Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Arbeidsmarkt

Contact

  • http://labour.plan.be

Economische vooruitzichten 2020-2025 – Actualisering van september 2020 [07/10/2020]

De Belgische economie heeft in de eerste helft van dit jaar een diepe recessie doorgemaakt als gevolg van de maatregelen die in binnen- en buitenland zijn genomen ter bestrijding van het coronavirus. Door de ongeziene omvang en aard van deze crisis blijft de impact ervan onzeker, net zoals het verloop van het economisch herstel uit de crisis. De vooruitzichten die sinds het voorjaar zijn gepubliceerd zijn dan ook onderhevig aan herzieningen die belangrijk kunnen zijn naarmate er nieuwe gegevens beschikbaar komen.

De Belgische economie zou in 2020 krimpen met 7,4 % en zich in 2021 gedeeltelijk herstellen met een groei van 6,5 % [10/09/2020]

In dit scenario wordt o.m. verondersteld dat het herstel in binnen- en buitenland niet in het gedrang komt door nieuwe omvangrijke inperkingsmaatregelen. De evolutie van de pandemie blijft echter een bron van onzekerheid voor ondernemingen en consumenten.

Regionale vooruitzichten tot 2025: Een sterk maar gedeeltelijk economisch herstel in de drie gewesten na de recessie van 2020 [17/07/2020]

Regionale economische vooruitzichten 2020-2025 [17/07/2020]

Deze regionale vooruitzichten zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Federaal Planbureau, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen. De Belgische economie zou als gevolg van de coronacrisis in 2020 haar grootste krimp kennen sinds de Tweede Wereldoorlog (-10,5 %). Tegen die achtergrond, en rekening houdend met de sectorale structuur van elk gewest, wordt de krimp van het bbp in 2020 geraamd op -11,1 % in Vlaanderen, op -10,3 % in Wallonië en op -9,3 % in Brussel.

De arbeidskostenverlagende maatregelen: welke impact op de werkgelegenheid en de overheidsfinanciën in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? [26/06/2020]

Welke arbeidskostenverlagende maatregelen kan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest invoeren om banen te scheppen? Welke maatregelen scheppen het meeste banen en hoeveel kosten ze voor het gewest? Heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest er belang bij dat het Vlaams en het Waals Gewest gelijkaardige maatregelen invoeren? Deze Focus wil een antwoord geven op die vragen en steunt daarbij op het macro-economische HERMREG-model.

Contact

  • http://labour.plan.be

De analyses van de arbeidsmarkt door het Federaal Planbureau (FPB) zijn vooral gericht op de vooruitzichten op korte termijn en de projecties op middellange en lange termijn. Regelmatig worden maatregelen of hervormingen op de arbeidsmarkt geëvalueerd, zoals de verminderingen van de sociale bijdragen of loonsubsidies.

Het FPB onderneemt verschillende werkzaamheden met de arbeidsmarkt als hoofdthema:

  • Het FPB bestudeert en modelleert wisselwerkingen tussen macro-economische evoluties en evoluties op de arbeidsmarkt. Dat maakt het mogelijk de impact te analyseren van door de overheid beoogde maatregelen op de economie en van conjuncturele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De modellering van de arbeidsmarkt steunt op een gedetailleerde analyse van de determinanten van de werkgelegenheid, lonen…
  • Het FPB stelt de Economische Begroting op (zie thema Kortetermijnvooruitzichten en conjunctuur). Dat werk levert het macro-economisch kortetermijnkader voor de begrotingsopmaak en –controles door de bevoegde instanties en behandelt ontwikkelingen inzake werkgelegenheid, werkloosheid en lonen.
  • Het FPB levert gedetailleerde middellangetermijnprojecties (over een periode van 6 jaar) voor de evolutie van de arbeidsmarkt op nationaal niveau en volgens bedrijfstak (zie thema Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn). Die projecties worden tevens gerealiseerd voor elk van de gefedereerde entiteiten in het kader van het HERMREG-project, waarin het FPB samenzit met de drie gewestelijke instellingen SVR, BISA en IWEPS. (zie thema Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn > Regionale economie).

Naast macro-economische toepassingen, worden  eveneens analyses gemaakt op basis van individuele longitudinale gegevens. Daarbij komt  vooral het thema loonvorming aan bod. Ook de impact van beleidsmaatregelen die er op gericht zijn de activiteitsgraad van bepaalde groepen op de arbeidsmarkt te verhogen, wordt op die manier bestudeerd.

Ten slotte wordt ook ruime aandacht besteed aan kwalitatieve aspecten, zoals de segmentatie van de arbeidsmarkt naar persoons- en jobkenmerken.

Methodes en instrumenten

Naast verschillende originele databanken op analytisch vlak, omvatten de gebruikte instrumenten ook:

analyses van het type panel, double difference en regressiediscontinuïteit.

  • de modules van de arbeidsmarkt van de nationale macro-economische modellen MODTRIM, HERMES en HERMREG. In het geval van HERMES zijn er specifieke modules voor de arbeidsduur, de arbeidskosten, de allocatie van de werkgelegenheid tussen verschillende arbeidstypes op het niveau van de bedrijfstakken en de werkgelegenheid in de sector van de dienstencheques.
  • Zowel voor HERMES als voor HERMREG wordt het arbeidsaanbod gemodelleerd aan de hand van een sociodemografische module, die ook een projectie bevat van de vervangingsvraag die geopend wordt door uitstromende generaties werkenden en van de rekruteringsbehoeften die opgevuld zullen worden door nieuwkomers op de arbeidsmarkt.
  • Analyses van het type panel, double difference en regressiediscontinuïteit.

Contact

  • http://labour.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots