Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthemaís: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, OverheidsfinanciŽn, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele StudiŽn, Transport.

OverheidsfinanciŽn

Contact

  • http://pubfin.plan.be

De groei van de Belgische economie zou beperkt blijven tot 1,1 % in 2019 en 2020 [05/09/2019]

De vooruitzichten voor de Europese economie zijn in vergelijking met onze raming van juni versomberd als gevolg van toegenomen onzekerheid over de handelsgeschillen en over de brexit. De vooruitzichten houden geen rekening met de directe effecten van een eventuele brexit zonder akkoord, die een belangrijk risico blijft.

Regionale economische vooruitzichten 2019-2024  [12/07/2019]

Deze regionale vooruitzichten zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen. Ze steunen op een scenario waarin de Belgische economische groei vrij stabiel blijft op middellange termijn, maar lager is dan in de jaren 2015-2017, de periode van hoogconjunctuur in de eurozone.

Regionale economische vooruitzichten tot 2024: Gematigde economische groei in de drie gewesten en historisch lage werkloosheidsgraden [12/07/2019]

De groei van de Belgische economie zou uitkomen op 1,3 % in 2019 en in 2020 [06/06/2019]

In vergelijking met onze februarivooruitzichten voor 2019 is onze raming voor de Belgische bbp-groei ongewijzigd op 1,3 % gebleven. De economische groei zou ook in 2020 uitkomen op 1,3 %. De toename van de werkgelegenheid (met 95 000 personen over beide jaren samen) blijft aanzienlijk, maar is minder uitgesproken dan tijdens de voorbije twee jaar. De inflatie zou dit jaar afkoelen tot 1,7 % en volgend jaar verder terugvallen tot 1,5 %.

Twintig jaar beleid rond houdbare Belgische overheidsfinanciŽn - Van een strategie gericht op de voorfinanciering van vergrijzingskosten naar een beleid van hervormingen van het socio-economisch model [28/02/2019]

De afschaffing van het Zilverfonds in 2016 symboliseert de overgang van een voorfinancieringsstrategie van de budgettaire vergrijzingskosten naar een strategie die gestoeld is op hervormingen van het socio-economische model. Deze Planning Paper beschrijft de economische en institutionele factoren die aan de basis liggen van deze heroriëntering van het houdbaarheidsbeleid, alsook de rol van de verschillende actoren. Er wordt ook een overzicht gegeven van de langetermijnprojecties van het Federaal Planbureau van de afgelopen 25 jaar.

Contact

  • http://pubfin.plan.be

Het Federaal Planbureau (FPB) onderneemt verschillende werkzaamheden met overheidsfinanciën als hoofdthema. Het FPB realiseert middellange- en langetermijnprojecties van de overheidsrekeningen en bestudeert en modelleert de wisselwerkingen tussen macro-economische ontwikkelingen en overheidsfinanciën. Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB tevens bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding.

Het FPB onderneemt verschillende werkzaamheden met als hoofdthema overheidsfinanciën:

  • Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding. De integratie ervan in de Nationale Rekeningen maakt het mogelijk de rekening van de overheid te vergelijken met de rekeningen van de overige macro-economische actoren (gezinnen, ondernemingen, buitenland).
  • Het FPB bestudeert en modelleert de wederzijdse invloed tussen de macro-economische ontwikkelingen en de overheidsfinanciën. Via die modellen kan men niet alleen de impact van de overheidsmaatregelen op de economie analyseren, maar ook de impact van de economische conjunctuur op de toestand van de overheidsfinanciën. De modellering van de overheidsfinanciën steunt op een gedetailleerde analyse van de budgetten van de federale overheid, de sociale zekerheid en de verschillende gefedereerde entiteiten, evenals op de studie van de structuur en de evolutie van de overheidstewerkstelling, van de stelsels van verplichte heffingen, de institutionele regelingen voor financiële overdrachten tussen bestuursniveaus of nog de determinanten van de schuld en de rentelasten.
  • Het FPB stelt de “economische begroting” op (zie thema «kortermijnvooruitzichten en conjunctuur») die het macro-economisch kortetermijnkader levert voor de begrotingsopmaak en de begrotingscontroles door de bevoegde overheden en waarin elementen van de overheidsfinanciën werkzaam zijn die rechtstreeks inwerken op de macro-economische parameters (overheidsconsumptie, investeringen, indirecte belastingen, subsidies, enz.).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën, zowel nationaal als per deelsector van de overheid (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën van elke gefedereerde entiteit in het kader van het HERMREG-project. Daartoe wordt samengewerkt met drie regionale instellingen: de SVR, het BISA en het IWEPS (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB verkent de mogelijke evoluties op zeer lange termijn op het vlak van overheidsfinanciën en bestudeert de problematiek van de budgettaire houdbaarheid zowel in de context van de Europese budgettaire toezichtsmechanismen als in samenhang met kwesties i.v.m. begrotingsfederalisme (zie thema “sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning”).

Methodes en instrumenten

Naast diverse databanken worden de volgende instrumenten gebruikt:

  • De verschillende modules voor ‘overheidsfinanciën’ en ‘sociale zekerheid’ van de macro-economische modellen MODTRIM, HERMES en HERMREG;
  • Het modellensysteem MALTESE waarmee de langetermijnevoluties van de sociale uitgaven kunnen worden gesimuleerd, met inbegrip van de specifieke modellen waaruit het is samengesteld.

Contact

  • http://pubfin.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots