Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Duurzame ontwikkeling

Contact

  • http://sustdev.plan.be

Daling van het onderwijsniveau: de verborgen kosten van de covid-19-pandemie [07/06/2022]

Onderwijs is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de samenleving. Het is ook een sleutelelement voor onze economie. Dit artikel bestudeert het onderwijsniveau van de Belgische leerlingen. De laatste jaren was er al sprake van een achteruitgang, maar na de covid-19-pandemie is het onderwijsniveau nog verder gedaald. Zonder inhaalbeweging zou het dalende onderwijsniveau resulteren in aanzienlijke economische kosten op lange termijn.

Newsletter Interfederaal Instituut voor de Statistiek (nr 2 – Maart 2022) [31/03/2022]

Het Interfederaal Instituut voor de Statistiek (IIS), waarvan het Federaal Planbureau deel uitmaakt, heeft het tweede nummer van zijn 'IIS nieuwsbrief' gepubliceerd. Via deze nieuwsbrief wil het IIS professionele gebruikers van officiële statistieken tweemaal per jaar een overzicht geven van zijn activiteiten.

Indicatoren van duurzame ontwikkeling 2022 [02/02/2022]

Deze publicatie is de nieuwe versie van het rapport over aanvullende indicatoren naast het bbp, jaarlijks gepubliceerd van 2016 tot 2021. Dit hernieuwd rapport over indicatoren van duurzame ontwikkeling bevat een groter aantal indicatoren, die, naargelang van de beschikbaarheid van de gegevens, betrekking hebben op de periode 1990-2020. Het bevat, daarenboven, een balans van de vooruitgang van deze indicatoren in de richting van de in 2015 door de VN aangenomen Sustainable development goals. Het stelt een specifieke analyse voor van het welzijn "Hier en Nu" van de Belgische bevolking in de context van de covid-19-pandemie en herneemt de vier composiete indicatoren om de houdbaarheid van het welzijn te meten (de dimensie "later"). Een composiete indicator voor de derde dimensie van duurzame ontwikkeling ("Elders"), zal in de toekomstige edities worden voorgesteld.

België moet extra inspanningen leveren om alle duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te halen [02/02/2022]

België zal tegen 2030 niet alle duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) halen als de huidige evoluties zich voortzetten. Daarom is er de komende jaren nood aan extra inspanningen. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van het Federaal Planbureau.

Impact van het Nationaal plan voor herstel en veerkracht op de SDG's, de veerkracht en de sociale cohesie [09/11/2021]

België heeft eind april 2021 zijn Nationaal plan voor herstel en veerkracht ingediend bij de Europese Commissie. In dit rapport wordt de globale impact van het plan op de economische, institutionele en sociale veerkracht en op de sociale en territoriale cohesie geanalyseerd. De belangrijkste conclusie van deze impactanalyse is dat de maatregelen van het plan veel positieve effecten zouden moeten hebben op de SDG's (Sustainable development goals) en dus op de sociale cohesie en de veerkracht. Veel van deze effecten – zowel positieve als negatieve – zullen echter afhangen van de wijze waarop de maatregelen van het plan uitgevoerd zullen worden.

Contact

  • http://sustdev.plan.be

De Task Force Duurzame Ontwikkeling (TFDO) van het Federaal Planbureau (FPB) werkt sinds 1998 in het kader van de federale strategie inzake duurzame ontwikkeling. De TFDO is een van de actoren van die strategie. Hij heeft onder meer de opdracht rapporten op te stellen die het beleid inzake duurzame ontwikkeling evalueren en toekomstverkennende scenario’s op lange termijn presenteren.

Een ontwikkelingspatroon is duurzaam als het toelaat de huidige behoeften op een rechtvaardige wijze te bevredigen zonder de behoeftebevrediging van de toekomstige generaties in gevaar te brengen.

Een duurzame ontwikkeling die een systemisch antwoord biedt voor sociale, milieu-, economische en institutionele problemen wordt gestuurd door de volgende vijf transversale beginselen:

  • de verantwoordelijkheid van alle landen en in het bijzonder van de rijke landen voor de toestand van de planeet;
  • de dubbele billijkheid, zowel binnen de huidige generatie als tussen de huidige en de toekomstige generaties;
  • de integratie van de economische, sociale en milieucomponent van ontwikkeling;
  • de voorzorg voor risico’s van ernstige of onomkeerbare schade en de noodzaak van preventieve acties;
  • de participatie van de burgers aan de beslissingsprocessen door informatie ter beschikking te stellen van het publiek.

Die vijf beginselen werden in 1992 door de internationale gemeenschap aanvaard tijdens de Conferentie van Rio en het begrip duurzame ontwikkeling werd vooral bekend dankzij drie mondiale conferenties georganiseerd door de Verenigde Naties:

  • de Conferentie van de Verenigde Naties over Milieu en Ontwikkeling (Rio de Janeiro, 1992);
  • de Wereldtop over Duurzame Ontwikkeling (Johannesburg, 2002);
  • de Conferentie van de Verenigde Naties over duurzame ontwikkeling (Rio de Janeiro, 2012 = Rio+20).

De overkoepelende doelstellingen van duurzame ontwikkeling aanvaard in 1992/2002 en bevestigd in 2012 zijn (Rio +20):

  • de uitroeiing van de armoede;
  • de wijziging van niet-duurzame en de bevordering van duurzame consumptie- en productiepatronen;
  • de bescherming en het beheer van de natuurlijke hulpbronnen die de basis vormen van economische en sociale ontwikkeling.

Om bij te dragen aan de opvolging van de door België in die context aangegane verbintenissen publiceert het FPB regelmatig een Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling. Dat gebeurt in het kader van de wet van 5 mei 1997 betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling, die ook het Federaal plan inzake duurzame ontwikkeling introduceerde.

Contact

  • http://sustdev.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots