Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Vooruitzichten van de transportvraag op lange termijn

Hoofdthema

Contact

  • http://transport.plan.be

Zelfrijdende auto’s: utopie of dystopie? [12/07/2021]

Hoewel zelfrijdende auto's belangrijke voordelen kunnen opleveren voor de verkeersveiligheid, mogen we niet blind zijn voor andere effecten: volledige automatisering zal waarschijnlijk leiden tot een toename van het autoverkeer, grotendeels voor vervoer dat geen verband houdt met pendelen. Dit zal leiden tot een verdere daling van de snelheid op de wegen in de gebieden die nu al het meest te lijden hebben van de congestie.

Hoe ver kan het aanmoedigen van carpoolen de verkeerscongestie terugdringen? [28/01/2021]

Door een combinatie van “stok” maatregelen (een veralgemeende kilometerheffing) en “wortel” maatregelen (het ondersteunen van carpooling) zou de bezettingsgraad van auto’s in België kunnen toenemen van 1,44 tot 1,5. Deze relatief beperkte toename vloeit vooral voor uit het relatief klein aandeel van verplaatsingen waarvoor een toename van de bezettingsgraad een realistische optie is, en uit sommige ongemakken die gepaard gaan met de organisatie van carpooling. Toch kan deze combinatie van maatregelen leiden tot een merkbare verbetering van de verkeerssituatie op de plaatsen en tijdstippen waar de congestie het hoogste is.

Telewerken uitbreiden, minder file rijden? Ja, maar… [20/11/2020]

In een voluntaristisch scenario waarin het telewerk wordt uitgebreid in België, raamt het Federaal Planbureau de globale daling van het aantal afgelegde kilometers door personen op het Belgische grondgebied op 1,2 %. Dit is een minieme daling. De lokale impact zou echter veel groter zijn, met een daling van het aantal dagelijkse inkomende pendelaars in Brussel van meer dan 20 %, een sterke afname van het gebruik van de trein voor het woon-werkverkeer en een toename van de verplaatsingen in de buurt van de woonplaats overdag voor andere motieven, zoals vrije tijd, diensten of winkelen. De impact op de congestie zou vooral merkbaar zijn op de grote verkeersassen rond Brussel tijdens de spitsperiode. De gemiddelde snelheid zou daar 8 % hoger liggen dan in het referentiescenario.

Telewerk en transportvraag: een evaluatie in het PLANET-model [20/11/2020]

Het doel van dit rapport is telewerk als mogelijke oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk vanop een zekere afstand te bekijken. Naast de hernieuwde belangstelling voor telewerk in het publieke debat en de sterke nadruk die erop gelegd wordt sinds het begin van de COVID-19-epidemie, is het hier de bedoeling om met behulp van betrouwbare bronnen en beproefde modellen het verband tussen een uitbreiding van telewerk en de vermindering van de transportvraag te objectiveren. Het PLANET-model van het Federaal Planbureau werd aangepast om in zijn langetermijnprojecties expliciet rekening te houden met de evoluties in het telewerk.

Hoofdthema

Contact

  • http://transport.plan.be

Het FPB ontwikkelt een model (PLANET) dat de evolutie van de transportvraag beschrijft. De ontwikkeling van het model begon in 2004. Een eerste operationele versie is beschikbaar sinds 2008.

Het model wordt gebruikt voor de volgende doeleinden:

  • langetermijnprojecties van de vraag naar zowel personen- als goederenvervoer in België;
  • simulaties van de weerslag van transportbeleidsmaatregelen;
  • kosten-batenanalyses van die transportbeleidsmaatregelen.

Beschrijving

Het model omvat 4 modules: MACRO, TRANSPORT, POLICY en WELFARE.

  • De MACRO-module heeft tot doel macro-economische, demografische en sociaaldemografische projecties te maken voor de 43 Belgische arrondissementen.
  • De TRANSPORT-module berekent het niveau en de samenstelling van de transportvraag. Dat verloopt in opeenvolgende stappen:
    • het genereren van de transportvraag in elk arrondissement;
    • de distributie van het transport tussen de verschillende arrondissementen;
    • de modale keuze en de keuze van het tijdstip waarop het transport plaatsvindt.
  • De POLICY-module geeft een overzicht van de transportbeleidsinstrumenten die in de alternatieve scenario’s worden bestudeerd.
  • De WELFARE-module berekent de weerslag van de scenario’s op de welvaart.

De langetermijnvooruitzichten voor transport in België en de impactanalyses van transportbeleidsmaatregelen gebeuren in overleg met de FOD Mobiliteit en Vervoer (zie internet site). De vooruitzichten worden om de drie jaar gepubliceerd. De eerste publicatie dateert van 2009.

Hoofdthema

Contact

  • http://transport.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots