsmaatregelen zijn er vooral op gericht de inschakeling van jonge Brusselse werkzoekenden op de arbeidsmarkt te bevorderen. Voor de laaggeschoolde jongeren wordt die doelstelling bereikt aangezien de maatregelen doorgaans de uitstroom van werkloosheid naar werk versnellen. Voor de hooggeschoolde jongeren zouden de maatregelen doeltreffender kunnen worden gemaakt door de toegang te beperken tot personen die al een bepaalde tijd werkloos zijn.

  • Van duurzame ontwikkeling een beleidsprioriteit maken (25/06/2019)

    België heeft zich ertoe verbonden om alle mondiale duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) te bereiken in 2030. Zonder nieuwe maatregelen zullen veel van die doelstellingen niet gehaald worden. De federale overheidsdiensten hebben concrete acties uitgevoerd, hoewel een politieke impuls om de SDG’s te realiseren ontbrak.

  • Vooruitzichten voor de Belgische economie die worden gekenmerkt door een historisch lage werkloosheidsgraad en een toenemend overheidstekort (18/06/2019)

    Met de Economische vooruitzichten van het Federaal Planbureau is het mogelijk een toekomst te schetsen van de Belgische economie voor de komende vijf jaar. Ze anticiperen niet op eventuele besparingsmaatregelen die de toekomstige regeringen kunnen nemen, wat resulteert in neerwaartse risico’s m.b.t. de overheidsbestedingen en hun impact op de economische groei.

  • Levenscycluskostenanalyse van elektrische auto’s in vergelijking met diesel- en benzineauto’s in België (13/01/2020)

    “Kleine” elektrische wagens hebben alleen een lagere levenscycluskost voor een levensduur die hoger ligt dan de normale planningshorizon bij de aankoop van auto’s. “Middelgrote” elektrische wagens hebben een lagere levenscycluskost dan conventionele wagens indien de afstand afgelegd over hun totale levensduur lang genoeg is. Voor “grote” elektrische wagens is deze kost zelfs groter voor elke redelijke waarde van de gebruiksprofielen.

  • Input-outputtabellen 2015 (20/12/2019)

    Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie een nieuwe versie van de input-outputtabellen tegen lopende prijzen voor het jaar 2015, opgesteld volgens de ESR 2010-methodologie. In vergelijking met de eerste versie van de input-outputtabellen 2015 gepubliceerd in december 2018, is in de voorliggende tabellen de occasionele herziening van de nationale rekeningen geïntegreerd die België in 2019 heeft doorgevoerd.

  • Updating van de Belgische interregionale aanbod en gebruikstabel van 2010 (25/10/2019)

    De voorliggende WP beschrijft de methodologie gevolgd om de interregionale aanbod- en gebruikstabel (AGT) van 2010 in overeenstemming te brengen met het Europees Systeem van Rekeningen van 2010 (ESR 2010) en toont de resultaten op macro niveau. De interregionale AGT beschrijft, per bedrijfstak en product, de intra- en interregionale stromen die gepaard gaan met de productie, het intermediaire verbruik, de consumptieve bestedingen, de investeringen en de uitvoer door de drie gewesten.

  • Analyse van de luchtvervuiling gekoppeld aan de consumptie door huishoudens in België in 2014: het geval van broeikasgasemissies (11/09/2019)

    Deze Working Paper onderzoekt welke socio-economische kenmerken de broeikasgasemissies in België bepalen. De analyse steunt op de PEACH2AIR-gegevensbank die de luchtverontreinigingsgegevens koppelt aan de consumptieve bestedingen van de huishoudens, zoals aangegeven in het huishoudbudgetonderzoek van 2014.

  • De kosten van verkeerscongestie in België (06/09/2019)

    Deze studie wil de totale kostprijs van de belangrijkste inefficiënties in de Belgische transportfiscaliteit kwantificeren. Daartoe berekenen we de welvaartswinsten van een ideale, optimaal belasting/subsidiesysteem over de ganse transportmarkt (d.i. we bekijken privaat wegvervoer in samenhang met publiek transport). We vinden een totale welvaartskost van congestie gelijk aan 2,3 miljard euro, waarvan 1,3 miljard tijdwinsten voor weggebruikers. Een belangrijk deel van de welvaartswinsten bestaat uit het wegnemen van marktverstoringen van huidige subsidies allerhande.

  • Regionale economische vooruitzichten 2019-2024  (12/07/2019)

    Deze regionale vooruitzichten zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen. Ze steunen op een scenario waarin de Belgische economische groei vrij stabiel blijft op middellange termijn, maar lager is dan in de jaren 2015-2017, de periode van hoogconjunctuur in de eurozone.

  • A comparative analysis of deprivation among the elderly in Belgium (10/07/2019)

    Deze Working Paper identificeert de kenmerken die ernstige materiële deprivatie in België verklaren, waarbij een onderscheid tussen de groep jonger dan 65 en 65-plussers wordt gemaakt. De mate van ernstige materiële deprivatie is voor beide leeftijdsgroepen afgenomen, en jongeren worden meer getroffen dan ouderen. Hoewel er een duidelijk verband is tussen inkomen en deprivatie, is de overlap verre van perfect. De correlatie tussen inkomensarmoede en deprivatie is zwakker voor de ouderen dan voor de jongeren.

Snelle toegang

Indexcijfer der consumptieprijzen & inflatievooruitzichten

De maandelijkse evolutie van de index van de consumptieprijzen en de gezondheidsindex, die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen. (Laatste update : 07/01/2020)

Indicatoren

Om de huidige toestand van de Belgische economie te evalueren, actualiseert het FPB regelmatig een reeks indicatoren. Die indicatoren betreffen de macro-economische situatie van de economieën van België, zijn drie buurlanden en de eurozone, alsook de transportsector.(Laatste update : 27/01/2020)

Please do not visit, its a trap for bots