Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthemaís: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, OverheidsfinanciŽn, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele StudiŽn, Transport.

Duurzame Ontwikkeling

Contact

  • http://sustdev.plan.be

Analyse van de luchtvervuiling gekoppeld aan de consumptie door huishoudens in BelgiŽ in 2014: het geval van broeikasgasemissies [11/09/2019]

Deze Working Paper onderzoekt welke socio-economische kenmerken de broeikasgasemissies in België bepalen. De analyse steunt op de PEACH2AIR-gegevensbank die de luchtverontreinigingsgegevens koppelt aan de consumptieve bestedingen van de huishoudens, zoals aangegeven in het huishoudbudgetonderzoek van 2014.

Van duurzame ontwikkeling een beleidsprioriteit maken [25/06/2019]

België heeft zich ertoe verbonden om alle mondiale duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) te bereiken in 2030. Zonder nieuwe maatregelen zullen veel van die doelstellingen niet gehaald worden. De federale overheidsdiensten hebben concrete acties uitgevoerd, hoewel een politieke impuls om de SDG’s te realiseren ontbrak.

Het welzijn verbetert, maar niet voor iedereen [12/02/2019]

Het welzijn van de Belgen daalde na de crisis van 2008. Het verbetert in 2016 en 2017. Maar die recente verbetering wordt niet door iedereen gedeeld. Het welzijn van de min-65-jarigen en van de personen met middelhoge inkomens is gedaald tussen 2008 en 2017. Het welzijn van de 65-plussers en van de personen met lage of hoge inkomens is daarentegen verbeterd. Die verschillen worden bevestigd door meerdere van de 67 aanvullende indicatoren naast het bbp die het Federaal Planbureau publiceert.

Aanvullende indicatoren naast het bbp, 2019 [12/02/2019]

Het rapport presenteert de jaarlijkse actualisering van een set aanvullende indicatoren naast het bbp die, naargelang van de beschikbaarheid van de gegevens, betrekking heeft op de periode 1990-2017. De wet van 14 maart 2014 tot aanvulling van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen met een set aanvullende indicatoren voor het meten van levenskwaliteit, menselijke ontwikkeling, de sociale vooruitgang en de duurzaamheid van onze economie geeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen de opdracht die set indicatoren uit te werken en vertrouwt die opdracht toe aan het Federaal Planbureau.

Ongelijkheden op het gebied van welzijn in BelgiŽ - opbouw van elf composiete indicatoren om het welzijn van verschillende bevolkingscategorieŽn te meten [12/02/2019]

Deze Working Paper stelt elf nieuwe composiete indicatoren voor om de evolutie van het welzijn te meten voor vrouwen en mannen, vier leeftijdscategorieën  en vijf inkomenscategorieën (kwintielen) in België. Ze werden opgesteld aan de hand van een statistische analyse van de determinanten van het welzijn voor die bevolkingscategorieën. Die indicatoren vormen een aanvulling op de indicator Welzijn hier en nu (WHN) die de evolutie van het gemiddelde welzijn in België meet.

Contact

  • http://sustdev.plan.be

De Task Force Duurzame Ontwikkeling (TFDO) van het Federaal Planbureau (FPB) werkt sinds 1998 in het kader van de federale strategie inzake duurzame ontwikkeling. De TFDO is een van de actoren van die strategie. Hij heeft onder meer de opdracht rapporten op te stellen die het beleid inzake duurzame ontwikkeling evalueren en toekomstverkennende scenario’s op lange termijn presenteren.

Een ontwikkelingspatroon is duurzaam als het toelaat de huidige behoeften op een rechtvaardige wijze te bevredigen zonder de behoeftebevrediging van de toekomstige generaties in gevaar te brengen.

Een duurzame ontwikkeling die een systemisch antwoord biedt voor sociale, milieu-, economische en institutionele problemen wordt gestuurd door de volgende vijf transversale beginselen:

  • de verantwoordelijkheid van alle landen en in het bijzonder van de rijke landen voor de toestand van de planeet;
  • de dubbele billijkheid, zowel binnen de huidige generatie als tussen de huidige en de toekomstige generaties;
  • de integratie van de economische, sociale en milieucomponent van ontwikkeling;
  • de voorzorg voor risico’s van ernstige of onomkeerbare schade en de noodzaak van preventieve acties;
  • de participatie van de burgers aan de beslissingsprocessen door informatie ter beschikking te stellen van het publiek.

Die vijf beginselen werden in 1992 door de internationale gemeenschap aanvaard tijdens de Conferentie van Rio en het begrip duurzame ontwikkeling werd vooral bekend dankzij drie mondiale conferenties georganiseerd door de Verenigde Naties:

  • de Conferentie van de Verenigde Naties over Milieu en Ontwikkeling (Rio de Janeiro, 1992);
  • de Wereldtop over Duurzame Ontwikkeling (Johannesburg, 2002);
  • de Conferentie van de Verenigde Naties over duurzame ontwikkeling (Rio de Janeiro, 2012 = Rio+20).

De overkoepelende doelstellingen van duurzame ontwikkeling aanvaard in 1992/2002 en bevestigd in 2012 zijn (Rio +20):

  • de uitroeiing van de armoede;
  • de wijziging van niet-duurzame en de bevordering van duurzame consumptie- en productiepatronen;
  • de bescherming en het beheer van de natuurlijke hulpbronnen die de basis vormen van economische en sociale ontwikkeling.

Om bij te dragen aan de opvolging van de door België in die context aangegane verbintenissen publiceert het FPB regelmatig een Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling. Dat gebeurt in het kader van de wet van 5 mei 1997 betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling, die ook het Federaal plan inzake duurzame ontwikkeling introduceerde.

Contact

  • http://sustdev.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots