Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Arbeidsmarkt

Contact

  • http://labour.plan.be

Plan voor Herstel en Veerkracht [06/05/2021]

Het Federaal Planbureau werd gevraagd het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht te evalueren.  De volgende rapporten zijn beschikbaar : 

Macro-economische en budgettaire effecten van het ontwerp van nationaal plan voor herstel en veerkracht. Rapport aan de staatssecretaris voor Relance en Strategische Investeringen [28/04/2021]

Het nationaal plan voor herstel en veerkracht geeft aan hoe de Europese dotatie van 5,925 miljard euro in het kader van de gelijknamige faciliteit zal worden aangewend. Het grootste deel van het Belgische plan, nl. 88 %, is rechtstreeks bestemd voor de toename van de kapitaalvoorraad van de Belgische economie, via overheidsinvesteringen en steun voor investeringen in de privésector. Op korte termijn, op het hoogtepunt van het relance-effect van het plan, zou de toename van de economische activiteit 0,2 % bedragen in vergelijking met een scenario zonder plan. Hoewel de impuls tijdelijk is, zijn er langetermijneffecten door de toename van de kapitaalvoorraad van de overheid en de steun voor O&O-activiteiten die de rendabiliteit van de kapitaalvoorraad van de ondernemingen verbeteren en de accumulatie ervan aanmoedigen. Tegen 2040 zou het bbp nog steeds 0,1 % boven het groeitraject zonder plan liggen. Deze raming houdt geen rekening met het hervormingsluik van het plan, noch met de bredere relance-, investerings- en hervormingsplannen die door de gewesten en de federale regering zijn aangekondigd, noch met het effect van buitenlandse plannen op de Belgische economie.

Positieve maar beperkte impact van de maatregel "eerste aanwervingen" op de overlevingskans van jonge ondernemingen [05/03/2021]

De maatregel "eerste aanwervingen" heeft tot doel de werkgelegenheid te bevorderen door steun te verlenen aan nieuwe en kleine ondernemingen. Deze maatregel werd onder de regering-Michel versterkt in het kader van de taxshift en verwierf ook meer bekendheid. Wat blijkt vier jaar later uit een eerste evaluatie van de impact ervan? De maatregel verhoogt in beperkte mate de overlevingskansen van kleine en nieuwe ondernemingen en de nieuwe modaliteiten lijken deze kansen niet te vergroten. Uit deze analyse kan echter niet worden opgemaakt of de nieuwe modaliteiten niet beantwoorden aan een reële behoefte van jonge ondernemingen of dat die versterking een groter aantal werkgevers met een verhoogd risico heeft aangetrokken.

WP 02-21 : Impactevaluatie van de maatregel "eerste aanwervingen" op de overlevingskansen van jonge ondernemingen die werknemers in dienst hebben [05/03/2021]

De maatregel "eerste aanwervingen" heeft tot doel de werkgelegenheid te bevorderen door steun te verlenen aan nieuwe en kleine ondernemingen. Uit de analyse blijkt dat de maatregel een positief maar bescheiden effect heeft op de overlevingskansen van jonge ondernemingen. De versterking in 2016 lijkt geen extra winst op te leveren. Enerzijds zouden deze resultaten erop kunnen wijzen dat de uitbreiding van de modaliteiten niet voldeed aan een reële behoefte van de begunstigden. Anderzijds zou de versterking meer werkgevers ertoe kunnen hebben aangezet om risicovolle activiteiten te ontplooien.

Budgettaire vooruitzichten 2021-2026 van de gefedereerde entiteiten - Projectie op basis van de op 8 februari 2021 beschikbare informatie [05/03/2021]

In de Economische Vooruitzichten 2021-2026 van februari 2021 van het Federaal Planbureau wordt een projectie van het vorderingensaldo voor het geheel van de gemeenschappen en gewesten voorgesteld. Voorliggend verslag geeft aanvullend een uitsplitsing van dat saldo, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de andere gefedereerde entiteiten. Deze cijfers zullen later nog worden geactualiseerd en in detail worden becommentarieerd bij de publicatie van de "Economische Vooruitzichten 2021-2026" in juni 2021 en de "Regionale Economische Vooruitzichten 2021-2026" in juli 2021. 

Contact

  • http://labour.plan.be

De analyses van de arbeidsmarkt door het Federaal Planbureau (FPB) zijn vooral gericht op de vooruitzichten op korte termijn en de projecties op middellange en lange termijn. Regelmatig worden maatregelen of hervormingen op de arbeidsmarkt geëvalueerd, zoals de verminderingen van de sociale bijdragen of loonsubsidies.

Het FPB onderneemt verschillende werkzaamheden met de arbeidsmarkt als hoofdthema:

  • Het FPB bestudeert en modelleert wisselwerkingen tussen macro-economische evoluties en evoluties op de arbeidsmarkt. Dat maakt het mogelijk de impact te analyseren van door de overheid beoogde maatregelen op de economie en van conjuncturele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De modellering van de arbeidsmarkt steunt op een gedetailleerde analyse van de determinanten van de werkgelegenheid, lonen…
  • Het FPB stelt de Economische Begroting op (zie thema Kortetermijnvooruitzichten en conjunctuur). Dat werk levert het macro-economisch kortetermijnkader voor de begrotingsopmaak en –controles door de bevoegde instanties en behandelt ontwikkelingen inzake werkgelegenheid, werkloosheid en lonen.
  • Het FPB levert gedetailleerde middellangetermijnprojecties (over een periode van 6 jaar) voor de evolutie van de arbeidsmarkt op nationaal niveau en volgens bedrijfstak (zie thema Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn). Die projecties worden tevens gerealiseerd voor elk van de gefedereerde entiteiten in het kader van het HERMREG-project, waarin het FPB samenzit met de drie gewestelijke instellingen SVR, BISA en IWEPS. (zie thema Vooruitzichten en macro-economische analyses op middellange termijn > Regionale economie).

Naast macro-economische toepassingen, worden  eveneens analyses gemaakt op basis van individuele longitudinale gegevens. Daarbij komt  vooral het thema loonvorming aan bod. Ook de impact van beleidsmaatregelen die er op gericht zijn de activiteitsgraad van bepaalde groepen op de arbeidsmarkt te verhogen, wordt op die manier bestudeerd.

Ten slotte wordt ook ruime aandacht besteed aan kwalitatieve aspecten, zoals de segmentatie van de arbeidsmarkt naar persoons- en jobkenmerken.

Methodes en instrumenten

Naast verschillende originele databanken op analytisch vlak, omvatten de gebruikte instrumenten ook:

analyses van het type panel, double difference en regressiediscontinuïteit.

  • de modules van de arbeidsmarkt van de nationale macro-economische modellen MODTRIM, HERMES en HERMREG. In het geval van HERMES zijn er specifieke modules voor de arbeidsduur, de arbeidskosten, de allocatie van de werkgelegenheid tussen verschillende arbeidstypes op het niveau van de bedrijfstakken en de werkgelegenheid in de sector van de dienstencheques.
  • Zowel voor HERMES als voor HERMREG wordt het arbeidsaanbod gemodelleerd aan de hand van een sociodemografische module, die ook een projectie bevat van de vervangingsvraag die geopend wordt door uitstromende generaties werkenden en van de rekruteringsbehoeften die opgevuld zullen worden door nieuwkomers op de arbeidsmarkt.
  • Analyses van het type panel, double difference en regressiediscontinuïteit.

  Laatste 5 communiqués [Meer]

  Laatste 5 gegevensbanken [Meer]

  Laatste 5 publicaties [Meer]

Contact

  • http://labour.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots