Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Overheidsfinanciën

Contact

  • http://pubfin.plan.be

Budgettaire vooruitzichten 2020-2025 van de gefedereerde entiteiten – Versie van maart 2020 [25/03/2020]

In de Economische Vooruitzichten 2020-2025 van maart 2020 van het Federaal Planbureau wordt een projectie van het vorderingensaldo voor het geheel van de gemeenschappen en gewesten voorgesteld. Voorliggend verslag geeft aanvullend een uitsplitsing van dat saldo, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de andere gefedereerde entiteiten. Deze cijfers zullen later nog worden geactualiseerd en in detail worden becommentarieerd bij de publicatie van de ‘Economische Vooruitzichten 2020-2025’ in juni 2020 en de ‘Regionale Economische Vooruitzichten 2020-2025’ in juli 2020.

Economische vooruitzichten 2020-2025 – Versie van maart 2020 [20/03/2020]

Deze economische vooruitzichten dragen bij tot de voorbereiding van het Stabiliteitsprogramma 2020-2023 en van het Nationaal Hervormingsprogramma 2020. Gezien de timing van die twee programma’s, houden deze maartvooruitzichten enkel rekening met informatie tot 11 maart, wat een belangrijke tekortkoming is in het licht van de huidige economische context, waarin neerwaartse risico’s zich in een snel tempo verwezenlijken. De vooruitzichten dienen dan ook veeleer als een technische projectie te worden beschouwd met het oog op de twee voornoemde programma’s.

De groei van de Belgische economie zou beperkt blijven tot 1,1 % in 2019 en 2020 [05/09/2019]

De vooruitzichten voor de Europese economie zijn in vergelijking met onze raming van juni versomberd als gevolg van toegenomen onzekerheid over de handelsgeschillen en over de brexit. De vooruitzichten houden geen rekening met de directe effecten van een eventuele brexit zonder akkoord, die een belangrijk risico blijft.

Regionale economische vooruitzichten 2019-2024  [12/07/2019]

Deze regionale vooruitzichten zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen. Ze steunen op een scenario waarin de Belgische economische groei vrij stabiel blijft op middellange termijn, maar lager is dan in de jaren 2015-2017, de periode van hoogconjunctuur in de eurozone.

Regionale economische vooruitzichten tot 2024: Gematigde economische groei in de drie gewesten en historisch lage werkloosheidsgraden [12/07/2019]

Contact

  • http://pubfin.plan.be

Het Federaal Planbureau (FPB) onderneemt verschillende werkzaamheden met overheidsfinanciën als hoofdthema. Het FPB realiseert middellange- en langetermijnprojecties van de overheidsrekeningen en bestudeert en modelleert de wisselwerkingen tussen macro-economische ontwikkelingen en overheidsfinanciën. Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB tevens bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding.

Het FPB onderneemt verschillende werkzaamheden met als hoofdthema overheidsfinanciën:

  • Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding. De integratie ervan in de Nationale Rekeningen maakt het mogelijk de rekening van de overheid te vergelijken met de rekeningen van de overige macro-economische actoren (gezinnen, ondernemingen, buitenland).
  • Het FPB bestudeert en modelleert de wederzijdse invloed tussen de macro-economische ontwikkelingen en de overheidsfinanciën. Via die modellen kan men niet alleen de impact van de overheidsmaatregelen op de economie analyseren, maar ook de impact van de economische conjunctuur op de toestand van de overheidsfinanciën. De modellering van de overheidsfinanciën steunt op een gedetailleerde analyse van de budgetten van de federale overheid, de sociale zekerheid en de verschillende gefedereerde entiteiten, evenals op de studie van de structuur en de evolutie van de overheidstewerkstelling, van de stelsels van verplichte heffingen, de institutionele regelingen voor financiële overdrachten tussen bestuursniveaus of nog de determinanten van de schuld en de rentelasten.
  • Het FPB stelt de “economische begroting” op (zie thema «kortermijnvooruitzichten en conjunctuur») die het macro-economisch kortetermijnkader levert voor de begrotingsopmaak en de begrotingscontroles door de bevoegde overheden en waarin elementen van de overheidsfinanciën werkzaam zijn die rechtstreeks inwerken op de macro-economische parameters (overheidsconsumptie, investeringen, indirecte belastingen, subsidies, enz.).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën, zowel nationaal als per deelsector van de overheid (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën van elke gefedereerde entiteit in het kader van het HERMREG-project. Daartoe wordt samengewerkt met drie regionale instellingen: de SVR, het BISA en het IWEPS (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB verkent de mogelijke evoluties op zeer lange termijn op het vlak van overheidsfinanciën en bestudeert de problematiek van de budgettaire houdbaarheid zowel in de context van de Europese budgettaire toezichtsmechanismen als in samenhang met kwesties i.v.m. begrotingsfederalisme (zie thema “sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning”).

Methodes en instrumenten

Naast diverse databanken worden de volgende instrumenten gebruikt:

  • De verschillende modules voor ‘overheidsfinanciën’ en ‘sociale zekerheid’ van de macro-economische modellen MODTRIM, HERMES en HERMREG;
  • Het modellensysteem MALTESE waarmee de langetermijnevoluties van de sociale uitgaven kunnen worden gesimuleerd, met inbegrip van de specifieke modellen waaruit het is samengesteld.

Contact

  • http://pubfin.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots