Page Title

Publications

Dans un souci de transparence et d’information, le BFP publie régulièrement les méthodes et résultats de ses travaux. Les publications sont organisées en séries, entre autres, les perspectives, les working papers et planning papers. Certains rapports peuvent également être consultés ici, de même que les bulletins du Short Term Update publiés jusqu’en 2015. Une recherche par thématique, type de publication, auteur et année vous est proposée.

Documents (175)

2009

  • Le système d’innovation en Wallonie 10/02/2009

    Le Working Paper analyse les performances du système d’innovation wallon en 2008. Cette analyse s’articule autour des six dimensions du système d’innovation : le développement des connaissances, les ressources humaines, la valorisation de la R&D, la capacité d’absorption de l’innovation, la capacité d’entreprendre et la capacité de financement. L’évaluation de ces piliers est réalisée en comparant les performances du système d’innovation wallon aux performances des systèmes d’innovation d’autres pays et régions d’Europe choisies pour leur proximité socioéconomique avec la Région wallonne. L’examen du système d’innovation wallon fait ressortir un problème essentiellement lié à la capacité de transformer les efforts de recherche et d’innovation en retombées économiques suffisantes pour la Région.
     

    Working Papers - Working Paper 02-09  Publication(fr),

  • The impact of offshoring on employment in Belgium 23/01/2009

    Dans le contexte d’une globalisation économique croissante, les délocalisations font craindre des pertes massives d’emplois dans les pays industrialisés. Ce Working Paper évalue la situation pour la Belgique en étudiant l’impact des délocalisations sur l’emploi dans notre pays pour la période de 1995 à 2003. L’intensité des délocalisations est mesurée par la part des importations d’inputs intermédiaires dans la production et cette part est calculée pour les biens – afin de mesurer les délocalisations d’activités industrielles – et pour les services afin de mesurer les délocalisations d’activités de services aux entreprises. Elle est nettement plus élevée pour les biens (13% en 2003) que pour les services (2% en 2003) confirmant que les délocalisations ont traditionnellement visées des activités industrielles. Cependant, la croissance des délocalisations d’activités de services a été plus forte entre 1995 et 2003 que celle des délocalisations d’activités industrielles. L’impact sur l’emploi est estimé à l’aide d’équations de demande de travail qui incluent ces intensités des délocalisations. Les résultats montrent que ni les délocalisations d’activités industrielles ni celles d’activités de services ont un effet significatif sur l’emploi total en Belgique pour la période 1995-2003, mais cela n’exclut pas un impact différent en fonction des niveaux de qualification.

    Working Papers - Working Paper 01-09  Publication(en),

2008

  • Wages and employment by level of education and occupation in Belgium 17/12/2008

    Certains économistes soulignent que certaines tâches effectuées par des travailleurs très qualifiés peuvent être sous-traitées assez facilement à l’étranger. Il s’agit de tâches qui font largement appel aux technologies de l’information et de la communication (TIC), tout en nécessitant peu de contacts personnels. De ce fait, des informaticiens, des experts-comptables, des radiologues et d’autres professions avec un niveau de formation relativement élevé subiraient plus la concurrence des pays à bas salaires que, par exemple, le personnel “horeca”, le personnel d’entretien, les agents de sécurité et d’autres professions prestataires de services personnels, ne nécessitant pas de diplôme de haut niveau. Dans cette perspective, le lien entre le niveau de formation et l’évolution des salaires et de l’emploi devient plus complexe. Le Bureau fédéral du Plan a réalisé une étude afin de déterminer dans quelle mesure le niveau de formation et la catégorie professionnelle des travailleurs peuvent expliquer l’évolution des salaires et les chances de trouver un emploi.

    Working Papers - Working Paper 22-08  Publication(en),

  • Growth and Productivity in Belgium 29/09/2008

    L'objectif de ce rapport est de fournir un aperçu des principaux moteurs de la croissance économique et de l'évolution de la productivité en Belgique. Cette analyse est effectuée en comparaison avec l'Union Européenne et les Etats-Unis à l'aide d'une base de données homogène couvrant la période 1970-2005. La méthodologie de la comptabilité de la croissance permet de d'expliquer la croissance de la valeur ajoutée et de la productivité du travail pour l'économie totale, la manufacture et les services marchands. Cet exercice de décomposition diffère des études précédentes car il utilise les flux de services du capital plutôt que le stock de capital et les flux de services du travail plutôt que le nombre d'heures travaillées pour mesurer la contribution de ces facteurs de production à la croissance de la valeur ajoutée et de la productivité du travail. Ce rapport fournit également les contributions des principales industries à la croissance de la valeur ajoutée, de l'emploi et de la productivité.

    Working Papers - Working Paper 17-08  Publication(en),

  • Les déterminants de l’innovation dans une petite économie ouverte : le cas de la Belgique 29/06/2008

    Ce working paper étudie, à l’aide d’un panel couvrant 20 secteurs d’activité marchands belges sur la période 1987-2005, le lien entre la croissance de la productivité multifactorielle (PMF) et trois facteurs déterminants identifiés par la littérature économique : les efforts en R&D des entreprises, la qualification de la main-d’oeuvre et la diffusion des technologies de l’information et de la communication (TIC). Cette analyse est réalisée dans le cadre du modèle développé par Aghion et Howitt qui lie l’évolution de la PMF à la distance du secteur par rapport à la frontière technologique mondiale.

    Working Papers - Working Paper 11-08  Publication(en), Publication(fr),

  • Trade-based measures of offshoring: an overview for Belgium 15/04/2008

    Dans le contexte d’une globalisation économique croissante, les délocalisations font l’objet d’un vif débat qui porte aussi bien sur leurs causes et leur ampleur que sur leurs conséquences pour des pays développés comme la Belgique. La présente étude du Bureau fédéral du Plan entend apporter deux contributions à ce débat : une actualisation de la définition du concept de délocalisation (‘offshoring’ en anglais) ainsi qu’une présentation d’indicateurs pour mesurer indirectement les délocalisations à l’aide de statistiques du commerce extérieur pour la Belgique.

    Working Papers - Working Paper 09-08  Publication(en),

  • Les charges administratives en Belgique pour l’année 2006 26/03/2008

    A la demande du Conseil des ministres et en collaboration avec l’Agence pour la simplification administrative, le Bureau fédéral du Plan a estimé le montant des charges administratives incombant aux entreprises et aux indépendants belges pour l’année 2006. Cette estimation est basée sur la technique de l’enquête auprès d’un échantillon représentatif de la population à étudier. Cette technique est identique à celle utilisée lors des précédentes enquêtes évaluant les charges administratives des années 2000, 2002 et 2004. En plus de la dimension quantitative, l’enquête contient aussi un important volet qualitatif permettant de rendre compte de l’opinion des entreprises et des indépendants sur la problématique des charges administratives.

    Séries clôturées - Planning Paper 103  Publication(fr), Publication(nl),

  • Le système d’innovation en Wallonie 10/03/2008

    Le Working Paper analyse les performances du système d’innovation wallon en 2007. Cette analyse s’articule autour des six dimensions du système d’innovation : le développement des connaissances, les ressources humaines, la valorisation de la R&D, la capacité d’absorption de l’innovation, la capacité d’entreprendre et la capacité de financement. L’évaluation de ces piliers est réalisée en comparant les performances du système d’innovation wallon aux performances des systèmes d’innovation d’autres pays et régions d’Europe choisies pour leur proximité socioéconomique avec la Région wallonne. L’examen du système d’innovation wallon fait ressortir un problème essentiellement lié à la capacité de transformer les efforts de recherche et d’innovation en retombées économiques suffisantes pour la Région.

    Working Papers - Working Paper 06-08  Publication(fr),

2007

  • Market services labour productivity growth in three small European countries: Austria, Belgium and the Netherlands 05/11/2007

    In order to improve our understanding of the divergent evolutions that recently emerged between European countries in terms of labour productivity, this paper compares the labour productivity growth of three small open European countries: Austria, Belgium and the Netherlands. The analysis focuses on market services as they are the most important single factor that is responsible for the divergences. The comparison shows that, while Austria and Belgium recorded a decrease in their productivity growth between 1995 and 2004, the Netherlands followed the American pattern and has recorded an increase in their growth rate since 1995. The decomposition of labour productivity growth makes it possible to underline the important role played by total factor productivity (TFP) in the Dutch upsurge in productivity growth. The breakdown of the data by industry shows the importance of the Distribution sector in the Dutch performance. The growth of TFP observed in the Distribution sector is then linked to different potential determinants: ICT accumulation and use, labour qualifications, R&D and innovation and regulations.

    Working Papers - Working Paper 14-07  Publication(en),

  • Potential ICT-enabled Offshoring of Service Jobs in Belgium 18/05/2007

    The present paper follows up on the longstanding tradition of analysing trends in relocation or offshoring at the Federal Planning Bureau. Replicating and extending a method developed by the OECD, it provides a rough estimate for Belgium of the proportion of service jobs at risk of being offshored in the wake of information and communication technology (ICT) developments, and compares the results for Belgium with results for the EU15 and the US. Occupational employment data from the Labour Force Survey are used to produce this estimate by identifying service jobs that could possibly be offshored due to ICT-enabled tradability.

    Articles - Article 2007051801  

  • Potential ICT-enabled Offshoring of Service Jobs in Belgium 10/04/2007

    This paper provides a rough estimate for Belgium of the proportion of service jobs at risk of being offshored in the wake of ICT-developments, and compares the results for Belgium with results for the EU15 and the US. Occupational employment data from the Labour Force Survey are used to produce this estimate by identifying service jobs that could possibly be offshored due to ICT-enabled tradability. The results show that the share of such jobs is lower for Belgium than for the EU15 or the US, but that there is an upward trend in this share over the period 1993 to 2005. Industry-level data and a shift-and-share analysis are used to explain the results.

    Working Papers - Working paper 06-07  Publication(en),

  • Growth and Productivity in Belgium 16/03/2007

    The objective of this report is to provide an overview of the main drivers of economic growth and productivity evolution in Belgium between 1970 and 2004, based on a consistent data set. The growth accounting methodology is applied to explain value added and labour productivity growth for total economy, manufacturing and market services. This decomposition exercise diverges from what has been applied in Belgium up to now, as it uses capital services flows rather than capital stock to measure the contribution of capital factor to production growth. Contributions of the main industries to value added, employment and productivity growth are also estimated.

    Working Papers - Working Paper 05-07  Publication(en),

  • Supply and Use Tables for Belgium 1995-2002 : Methodology of Compilation 05/03/2007

    This paper presents the methodology for the compilation of a time series of supply and use tables for Belgium in current and constant prices for the period 1995-2002. These data have been produced at the Belgian Federal Planning Bureau within the framework of the EUKLEMS project and constitute an input for the project’s productivity database. The compilation of the time series was based on national accounts data and existing supply and use tables. The methodology consisted in splitting several industries and products, adapting existing data to the latest national accounts revisions, estimating missing tables as well as deflating current price supply and use tables.

    Working Papers - Working Paper 04-07  Publication(en),

  • Capital services and total factor productivity measurements : impact of various methodologies for Belgium 01/03/2007

    This Working Paper presents the different methodologies currently used to construct a volume index of capital services and analyzes the effects of methodological changes on capital services and total factor productivity estimates for Belgium over the period 1970-2004. The measurement of capital services is realized in two steps. First, productive capital stocks have to be estimated for each type of asset. Two methodologies are generally used: the geometric and the hyperbolic profile. Secondly, these stocks are aggregated, using the user costs of capital (exante or ex-post approach) as weights to derive an overall index. For the economy as a whole and the entire period, under an ex-post approach, the volume indices of capital services estimated with a hyperbolic age-efficiency profile grow at a higher rate than the indices estimated with a geometric profile. This general conclusion is, however, not observed in every sector. Under an ex-ante approach, the different volume indices are quite similar for the whole economy, even if the indices grow generally at a slightly higher rate in the case of a geometric pattern. A higher growth rate of the volume indices generates a higher capital contribution and, consequently, a lower TFP contribution. Over long periods of time, the different TFP estimates are relatively similar. Over shorter periods, the different methodologies generate more significant variations in the TFP contribution.

    Working Papers - Working Paper 03-07  Publication(en),

2006

  • The Lisbon Strategy: structural policy in Europe and Belgium 18/12/2006

    The Lisbon Strategy has been launched by the European Council to promote long-term economic growth under the conditions of sufficient social and environmental protection. It builds on three pillars: the macroeconomic, the microeconomic and the labour market pillar. In this planning paper the microeconomic pillar and its implementation in Belgium is reviewed. The paper consists of four chapters, each covering a specific theme that concerns the microeconomic pillar.

    Articles - Article 2006121801  

  • R&D Tax incentives in Belgium 06/10/2006

    In Belgium, as well as in other European countries, the use of R&D tax incentives has become more popular in recent years. It remains, however, important to evaluate the effectiveness of those new and existing measures.

    Articles - Working Paper 06-06  

  • Network industry reform in Belgium: the macroeconomic impact 06/10/2006

    Two Working Papers on the macroeconomic impact of network industry reform have been published. The first is a detailed report in Dutch, the second a summary paper in English. The analysis builds on a simulation by FPB’s macroeconometric model HERMES, and a simulation by IMF’s general equilibrium model GEM. Although both simulations were based on the same exogenous input, they gave significantly different outcomes. This sheds light on the applicability of different modelling approaches to an issue at hand.

    Articles - Working Paper 08-06 / 10-06  

  • Network Industry Reform in Belgium: Macroeconometric versus General-Equilibrium Analyses 30/09/2006

    In network industries the market reform that is being pursued by national and supranational authorities should lead to an improvement of efficiency, which spills over into a beneficial macroeconomic impact. This paper presents two alternative simulations of the potential impact in Belgium. These simulations give very different outcomes, but are still complementary. A macroeconometric approach seems to be more realistic in the short and mid term because it has been built up from observed behavioural relationships. A general-equilibrium approach gives rise to drawing some lessons about the conditions that make the impact more pronounced in the long term.

    Working Papers - Working Paper 10-06  Publication(en),

  • Politique économique structurelle : l’agenda de Lisbonne 20/09/2006

    Le Planning Paper  101 « Politique économique structurelle : l’agenda de Lisbonne » a pour but d’analyser la dimension micro-économique de la stratégie de Lisbonne. Il s’attache à mettre en évidence les assises théoriques de ce pilier, l’évolution des conceptions dans la mise en œuvre de cette partie de la stratégie et de sa nécessaire coordination avec les deux autres piliers de la stratégie et les principaux résultats obtenus tant au niveau de l’Union dans son ensemble qu’au niveau belge. Pour ce faire, il détaille aussi la stratégie de Lisbonne renouvelée telle qu’elle fut adoptée par le Conseil européen de Bruxelles en mars 2005 et qui recentre l’action sur un partenariat pour la croissance et l’emploi.

    Séries clôturées - Planning Paper 101  Publication(fr), Publication(nl),

First page Previous page  4 de 7  Next page Last page
Please do not visit, its a trap for bots