DEFTAB N Federaal Planbureau - Thema's - Arbeidsmarkt
Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Arbeidsmarkt

Contact

  • http://labour.plan.be

De arbeidskostenverlagende maatregelen: welke impact op de werkgelegenheid en de overheidsfinanciën in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? [26/06/2020]

Welke arbeidskostenverlagende maatregelen kan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest invoeren om banen te scheppen? Welke maatregelen scheppen het meeste banen en hoeveel kosten ze voor het gewest? Heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest er belang bij dat het Vlaams en het Waals Gewest gelijkaardige maatregelen invoeren? Deze Focus wil een antwoord geven op die vragen en steunt daarbij op het macro-economische HERMREG-model.

De coronacrisis zal nog jaren wegen op de Belgische economische activiteit, de werkgelegenheid en de overheidsfinanciën [23/06/2020]

De diepe recessie van 2020 zal worden gevolgd door een economisch herstel, maar de herneming zal waarschijnlijk niet volstaan om binnen vijf jaar het niveau van de economische activiteit te bereiken dat zonder de pandemie mogelijk zou zijn geweest. Als dit scenario zich bevestigt, dan heeft dat gevolgen voor de werkgelegenheid en de werkloosheid. De overheidsfinanciën zijn door de crisis nog kwetsbaarder geworden.

Economische vooruitzichten 2020-2025 – Versie van juni 2020 [23/06/2020]

Dit rapport vat de resultaten samen van de juniversie van de ‘Economische vooruitzichten 2020-2025’. Het Federaal Planbureau publiceerde in maart een voorlopige versie van deze vooruitzichten. Die hielden geen rekening met de maatregelen ter bestrijding van de coronapandemie en ter ondersteuning van de economische activiteit die na 11 maart werden genomen in België en heel wat andere Europese landen. De resultaten van de voorliggende juniversie zijn dan ook sterk verschillend van die van maart.

Budgettaire vooruitzichten 2020-2025 van de gefedereerde entiteiten – Versie van maart 2020 [25/03/2020]

In de Economische Vooruitzichten 2020-2025 van maart 2020 van het Federaal Planbureau wordt een projectie van het vorderingensaldo voor het geheel van de gemeenschappen en gewesten voorgesteld. Voorliggend verslag geeft aanvullend een uitsplitsing van dat saldo, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de andere gefedereerde entiteiten. Deze cijfers zullen later nog worden geactualiseerd en in detail worden becommentarieerd bij de publicatie van de ‘Economische Vooruitzichten 2020-2025’ in juni 2020 en de ‘Regionale Economische Vooruitzichten 2020-2025’ in juli 2020.

Economische vooruitzichten 2020-2025 – Versie van maart 2020 [20/03/2020]

Deze economische vooruitzichten dragen bij tot de voorbereiding van het Stabiliteitsprogramma 2020-2023 en van het Nationaal Hervormingsprogramma 2020. Gezien de timing van die twee programma’s, houden deze maartvooruitzichten enkel rekening met informatie tot 11 maart, wat een belangrijke tekortkoming is in het licht van de huidige economische context, waarin neerwaartse risico’s zich in een snel tempo verwezenlijken. De vooruitzichten dienen dan ook veeleer als een technische projectie te worden beschouwd met het oog op de twee voornoemde programma’s.

Contact

  • http://labour.plan.be

De analyses van de arbeidsmarkt door het Federaal Planbureau (FPB) zijn vooral gericht op de vooruitzichten op korte termijn en de projecties op middellange en lange termijn. Regelmatig worden maatregelen of hervormingen op de arbeidsmarkt geëvalueerd, zoals de verminderingen van de sociale bijdragen of loonsubsidies.

Het FPB onderneemt verschillende werkzaamheden met de arbeidsmarkt als hoofdthema:

  • Het FPB bestudeert en modelleert wisselwerkingen tussen macro-economische evoluties en evoluties op de arbeidsmarkt. Dat maakt het mogelijk de impact te analyseren van door de overheid beoogde maatregelen op de economie en van conjuncturele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De modellering van de arbeidsmarkt steunt op een gedetailleerde analyse van de determinanten van de werkgelegenheid, lonen…
  • Het FPB stelt de Economische Begroting op (zie thema Kortetermijnvooruitzichten en conjunctuur). Dat werk levert het macro-economisch kortetermijnkader voor de begrotingsopmaak en –controles door de bevoegde instanties en behandelt ontwikkelingen inzake werkgelegenheid, werkloosheid en lonen.
  • Het FPB levert gedetailleerde middellangetermijnprojecties (over een periode van 6 jaar) voor de evolutie van de arbeidsmarkt op nationaal niveau en volgens bedrijfstak (zie thema Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn). Die projecties worden tevens gerealiseerd voor elk van de gefedereerde entiteiten in het kader van het HERMREG-project, waarin het FPB samenzit met de drie gewestelijke instellingen SVR, BISA en IWEPS. (zie thema Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn > Regionale economie).

Naast macro-economische toepassingen, worden  eveneens analyses gemaakt op basis van individuele longitudinale gegevens. Daarbij komt  vooral het thema loonvorming aan bod. Ook de impact van beleidsmaatregelen die er op gericht zijn de activiteitsgraad van bepaalde groepen op de arbeidsmarkt te verhogen, wordt op die manier bestudeerd.

Ten slotte wordt ook ruime aandacht besteed aan kwalitatieve aspecten, zoals de segmentatie van de arbeidsmarkt naar persoons- en jobkenmerken.

Methodes en instrumenten

Naast verschillende originele databanken op analytisch vlak, omvatten de gebruikte instrumenten ook:

analyses van het type panel, double difference en regressiediscontinuïteit.

  • de modules van de arbeidsmarkt van de nationale macro-economische modellen MODTRIM, HERMES en HERMREG. In het geval van HERMES zijn er specifieke modules voor de arbeidsduur, de arbeidskosten, de allocatie van de werkgelegenheid tussen verschillende arbeidstypes op het niveau van de bedrijfstakken en de werkgelegenheid in de sector van de dienstencheques.
  • Zowel voor HERMES als voor HERMREG wordt het arbeidsaanbod gemodelleerd aan de hand van een sociodemografische module, die ook een projectie bevat van de vervangingsvraag die geopend wordt door uitstromende generaties werkenden en van de rekruteringsbehoeften die opgevuld zullen worden door nieuwkomers op de arbeidsmarkt.
  • Analyses van het type panel, double difference en regressiediscontinuïteit.

Contact

  • http://labour.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots