Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Deze rubriek toont alle actualiteit m.b.t. het FPB, gaande van de meest recente studies, persberichten, en artikels tot aankondigingen van toekomstige publicaties, workshops, colloquia…
Bovenstaande HTML-versie van het communiqué bevat doorgaans niet alle informatie van de PDF-versie. Voor een volledige versie (met grafieken en tabellen), download het communiqué in PDF-formaat hieronder of in het kader 'PDF & downloads' rechtsbovenaan.
Het Rapport onderzoekt in welke mate het Plan inzake Duurzame Ontwikkeling 2000-2004 geïmplementeerd werd. Daaruit blijkt dat de implementatie van minstens 71% van zijn maatregelen gestart werd. Bepaalde maatregelen behoren niet meer tot de federale bevoegdheden. Voor 15% van de maatregelen is geen enkele informatie beschikbaar. Dat resultaat toont echter een opmerkelijke vooruitgang ten opzichte van de eerste evaluatie van de implementatie van dat Plan, die het Federaal Planbureau een jaar geleden maakte.Die werkzaamheden inzake beleidsevaluatie stimuleerden reeds de organisatie van een betere opvolging van de maatregelen van de Plannen van Duurzame Ontwikkeling. Vooruitgang werd geboekt dankzij het ontwikkelen van een methode om de uitvoering van de Plannen meer systematisch te volgen. Maar de Plannen inzake Duurzame Ontwikkeling blijven nog problemen vertonen van overlapping of onvoldoende samenhang, zowel onderling als met de verschillende sectorale plannen van de regering.Wat de evaluatie van de cyclus van de federale strategie van duurzame ontwikkeling betreft, stelt het Rapport een verzwakking vast van de betrokkenheid van de bevolking. Het onderstreept echter ook de versterkte bijdrage van de adviesraden. Wat het parlement en de andere politieke verantwoordelijken betreft, observeert het Rapport een tendens om meer aandacht te schenken aan de thema’s van duurzame ontwikkeling. Maar het stelt geen volgehouden betrokkenheid vast bij de verschillende etappes van de federale strategie inzake duurzame ontwikkeling.
Zoals de vorige Rapporten, helpt ook het derde Rapport de mondiale inzet, de onzekerheden en de uitdagingen op lange ter-mijn te begrijpen van de ontwikkeling wereldwijd en in België. Het menselijke, economische en milieuaspect van ontwik-keling zijn onderling afhankelijk. Hun evolutie is ook onderhevig aan diverse domeinen van druk die voortkomen uit de wij-ze waarop we ons ontwikkelen.De 20 domeinen van druk die in dit Rapport worden onderzocht, werden gekozen volgens expliciete criteria met name de ernst van de problemen die de huidige evoluties op deze gebieden veroorzaken, hun belang op lange termijn en hun sterke federale dimensie. Deze domeinen van druk kunnen positieve effecten hebben maar zij kunnen ook een reeks verontrustende veranderingen in de huidige ontwikkeling van de levensomstandigheden tot gevolg hebben. Het gaat onder meer om deze domeinen van druk:
In dit Rapport werd getracht de onderlinge afhankelijkheid tussen de veelheid aan kenmerken van ontwikkeling te analyseren binnen een geïntegreerd model van ontwikkeling. De menselijke, milieu- en economische hulpbronnen werden basiskapitalen en subkapitalen van ontwikkeling genoemd. Ze werden in drie grote categorieën geklasseerd.
Elke generatie erft al die kapitalen in goede of minder goede toestand. Het geheel van deze kapitalen vormt dus samen de band tussen de levensomstandigheden voor de huidige en toekomstige generaties van een maatschappij. Een duurzame ontwikkeling moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van die gemeenschappelijke erfenis vergroot door de onzekerheden erover te verminderen en door de risico's van ernstige of onomkeerbare schade te bestrijden.Het Rapport stelt een relatief eenvoudig model voor dat de beschikbare informatie integreert over deze kapitalen en de 20 domeinen van druk. Dit model wordt TransGovern genoemd omdat het kan helpen om de ontwikkeling te sturen op basis van transversale informatie. Het stelt de druk voor die uitgaat van demografie, consumptie en productie en verduidelijkt hoe die druk de maatschappelijke levensomstandigheden positief of negatief kan beïnvloeden, afhankelijk van hoe de overheid ze beheert.
De eerste twee Federale Rapporten hebben reeds onder de aandacht gebracht dat het overgangsproces naar een duurzame ontwikkeling België bindt aan een maatschappelijk project van zowel planetaire als meer plaatselijke schaal. Zij benadrukten beide dat zo een uitdaging de goedkeuring van doelstellingen op zeer lange termijn (bv. 2050) vereist en realistische intermediaire doelstellingen (bv. 2012, 2015, 2020...) die passen in dat perspectief op zeer lange termijn.Dit derde federale Rapport toont aan dat België begonnen is zijn politieke verbintenissen te volgen. Het heeft met name actief deelgenomen aan de implementatie van een reeks internationale overeenkomsten, vooral aan het Plan van Johannesburg afkomstig van de Top voor Duurzame Ontwikkeling van september 2002.Maar het toont ook, onder andere aan de hand van de dynamieken in het TransGovern-model, dat nog veel inspanningen nodig zijn om de ontwikkeling te sturen met toepassing van de beginselen van een duurzame ontwikkeling. Aangezien de diagnose opgesteld door het derde federale Rapport meer operationeel is geworden, kan het tot de verbetering van ons beleid inzake ontwikkeling bijdragen.Het derde federale Rapport doet drie aanbevelingen over de methoden en de toepassingsinstrumenten van een duurzame ontwikkeling.
Een Supplement over de IDO’s wordt bij het rapport gevoegd. Dat supplement actualiseert de voornaamste IDO die in beide voorafgaande Rapporten gebruikt werden Het is in feite een tabel waarvan de inhoud, georganiseerd zoals die van het derde Rapport, elke IDO’s met duurzame-ontwikkelingsdoelen verbindt. Dat maakt het mogelijk om met die tabel een balans op te maken. Die balans stelt vast dat de component van de ontwikkeling die er momenteel in ons land het best voor staat, zijn economisch bestanddeel is, gevolgd door het sociale bestanddeel en vervolgens het milieu.Deze IDO-tabel en zijn methodologie zijn een eerste wezenlijke bijdrage tot de toekomstige uitwerking van een boordtabel voor België. Het FPB hoopt dat het Rapport 2000-2004 en zijn Supplement intensief gebruikt zullen worden, met name voor de voorbereiding van de scenario's van duurzame ontwikkeling tegen het jaar 2050 die in het vierde federale Rapport worden verwacht. Aldus zal het vierde Rapport een concrete bijdrage leveren tot de besprekingen van het derde Plan.Aangezien iedereen bij de duurzame ontwikkeling betrokken is, heeft het FPB zich bijzonder ingespannen om de breedst mogelijke publiciteit te geven aan dit Rapport. Met de steun van de Staatssecretaris aan de Duurzame Ontwikkeling, werd een brochure verwezenlijkt die de grote lijnen van het Rapport beschrijft. Die is beschikbaar en toegankelijk op de website van het Federaal Planbureau (http://www.plan.be), evenals het Rapport en alle Working Papers ter referentie.
Verwante documenten
Beschikbare gegevens
Thema's
Duurzame ontwikkeling > Beleidsevaluatie
Duurzame ontwikkeling > Modellen en indicatoren
Duurzame ontwikkeling > Toekomstverkenning
Duurzame ontwikkeling > Federale rapporten
JEL
None
Keywords