Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Overheidsfinanciën

Contact

  • http://pubfin.plan.be

Regionale vooruitzichten tot 2025: Een sterk maar gedeeltelijk economisch herstel in de drie gewesten na de recessie van 2020 [17/07/2020]

Regionale economische vooruitzichten 2020-2025 [17/07/2020]

Deze regionale vooruitzichten zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen. De Belgische economie zou als gevolg van de coronacrisis in 2020 haar grootste krimp kennen sinds de Tweede Wereldoorlog (-10,5 %). Tegen die achtergrond, en rekening houdend met de sectorale structuur van elk gewest, wordt de krimp van het bbp in 2020 geraamd op -11,1 % in Vlaanderen, op -10,3 % in Wallonië en op -9,3 % in Brussel.

Gezondheidscrisis en de naweeën ervan op middellange termijn: waarom hebben de financiën van Entiteit II die beter doorstaan dan die van Entiteit I? [14/07/2020]

De gezondheidscrisis heeft de Belgische overheidsfinanciën aanzienlijk verslechterd. In dit rapport wordt uitgelegd hoe de institutionele organisatie van het land op het vlak van de budgettaire bevoegdheden van de verschillende overheidsniveaus en op het vlak van de financieringsmechanismen van de gemeenschappen, de gewesten en de lokale overheden door de federale overheid, leidt tot een minder sterke achteruitgang van de financiën van Entiteit II dan die van Entiteit I.

De coronacrisis zal nog jaren wegen op de Belgische economische activiteit, de werkgelegenheid en de overheidsfinanciën [23/06/2020]

De diepe recessie van 2020 zal worden gevolgd door een economisch herstel, maar de herneming zal waarschijnlijk niet volstaan om binnen vijf jaar het niveau van de economische activiteit te bereiken dat zonder de pandemie mogelijk zou zijn geweest. Als dit scenario zich bevestigt, dan heeft dat gevolgen voor de werkgelegenheid en de werkloosheid. De overheidsfinanciën zijn door de crisis nog kwetsbaarder geworden.

Economische vooruitzichten 2020-2025 – Versie van juni 2020 [23/06/2020]

Dit rapport vat de resultaten samen van de juniversie van de ‘Economische vooruitzichten 2020-2025’. Het Federaal Planbureau publiceerde in maart een voorlopige versie van deze vooruitzichten. Die hielden geen rekening met de maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie en ter ondersteuning van de economische activiteit die na 11 maart werden genomen in België en heel wat andere Europese landen. De resultaten van de voorliggende juniversie zijn dan ook sterk verschillend van die van maart.

Contact

  • http://pubfin.plan.be

Het Federaal Planbureau (FPB) onderneemt verschillende werkzaamheden met overheidsfinanciën als hoofdthema. Het FPB realiseert middellange- en langetermijnprojecties van de overheidsrekeningen en bestudeert en modelleert de wisselwerkingen tussen macro-economische ontwikkelingen en overheidsfinanciën. Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB tevens bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding.

Het FPB onderneemt verschillende werkzaamheden met als hoofdthema overheidsfinanciën:

  • Binnen het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) draagt het FPB bij tot de opmaak van de rekening van de overheid in de nationale boekhouding. De integratie ervan in de Nationale Rekeningen maakt het mogelijk de rekening van de overheid te vergelijken met de rekeningen van de overige macro-economische actoren (gezinnen, ondernemingen, buitenland).
  • Het FPB bestudeert en modelleert de wederzijdse invloed tussen de macro-economische ontwikkelingen en de overheidsfinanciën. Via die modellen kan men niet alleen de impact van de overheidsmaatregelen op de economie analyseren, maar ook de impact van de economische conjunctuur op de toestand van de overheidsfinanciën. De modellering van de overheidsfinanciën steunt op een gedetailleerde analyse van de budgetten van de federale overheid, de sociale zekerheid en de verschillende gefedereerde entiteiten, evenals op de studie van de structuur en de evolutie van de overheidstewerkstelling, van de stelsels van verplichte heffingen, de institutionele regelingen voor financiële overdrachten tussen bestuursniveaus of nog de determinanten van de schuld en de rentelasten.
  • Het FPB stelt de “economische begroting” op (zie thema «kortermijnvooruitzichten en conjunctuur») die het macro-economisch kortetermijnkader levert voor de begrotingsopmaak en de begrotingscontroles door de bevoegde overheden en waarin elementen van de overheidsfinanciën werkzaam zijn die rechtstreeks inwerken op de macro-economische parameters (overheidsconsumptie, investeringen, indirecte belastingen, subsidies, enz.).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën, zowel nationaal als per deelsector van de overheid (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB maakt gedetailleerde middellangetermijnprojecties (voor vijf jaar) van de evolutie van de overheidsfinanciën van elke gefedereerde entiteit in het kader van het HERMREG-project. Daartoe wordt samengewerkt met drie regionale instellingen: de SVR, het BISA en het IWEPS (zie thema “Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn”).
  • Het FPB verkent de mogelijke evoluties op zeer lange termijn op het vlak van overheidsfinanciën en bestudeert de problematiek van de budgettaire houdbaarheid zowel in de context van de Europese budgettaire toezichtsmechanismen als in samenhang met kwesties i.v.m. begrotingsfederalisme (zie thema “sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning”).

Methodes en instrumenten

Naast diverse databanken worden de volgende instrumenten gebruikt:

  • De verschillende modules voor ‘overheidsfinanciën’ en ‘sociale zekerheid’ van de macro-economische modellen MODTRIM, HERMES en HERMREG;
  • Het modellensysteem MALTESE waarmee de langetermijnevoluties van de sociale uitgaven kunnen worden gesimuleerd, met inbegrip van de specifieke modellen waaruit het is samengesteld.

Contact

  • http://pubfin.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots