Nieuws (37)

2020

  • Doorrekening van de verkiezingsprogramma’s: een post-mortemanalyse 30/03/2020  - Publicaties

    Dit document wil eerst en vooral de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s in België vergelijken met vergelijkbare oefeningen die zijn gedaan in andere landen. Daarna wordt een analyse van de resultaten uitgevoerd aan de hand van een transversaal onderzoek van de door de politieke partijen voorgestelde maatregelen. Tot slot wordt de mediabelangstelling van de volledige oefening bestudeerd en de bezoekersaantallen van de website waarop de resultaten zijn verspreid.

  • Budgettaire vooruitzichten 2020-2025 van de gefedereerde entiteiten – Versie van maart 2020 25/03/2020  - Publicaties

    In de Economische Vooruitzichten 2020-2025 van maart 2020 van het Federaal Planbureau wordt een projectie van het vorderingensaldo voor het geheel van de gemeenschappen en gewesten voorgesteld. Voorliggend verslag geeft aanvullend een uitsplitsing van dat saldo, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de andere gefedereerde entiteiten. Deze cijfers zullen later nog worden geactualiseerd en in detail worden becommentarieerd bij de publicatie van de ‘Economische Vooruitzichten 2020-2025’ in juni 2020 en de ‘Regionale Economische Vooruitzichten 2020-2025’ in juli 2020.

  • Economische vooruitzichten 2020-2025 – Versie van maart 2020 20/03/2020  - Publicaties

    Deze economische vooruitzichten dragen bij tot de voorbereiding van het Stabiliteitsprogramma 2020-2023 en van het Nationaal Hervormingsprogramma 2020. Gezien de timing van die twee programma’s, houden deze maartvooruitzichten enkel rekening met informatie tot 11 maart, wat een belangrijke tekortkoming is in het licht van de huidige economische context, waarin neerwaartse risico’s zich in een snel tempo verwezenlijken. De vooruitzichten dienen dan ook veeleer als een technische projectie te worden beschouwd met het oog op de twee voornoemde programma’s.

  • Demografische vooruitzichten 2019-2070 03/03/2020  - Publicaties

    De Demografische vooruitzichten 2019-2070 presenteren de evolutie van de bevolking en de huishoudens in België van 2019 tot 2070.

    Deze oefening toont ook de impact van alternatieve vruchtbaarheidsscenario’s op de demografische groei. In het licht van de evolutie van de vruchtbaarheid en de vergrijzing, bevestigt deze oefening ook de drijvende kracht van de internationale migratie voor de bevolkingsgroei.

  • Demografische vooruitzichten 2019-2070 03/03/2020  - Communiqués

    Relatief lage vruchtbaarheid en stabiele jaarlijkse migratie die wordt gekenmerkt door grotere migratiestromen uit de niet EU-landen.

  • Het PLANET-model: methodologisch rapport 02/03/2020  - Publicaties

    PLANET is een model dat werd ontwikkeld door het Federaal PLANbureau en dat de relatie tussen Economie en Transport modelleert. Het model heeft tot doel: een projectie van de transportvraag in België op lange termijn uit te werken, zowel voor het personen- als het goederenvervoer; de effecten van beleidsmaatregelen voor transport te simuleren; een kosten-batenanalyse van die beleidsmaatregelen voor transport op te stellen. Dit methodologisch rapport beschrijft gedetailleerd het PLANET-model en meerbepaald de versie 4.0 die werd gebruikt voor de transportvooruitzichten van januari 2019.

  • De Belgische economie zou met 1,4 % groeien in 2020 06/02/2020  - Communiqués

    De groeivooruitzichten voor de Belgische economie in 2020 zijn in vergelijking met onze vooruitzichten van september vorig jaar opwaarts herzien van 1,1 % tot 1,4 %. De raming voor de kwartaalgroei in 2020 blijft onveranderd, maar een gunstiger overloopeffect – de sterker dan verwachte groei in de tweede helft van 2019 – doet de groei op jaarbasis hoger uitkomen. De werkgelegenheid zou dit jaar met 53 000 personen toenemen, terwijl de inflatie afkoelt tot 1,1 %.

  • Is ons welzijn houdbaar op lange termijn? 05/02/2020  - Communiqués

    Het gemiddelde welzijn van de Belgen stijgt sinds 2016, nadat het daalde vanaf 2008. Maar de houdbaarheid van dat welzijn wordt bedreigd op lange termijn. Het nieuwe rapport van het FPB over de aanvullende indicatoren naast het bbp 2020 stelt immers een gunstige evolutie vast voor het economisch en menselijk kapitaal, een stabiele evolutie voor het sociaal kapitaal, maar een ongunstige evolutie voor het milieukapitaal. De 67 aanvullende indicatoren naast het bbp bevestigen die vaststelling.

  • Uitvoer, heterogeniteit van de ondernemingen en werkgelegenheid in België: een input-outputanalyse 29/01/2020  - Publicaties

    In deze studie wordt een raming gemaakt van de werkgelegenheid die direct en indirect gerelateerd is met de uitvoer, aan de hand van een input-outputtabel die heterogeen is naar uitvoer. In die tabel werden de bedrijfstakken van de verwerkende nijverheid opgesplitst naar exportintensiteit van de ondernemingen, om rekening te kunnen houden met verschillen in hun productieprocessen. De resultaten tonen dat in België in 2010 1,32 miljoen banen uitvoer gerelateerd waren, wat neerkomt op 29,5 % van de totale werkgelegenheid.

  • Bijna 30 % van de werkgelegenheid in België is direct of indirect gerelateerd aan onze uitvoer 29/01/2020  - Communiqués

    De uitvoer is niet alleen van groot belang voor de werkgelegenheid in de exportondernemingen, maar ook voor de werkgelegenheid bij de toeleveranciers. In het beleidsdebat moet daarom rekening worden gehouden met de gehele uitvoergerelateerde waardeketen, wat betekent dat exportondernemingen moeten worden ondersteund in hun zoektocht naar nieuwe markten, maar ook dat het concurrentievermogen van de binnenlandse schakels in deze waardeketens moet worden versterkt.

  • Levenscycluskostenanalyse van elektrische auto’s in vergelijking met diesel- en benzineauto’s in België 13/01/2020  - Publicaties

    “Kleine” elektrische wagens hebben alleen een lagere levenscycluskost voor een levensduur die hoger ligt dan de normale planningshorizon bij de aankoop van auto’s. “Middelgrote” elektrische wagens hebben een lagere levenscycluskost dan conventionele wagens indien de afstand afgelegd over hun totale levensduur lang genoeg is. Voor “grote” elektrische wagens is deze kost zelfs groter voor elke redelijke waarde van de gebruiksprofielen.

2019

  • Input-outputtabellen 2015 20/12/2019  - Communiqués

    Het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) publiceert deze vrijdag 20 december 2019, een nieuwe versie van de aanbod- en gebruikstabellen (AGT) voor het jaar 2015 en van de input-outputtabellen (IOT) die ervan zijn afgeleid, samen met de aanbod- en gebruikstabellen voor het jaar 2016 die voor de eerste keer werden opgemaakt.

  • Input-outputtabellen 2015 20/12/2019  - Publicaties

    Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie een nieuwe versie van de input-outputtabellen tegen lopende prijzen voor het jaar 2015, opgesteld volgens de ESR 2010-methodologie. In vergelijking met de eerste versie van de input-outputtabellen 2015 gepubliceerd in december 2018, is in de voorliggende tabellen de occasionele herziening van de nationale rekeningen geïntegreerd die België in 2019 heeft doorgevoerd.

  • Updating van de Belgische interregionale aanbod en gebruikstabel van 2010 25/10/2019  - Publicaties

    De voorliggende WP beschrijft de methodologie gevolgd om de interregionale aanbod- en gebruikstabel (AGT) van 2010 in overeenstemming te brengen met het Europees Systeem van Rekeningen van 2010 (ESR 2010) en toont de resultaten op macro niveau. De interregionale AGT beschrijft, per bedrijfstak en product, de intra- en interregionale stromen die gepaard gaan met de productie, het intermediaire verbruik, de consumptieve bestedingen, de investeringen en de uitvoer door de drie gewesten.

  • De kosten van verkeerscongestie in België 06/09/2019  - Publicaties

    Deze studie wil de totale kostprijs van de belangrijkste inefficiënties in de Belgische transportfiscaliteit kwantificeren. Daartoe berekenen we de welvaartswinsten van een ideale, optimaal belasting/subsidiesysteem over de ganse transportmarkt (d.i. we bekijken privaat wegvervoer in samenhang met publiek transport). We vinden een totale welvaartskost van congestie gelijk aan 2,3 miljard euro, waarvan 1,3 miljard tijdwinsten voor weggebruikers. Een belangrijk deel van de welvaartswinsten bestaat uit het wegnemen van marktverstoringen van huidige subsidies allerhande.

  • De kosten van verkeerscongestie in België 06/09/2019  - Communiqués

    Het aanpakken van de verkeerscongestie vormt één van de belangrijke uitdagingen voor de gezamenlijke overheden in ons land. We stellen immers vast dat de huidige transportfiscaliteit, gekenmerkt door vlakke autotaksen en hoge subsidies aan salariswagens en openbaar vervoer, niet meer is aangepast aan de realiteit. Het Federaal Planbureau heeft een fundamentele hervorming doorgerekend. Deze introduceert een slimme kilometerheffing die het fiscaal systeem perfect doet aansluiten bij de externe congestie-en milieukosten.

 1 van 2 
Please do not visit, its a trap for bots