Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Publicaties
Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.
Recente ontwikkelingen op het vlak van Kunstmatige Intelligentie (KI) lijken te wijzen op een mogelijk grote economische impact in de toekomst. De impact zou zowel positief kunnen zijn, door het opkrikken van de structureel dalende productiviteitsgroei, als negatief, door het verdwijnen van jobs of toenemende dominantie van een beperkt aantal zeer grote ondernemingen. Uit de eerste resultaten van het AI Diffuse project van de OESO, waaraan België, samen met negen andere landen, deelneemt, blijkt dat het gebruik – en zeker de eigen ontwikkeling van KI – bij ondernemingen nog vrij beperkt is. In België is die wel relatief hoog in vergelijking met andere landen. Er zijn voorlopig weinig aanwijzingen van een positieve impact van KI op de productiviteit van ondernemingen, mogelijk door de recente introductie ervan. Van de tien deelnemende landen heeft België wel het sterkst positieve verband tussen KI en productiviteit. Dit verband is, in tegenstelling met bijna alle andere landen, robuust, ook als er gecontroleerd wordt voor relevante bedrijfskarakteristieken en complementaire investeringen in informatie- en communicatietechnologie (ICT).
Artikels - Article 016 (fr), (nl),
Het Federaal Planbureau heeft economische vooruitzichten tot 2028 opgesteld die aansluiten op de Economische begroting 2023 die op 16 februari werd gepubliceerd. Deze vooruitzichten houden rekening met de op 8 februari 2023 beschikbare informatie.
De Belgische economie zou een groei van 1,0% laten optekenen in 2023, die aantrekt tot 1,7% in 2024 en gemiddeld 1,4% bedraagt in de periode 2025-2028. Dat gaat gepaard met een toename van de werkgelegenheid van 236 000 personen in de periode 2023-2028, wat de werkgelegenheidsgraad doet stijgen van 72,0 % in 2022 tot 74,4% in 2028. De inflatie bedraagt dit jaar 4,5% en zou verder afkoelen tot 1,7% vanaf 2026. Het overheidstekort wordt – bij ongewijzigd beleid – geraamd op resp. 5,7% en 5,4% van het bbp in 2023 en 2024. De jaren nadien zou het tekort geleidelijk toenemen, onder meer door het stijgende gewicht van de rentelasten op de schuld. De overheidsschuld zou 119% van het bbp bedragen in 2028.
Vooruitzichten - Economic outlook 2023-2028 (Feb.) (fr), (nl),
De Belgische economische groei bedroeg 3,1% in 2022 en zou dit jaar vertragen tot 1,0%. Ondanks de hoge inflatie (resp. 9,6% en 4,5%) is de particuliere consumptie in beide jaren de sterkhouder. De binnenlandse werkgelegenheid zou dit jaar stijgen met 38 000 personen, na een uitzonderlijk sterke toename met 100 000 personen in 2022.
In vergelijking met onze septembervooruitzichten is de inflatie in 2023 neerwaarts herzien. De raming voor de economische groei in 2023 komt 0,5 procentpunt hoger uit dankzij een gunstig startpunt – de economische activiteit hield vorig jaar beter stand dan verwacht – en als gevolg van verminderde zorgen over de energiebevoorrading.
Deze vooruitzichten zijn opgesteld bij ongewijzigd beleid. Ze bevatten enkel de maatregelen waarvan de modaliteiten met voldoende precisie gekend waren op 8 februari 2023. Zoals de wet van 21 december 1994 voorschrijft, heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister van Economie.
Vooruitzichten - Economic outlook 2023 (Feb.) (fr), (nl),
Dit artikel stelt schattingen voor van de mark-ups in verschillende bedrijfstakken binnen de Belgische marktsector over de periodes 1997-2008 en 2009-2020. De mark-up laat toe om de intensiteit van de concurrentie in een sector te evalueren: des te hoger deze maatstaf, des te zwakker de concurrentie, en bijgevolg, des te meer mogelijkheden voor ondernemingen om economische winst te maken ten nadele van de consument. Onze resultaten tonen dat de concurrentie gemiddeld zwakker is in de diensten dan in de maakindustrie (of verwerkende nijverheid). Binnen de maakindustrie zijn er weinig verschillen tussen sectoren en doorheen de tijd, al laat de farmaceutische industrie een relatief hoge mark-up optekenen. Binnen de diensten is er meer variatie. In drie sectoren – financiële activiteiten & verzekeringen, productie & distributie van elektriciteit & gas en telecommunicatie – wordt recentelijk een hoge mark-up geobserveerd als gevolg van een sterke stijging.
Artikels - Article 015 (fr), (nl),
Dit rapport presenteert ruim tachtig indicatoren en bevat een balans van hun vooruitgang naar de in 2015 door de VN aangenomen duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals). Het geeft een gedetailleerd overzicht van de internationale positie van België en van de verschillen tussen vrouwen en mannen. Ten slotte analyseert het de evolutie van het huidige welzijn van België, onder andere in de context van (het einde van) de covid-19-pandemie, en de gevolgen daarvan voor het welzijn van de toekomstige generaties en de rest van de wereld.
Rapporten - OPREP202301 (fr), (nl),
Volgens de nieuwe demografische vooruitzichten is de toename van het aantal inwoners in België in 2022 uitzonderlijk hoog (+104 000 inwoners). Op lange termijn is de toename echter minder dynamisch dan de afgelopen dertig jaar. De groei van de Vlaamse bevolking zal relatief vergelijkbaar blijven met die van de afgelopen decennia. In Wallonië valt de bevolkingsgroei beduidend lager dan voorheen. In Brussel zal de bevolking in projectie nog nauwelijks aangroeien.
Vooruitzichten - SHORT_DP22 (fr), (nl),
Op 9 november 2022 heeft de Europese Commissie haar voorstel voor een hervorming van het kader voor het begrotingstoezicht van de lidstaten bekendgemaakt. Het voorgestelde nieuwe kader is gebaseerd op de schuldhoudbaarheidrisico’s. Voor België, dat in het bijzonder aan deze risico's is blootgesteld, zou het een snelle en verregaande begrotingsconsolidatie inhouden en niet minder veeleisend zijn dan de regels die voorheen van kracht waren en sinds de coronacrisis zijn opgeschort. Het voorstel is nog niet goedgekeurd en er moet nog met de lidstaten over worden onderhandeld.
Rapporten - REP_12769 (fr),
MIDAS, het dynamische microsimulatiemodel dat zich richt op de sociale houdbaarheid van pensioenen, heeft de laatste jaren een omvangrijke revisie ondergaan ter verbetering van de validiteit van de projecties. Deze Working Paper doet niet alleen verslag van deze revisie, maar beschrijft ook enkele belangrijke nieuwe modules.
Working Papers - Working Paper 02-23 (nl), (nl),
In internationale overeenkomsten worden landen verantwoordelijk geacht voor de met hun productie gepaard gaande broeikasgasemissies. Door de emissies toe te wijzen aan het land waar de goederen en diensten worden verbruikt, is de koolstofvoetafdruk een alternatieve beoordeling van deze verantwoordelijkheid. Deze studie presenteert de productiegerelateerde CO2-emissies en de koolstofvoetafdruk van de drie Belgische gewesten voor het jaar 2015. De productiegerelateerde CO2-emissies zijn afgeleid uit de regionale luchtemissierekeningen (die voor deze studie werden opgesteld), terwijl de koolstofvoetafdruk van de regio's berekend is aan de hand van een input-outputmodel waarin CO2-emissies zijn opgenomen. De resultaten tonen dat voor alle drie de regio's de koolstofvoetafdruk groter is dan de productiegerelateerde emissies. Dit betekent dat hun bijdrage aan de mondiale emissies groter is wanneer zij vanuit een consumptieperspectief worden beoordeeld dan vanuit een productieperspectief.
Working Papers - Working Paper 01-23 (fr), (nl),
De Europese Verordening nr. 691/2011 verplicht de lidstaten van de Europese Unie om zes milieu-economische rekeningen aan Eurostat te leveren. Het gaat om de drie rekeningen die sinds 2013 moeten worden geleverd, namelijk de rekening voor milieubelastingen naar economische activiteit (Environmental Taxes by Economic Activity, ETEA), de luchtemissierekeningen (Air Emissions Accounts, AEA) en de materiaalstroomrekeningen voor de gehele economie (Economy-Wide Material Flow Accounts, EW-MFA), maar ook de drie rekeningen die vanaf 2017 moeten worden geleverd, namelijk de rekeningen van de milieugoederen- en -dienstensector (Environmental Goods and Services Sector, EGSS), de uitgavenrekeningen voor milieubescherming (Environmental Protection Expenditure Accounts, EPEA) en de fysieke-energiestroomrekeningen (Physical Energy Flow Accounts, PEFA).
Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de uitgavenrekeningen voor milieubescherming voor de jaren 2014-2020.
Rapporten - REP_EPEA2022_12739 (fr), (nl),
Regionale subsidies en sommige belastingvoordelen moedigen bedrijven aan om hun investeringen in onderzoek en ontwikkeling (O&O) te verhogen. Sommige via de vennootschapsbelasting verleende voordelen lijken weinig doeltreffend of leiden zelfs tot verdringing van de eigen uitgaven van bedrijven. Deze belastingvoordelen maken het leeuwendeel uit van de snel stijgende budgettaire kosten van overheidssteun voor O&O van bedrijven. De efficiëntie van belastingvoordelen voor O&O kan worden verhoogd door een plafond in te voeren voor het totale bedrag aan overheidssteun dat bedrijven kunnen ontvangen, zoals ook blijkt uit internationaal onderzoek.
Rapporten - REP_12721 (en),
Uit een nieuwe evaluatie van overheidssteun voor O&O in België blijkt dat de subsidies door de drie gewesten en de federale gedeeltelijke vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers wellicht geholpen hebben bij het optrekken van de O&O-uitgaven in België. De resultaten zijn minder positief voor een aantal voordelen die de federale overheid toekent via de vennootschapsbelasting. Aangezien deze belastingvoordelen het leeuwendeel uitmaken van de snel stijgende budgettaire kosten van overheidssteun voor O&O, zou de efficiëntie van de overheidssteun kunnen worden verhoogd.
Artikels - Article 014 (fr), (nl),
Op vraag van de Kern van Ministers onderzoekt dit rapport de budgettaire impact alsook de impact op de pensioenen van mannen en vrouwen van het pensioenakkoord van 19 juli 2022. Dat pensioenakkoord omvat drie maatregelen:
Rapporten - REP_CEP15_12689 (mix),
Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de rekeningen voor de milieugoederen en -dienstensector voor de jaren 2014-2020.
Rapporten - REP_EGSS2022_12712 (fr), (nl),
Het personeel en de directie van het Federaal Planbureau zijn zich bewust van de impact van hun activiteiten op het leefmilieu en ondernamen sinds meer dan 10 jaar een groot aantal initiatieven op dat vlak. Onze organisatie doet al het mogelijke om haar negatieve (positieve) impact op het leefmilieu verder te verminderen (vermeerderen) en zal deze inspanningen ook in de toekomst blijven verderzetten.
Andere publicaties - EMAS_012_1 (fr), (nl),
Het Interfederaal Instituut voor de Statistiek (IIS), waarvan het Federaal Planbureau deel uitmaakt, heeft het derde nummer van zijn 'IIS nieuwsbrief' gepubliceerd. Via deze nieuwsbrief wil het IIS professionele gebruikers van officiële statistieken tweemaal per jaar een overzicht geven van zijn activiteiten.
Andere publicaties - IIS 03 (fr), (nl),
Er blijft nog maar acht jaar om de 17 Sustainable Development Goals tegen 2030 te realiseren. Het rapport analyseert het in 2021 goedgekeurde Federaal plan inzake duurzame ontwikkeling. Het geeft een gedetailleerd overzicht van de huidige internationale positie van België en van de verschillen tussen vrouwen en mannen. Uiteindelijk presenteert het pistes om kwantitatieve elementen te integreren in de scenario's van duurzame ontwikkeling.
Rapporten - Sustainable development Report 2022 (fr), (nl),
De wet houdende de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit van 25 november 2021 schaft de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting af voor alle bedrijfswagens behalve voor wagens zonder CO2 uitstoot. Het belangrijkste effect van de belastinghervorming is een versnelde elektrificatie van het bedrijfswagenpark en een versnelde daling van de CO2-uitstoot. In vergelijking met het scenario zonder hervorming leidt de hervorming tot een toename van de netto belastinginkomsten met ongeveer 1 miljard euro op jaarbasis.
Working Papers - Working Paper 06-22 (en), (nl),
Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de luchtemissierekeningen voor de jaren 2008-2020.
Rapporten - REP_AEA2022_12697 (fr), (nl),
Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de fysieke-energiestroomrekeningen voor de jaren 2008-2020.
Rapporten - REP_PEFA2022_12698 (fr), (nl),
Hoe evolueerden de investeringen in België tijdens de covid-19-pandemie? De gegevens van de EUKLEMS-databank van het Federaal Planbureau, die details verschaffen op het niveau van de activa en de bedrijfstakken, kunnen deze vraag beantwoorden.
Fact Sheets - Fact Sheet 009 (fr), (nl),
De Belgische inflatie zou in 2022 gemiddeld op 9,4 % uitkomen en in 2023 enigszins afkoelen tot 6,5 %. De economische activiteit zou dit jaar nog toenemen met 2,6 % dankzij een nog sterke eerste jaarhelft, maar de recordinflatie en het onzekere economische klimaat (o.m. zorgen over de energiebevoorrading) doen de bbp-groei in 2023 fors vertragen tot 0,5 %. De werkgelegenheidscreatie zou verzwakken, maar over beide jaren samen toch bijna 140 000 personen bedragen.
In vergelijking met onze junivooruitzichten is de inflatie in 2022 en vooral in 2023 fors opwaarts herzien. De raming voor de economische groei in 2022 is onveranderd gebleven, maar gaat gepaard met een opvallend sterke werkgelegenheidscreatie. De raming voor de bbp-groei in 2023 is daarentegen meer dan gehalveerd.
Deze vooruitzichten zijn opgesteld bij ongewijzigd beleid. Ze bevatten enkel de maatregelen waarvan de modaliteiten met voldoende precisie gekend waren op 2 september 2022. Zoals de wet van 21 december 1994 voorschrijft, heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister van Economie.
Vooruitzichten - Economic outlook 2023 (Sep.) (fr), (nl),
Een vergelijking van de tekorten van entiteit I (de federale overheid en de sociale zekerheid) en de verschillende gefedereerde entiteiten in miljarden euro's of in procent van het bbp is niet zo adequaat. Deze entiteiten zijn namelijk zeer verschillend qua bevoegdheden en budgettaire omvang. Een vergelijking van de tekorten in verhouding tot de respectieve budgettaire omvang is meer aangewezen. Uit een dergelijke vergelijking blijkt dat het relatieve gewicht van de tekorten van sommige gefedereerde entiteiten even hoog is als, of zelfs hoger dan, dat van Entiteit I.
Artikels - Article 013 (fr), (nl),
Deze Focus werd opgesteld in samenwerking met het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) en analyseert in welke mate de kennis van het Nederlands een belangrijke factor is voor de beroepsintegratie van Franstalige Belgische werkzoekenden die in het Brussels Gewest wonen. Vanaf welk niveau van het Nederlands nemen de kansen van een werkzoekende op het vinden van een baan toe? Hebben bepaalde profielen van werkzoekenden meer baat bij een goede kennis van het Nederlands?
Artikels - Focus 52 (fr), (nl),
De recente update van de database “Kwalitatieve werkgelegenheidsdata voor belgië: 1999-2020” laat toe om een inschatting te maken van de evolutie van het aantal werkzame personen, de gewerkte uren en de loonkosten per bedrijfstak, geslacht, leeftijdsgroep, opleidingsniveau en statuut (zelfstandige of werknemer). In deze fact sheet wordt ingezoomd op de evolutie per opleidingsniveau in het coronajaar 2020. Hierbij wordt ook gekeken naar de verschillen tussen vrouwen en mannen en tussen werknemers en zelfstandigen.
Fact Sheets - Fact Sheet 008 (fr), (nl),