Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Duurzame ontwikkeling

Contact

  • http://sustdev.plan.be

Aanvullende indicatoren naast het bbp, 2021 [03/02/2021]

Het rapport presenteert de jaarlijkse actualisering van een set aanvullende indicatoren naast het bbp die, naargelang van de beschikbaarheid van de gegevens, betrekking heeft op de periode 1990-2019. Dit rapport legt de nadruk op de geestelijke gezondheid, met drie nieuwe indicatoren over dit onderwerp, en op de vrouw-manverschillen. Het actualiseert de composiete indicator om het welzijn "Hier en Nu" te meten voor België en voor 11 bevolkingsgroepen (volgens geslacht, leeftijd en inkomen), evenals vier composiete indicatoren om de houdbaarheid van het welzijn te meten (de dimensie "later"). Een composiete indicator voor de derde dimensie van duurzame ontwikkeling ("Elders"), zal in de toekomstige edities worden voorgesteld.

Welzijn al gedaald voor covid-19 [03/02/2021]

Het welzijn van de Belgen daalt al vanaf 2008. Na een verbetering tussen 2015 en 2018 daalt de welzijnsindicator van het Federaal Planbureau opnieuw in 2019. De oorzaak is een achteruitgang van de gezondheid en van de sociale relaties. De covid-19-crisis zal die achteruitgang van het welzijn in 2020 nog versterken. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport over de aanvullende indicatoren naast het bbp.

Geestelijke gezondheid in België: de verborgen kosten van COVID-19 [22/01/2021]

De COVID-19 crisis zet de geestelijke gezondheid van de bevolking in België onder druk. De langetermijnevolutie van indicatoren over geestelijke gezondheid van voor die crisis blijkt zorgwekkend te zijn. Geestelijke gezondheidsproblemen veroorzaken direct economische kosten, via uitgaven voor inkomensvervangende voorzieningen en voor de behandeling van aandoeningen. Indirect temperen ze de mogelijkheden van werkgelegenheids- en productiviteitsgroei.

COVID-19 en welzijn: wie zijn de kwetsbare groepen? [29/04/2020]

Naast de gezondheids- en economische impact, heeft de covid-19-crisis ingrijpende gevolgen voor het volledige leven van mensen. Die crisis heeft een negatieve impact op het welzijn van de Belgen en de belangrijkste determinanten ervan, zoals gezondheid, sociale relaties of levensstandaard. Sommige groepen zijn bijzonder kwetsbaar: de 16-49-jarigen, personen met een laag inkomen, zij die alleen wonen, arbeidsongeschikt of werkloos zijn. Algemeen genomen lopen vrouwen meer dan mannen het risico dat hun welzijn daalt.

COVID-19-crisis : welke impact op het welzijn van de Belgen? [29/04/2020]

Naast de gezondheids- en economische impact, heeft de covid-19-crisis een negatieve impact op het welzijn van de Belgen en de belangrijkste determinanten ervan, zoals gezondheid of sociale relaties. Sommige groepen zijn bijzonder kwetsbaar: de vrouwen, de 16-49-jarigen, personen met een laag inkomen, zij die alleen wonen, arbeidsongeschikt of werkloos zijn. Op basis van de beschikbare informatie meent het FPB dat de impact van de crisis op het welzijn groter is dan tijdens de financieel-economische crisis van 2008.

Contact

  • http://sustdev.plan.be

De Task Force Duurzame Ontwikkeling (TFDO) van het Federaal Planbureau (FPB) werkt sinds 1998 in het kader van de federale strategie inzake duurzame ontwikkeling. De TFDO is een van de actoren van die strategie. Hij heeft onder meer de opdracht rapporten op te stellen die het beleid inzake duurzame ontwikkeling evalueren en toekomstverkennende scenario’s op lange termijn presenteren.

Een ontwikkelingspatroon is duurzaam als het toelaat de huidige behoeften op een rechtvaardige wijze te bevredigen zonder de behoeftebevrediging van de toekomstige generaties in gevaar te brengen.

Een duurzame ontwikkeling die een systemisch antwoord biedt voor sociale, milieu-, economische en institutionele problemen wordt gestuurd door de volgende vijf transversale beginselen:

  • de verantwoordelijkheid van alle landen en in het bijzonder van de rijke landen voor de toestand van de planeet;
  • de dubbele billijkheid, zowel binnen de huidige generatie als tussen de huidige en de toekomstige generaties;
  • de integratie van de economische, sociale en milieucomponent van ontwikkeling;
  • de voorzorg voor risico’s van ernstige of onomkeerbare schade en de noodzaak van preventieve acties;
  • de participatie van de burgers aan de beslissingsprocessen door informatie ter beschikking te stellen van het publiek.

Die vijf beginselen werden in 1992 door de internationale gemeenschap aanvaard tijdens de Conferentie van Rio en het begrip duurzame ontwikkeling werd vooral bekend dankzij drie mondiale conferenties georganiseerd door de Verenigde Naties:

  • de Conferentie van de Verenigde Naties over Milieu en Ontwikkeling (Rio de Janeiro, 1992);
  • de Wereldtop over Duurzame Ontwikkeling (Johannesburg, 2002);
  • de Conferentie van de Verenigde Naties over duurzame ontwikkeling (Rio de Janeiro, 2012 = Rio+20).

De overkoepelende doelstellingen van duurzame ontwikkeling aanvaard in 1992/2002 en bevestigd in 2012 zijn (Rio +20):

  • de uitroeiing van de armoede;
  • de wijziging van niet-duurzame en de bevordering van duurzame consumptie- en productiepatronen;
  • de bescherming en het beheer van de natuurlijke hulpbronnen die de basis vormen van economische en sociale ontwikkeling.

Om bij te dragen aan de opvolging van de door België in die context aangegane verbintenissen publiceert het FPB regelmatig een Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling. Dat gebeurt in het kader van de wet van 5 mei 1997 betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling, die ook het Federaal plan inzake duurzame ontwikkeling introduceerde.

Contact

  • http://sustdev.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots