Vooruitzichten voor transport : PLANET

Hoofdthema

Contact

  • http://transport.plan.be

Future evolution of the car stock in Belgium: CASMO, the new satellite of PLANET [31/01/2019]

In het kader van een samenwerkingsakkoord tussen het Federaal Planbureau en de FOD Mobiliteit en Vervoer stelt het Federaal Planbureau om de drie jaar langetermijnvooruitzichten op voor de transport-vraag in België. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het nationaal langetermijnmodel voor transport, het PLANET-model. Deze publicatie beschrijft het nieuwe wagenparkmodel voor België, het CAr Stock MOdel (CASMO), dat gekoppeld is aan PLANET. De projecties van het wagenpark, gekoppeld met de projecties van de transportactiviteit in PLANET, laten toe om de milieu-impact van het wegtransport te modelleren. Er wordt in deze publicatie zowel ingegaan op de methodologische aspecten als op de resultaten die werden gebruikt in de meest recente langetermijnvooruitzichten.

Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2040 [31/01/2019]

In het kader van een samenwerkingsakkoord tussen het Federaal Planbureau en de FOD Mobiliteit en Vervoer maakt het Federaal Planbureau om de drie jaar langetermijnvooruitzichten voor de transportvraag in België. Deze oefening is de vierde in de reeks en heeft tot doel een projectie bij ongewijzigd beleid uit te werken die het mogelijk maakt de algemene trends op lange termijn te onderscheiden, elementen aan te reiken waarop een transportbeleid kan steunen en de impact van transportmaatregelen te bestuderen.

Personenvervoer: piek in zicht? [31/01/2019]

In samenwerking met de FOD Mobiliteit en Vervoer publiceert het Federaal Planbureau zijn langetermijnvooruitzichten voor de transportvraag bij ongewijzigd beleid in België. Deze vierde editie toont een verzadiging van de vraag naar het personenvervoer tussen 2015 en 2040. Het goederenvervoer kent een sterkere groei, aangedreven door de internationale handel. Die evoluties leiden tot een daling van de gemiddelde snelheid op het wegennet, vooral rond de agglomeratie Antwerpen. De broeikasgasemissies stijgen licht tussen 2015 en 2040. De emissies van lokale polluenten dalen daarentegen gedurende de volledige projectieperiode.

Hoofdthema

Contact

  • http://transport.plan.be

Het FPB ontwikkelt een model (PLANET) dat de evolutie van de transportvraag beschrijft. De ontwikkeling van het model begon in 2004. Een eerste operationele versie is beschikbaar sinds 2008.

Het model wordt gebruikt voor de volgende doeleinden:

  • langetermijnprojecties van de vraag naar zowel personen- als goederenvervoer in België;
  • simulaties van de weerslag van transportbeleidsmaatregelen;
  • kosten-batenanalyses van die transportbeleidsmaatregelen.

Beschrijving

Het model omvat 4 modules: MACRO, TRANSPORT, POLICY en WELFARE.

  • De MACRO-module heeft tot doel macro-economische, demografische en sociaaldemografische projecties te maken voor de 43 Belgische arrondissementen.
  • De TRANSPORT-module berekent het niveau en de samenstelling van de transportvraag. Dat verloopt in opeenvolgende stappen:
    • het genereren van de transportvraag in elk arrondissement;
    • de distributie van het transport tussen de verschillende arrondissementen;
    • de modale keuze en de keuze van het tijdstip waarop het transport plaatsvindt.
  • De POLICY-module geeft een overzicht van de transportbeleidsinstrumenten die in de alternatieve scenario’s worden bestudeerd.
  • De WELFARE-module berekent de weerslag van de scenario’s op de welvaart.

De langetermijnvooruitzichten voor transport in België en de impactanalyses van transportbeleidsmaatregelen gebeuren in overleg met de FOD Mobiliteit en Vervoer (zie internet site). De vooruitzichten worden om de drie jaar gepubliceerd. De eerste publicatie dateert van 2009.

Hoofdthema

Contact

  • http://transport.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots