Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Overheidsfinanciën

Contact

  • http://pubfin.plan.be

Regionale economische vooruitzichten 2021-2026 [16/07/2021]

Na een sterk herstel in 2021 en 2022 zou de economische groei in de drie gewesten geleidelijk vertragen, maar hun werkloosheidsgraad daalt.

Regionale economische vooruitzichten 2021-2026 [16/07/2021]

Dit rapport presenteert de resultaten van de regionalisering van de nationale economische vooruitzichten van het Federaal Planbureau voor de periode 2021-2026. De hier voorgestelde regionale vooruitzichten zijn dus coherent met de nationale projectie van juni 2021, die zelf steunt op de economische en budgettaire informatie die op 2 juni 2021 beschikbaar was. Net als de vorige edities is dit rapport het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen.

Plan voor Herstel en Veerkracht [05/07/2021]

Het Federaal Planbureau werd gevraagd het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht te evalueren.  De volgende rapporten zijn beschikbaar : 

Een sterk herstel van de Belgische economie, al vertraagt de groei op middellange termijn; de arbeidsmarkt houdt beter stand dan verwacht, maar de overheidsfinanciën blijven in het rood [24/06/2021]

De Belgische economie herstelt zich sneller dan verwacht van de gezondheidscrisis, maar de economische groei zou een meer trendmatig verloop kennen vanaf 2023. De werkgelegenheidsgroei vertraagt in de periode 2020-2022, al blijft de impact op de werkloosheidsgraad beperkt op middellange termijn. Het overheidstekort zou aanvankelijk afnemen dankzij het economisch herstel en de afbouw van de crisismaatregelen, maar het zou daarna opnieuw stijgen. De projectie houdt rekening met het grootste deel van de informatie die op 2 juni 2021 beschikbaar was, met inbegrip van de Belgische en de buitenlandse herstelplannen. Ze anticipeert niet op eventuele bijkomende herstelmaatregelen of budgettaire besparingsmaatregelen die de regeringen in de toekomst kunnen nemen.

Economische vooruitzichten 2021-2026 – Versie van juni 2021 [24/06/2021]

Dit rapport stelt de resultaten voor van de juniversie van de ‘Economische vooruitzichten 2021-2026’. Het Federaal Planbureau publiceerde in februari een voorlopige versie van deze vooruitzichten. De projectie houdt rekening met het grootste deel van de informatie die op 2 juni 2021 beschikbaar was, met inbegrip van de Belgische en de buitenlandse herstelplannen. Ze anticipeert niet op eventuele bijkomende herstelmaatregelen of budgettaire besparingsmaatregelen die de regeringen in de toekomst kunnen nemen.

Contact

  • http://pubfin.plan.be

Het Federaal Planbureau (FPB) onderneemt verschillende werkzaamheden met overheidsfinanciën als hoofdthema. Het FPB realiseert middellange- en langetermijnprojecties van de overheidsrekeningen en bestudeert en modelleert de wisselwerkingen tussen macro-economische ontwikkelingen en overheidsfinanciën. Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB tevens bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding.

Het FPB onderneemt verschillende werkzaamheden met als hoofdthema overheidsfinanciën:

  • Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding. De integratie ervan in de Nationale Rekeningen maakt het mogelijk de rekening van de overheid te vergelijken met de rekeningen van de overige macro-economische actoren (gezinnen, ondernemingen, buitenland).
  • Het FPB bestudeert en modelleert de wederzijdse invloed tussen de macro-economische ontwikkelingen en de overheidsfinanciën. Via die modellen kan men niet alleen de impact van de overheidsmaatregelen op de economie analyseren, maar ook de impact van de economische conjunctuur op de toestand van de overheidsfinanciën. De modellering van de overheidsfinanciën steunt op een gedetailleerde analyse van de budgetten van de federale overheid, de sociale zekerheid en de verschillende gefedereerde entiteiten, evenals op de studie van de structuur en de evolutie van de overheidstewerkstelling, van de stelsels van verplichte heffingen, de institutionele regelingen voor financiële overdrachten tussen bestuursniveaus of nog de determinanten van de schuld en de rentelasten.
  • Het FPB stelt de “economische begroting” op (zie thema «kortermijnvooruitzichten en conjunctuur») die het macro-economisch kortetermijnkader levert voor de begrotingsopmaak en de begrotingscontroles door de bevoegde overheden en waarin elementen van de overheidsfinanciën werkzaam zijn die rechtstreeks inwerken op de macro-economische parameters (overheidsconsumptie, investeringen, indirecte belastingen, subsidies, enz.).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën, zowel nationaal als per deelsector van de overheid (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën van elke gefedereerde entiteit in het kader van het HERMREG-project. Daartoe wordt samengewerkt met drie regionale instellingen: de SVR, het BISA en het IWEPS (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB verkent de mogelijke evoluties op zeer lange termijn op het vlak van overheidsfinanciën en bestudeert de problematiek van de budgettaire houdbaarheid zowel in de context van de Europese budgettaire toezichtsmechanismen als in samenhang met kwesties i.v.m. begrotingsfederalisme (zie thema “sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning”).

Methodes en instrumenten

Naast diverse databanken worden de volgende instrumenten gebruikt:

  • De verschillende modules voor ‘overheidsfinanciën’ en ‘sociale zekerheid’ van de macro-economische modellen MODTRIM, HERMES en HERMREG;
  • Het modellensysteem MALTESE waarmee de langetermijnevoluties van de sociale uitgaven kunnen worden gesimuleerd, met inbegrip van de specifieke modellen waaruit het is samengesteld.

  Laatste 5 communiqués [Meer]

  Laatste 5 gegevensbanken [Meer]

  Laatste 5 publicaties [Meer]

Contact

  • http://pubfin.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots