Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Publicaties
Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.
De Belgische economie zou in 2024 met 1,1% groeien en in 2025 met 1,3%. Daarbij zouden resp. 16 000 en 25 000 nieuwe banen worden gecreëerd. De werkgelegenheidsgraad stijgt nauwelijks. De inflatie wordt dit jaar geraamd op 3,2% en zou in 2025 terugvallen tot minder dan 2%.
Vooruitzichten - Economic outlook 2025 (Sept.) (fr), (nl),
Dit rapport presenteert de regionale economische vooruitzichten 2024-2029, die coherent zijn met de nationale vooruitzichten van het Federaal Planbureau van juni 2024. Het is het resultaat van een samenwerking tussen het FPB, het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA), het Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS) en Statistiek Vlaanderen.
Vooruitzichten - FOR_HERMREG2429_13025 (fr), (nl),
De Studiecommissie voor Overheidsinvesteringen geeft een overzicht van de overheidsinvesteringen in België. Ze bestudeert de evolutie van de kapitaalvoorraden, de jaarlijkse investeringsstromen (bruto investeringen in vaste activa en investeringssubsidies), een benchmark met Europese landen, een analyse van de projecties voor investeringen tot 2029 en aanbevelingen.
Rapporten - REP_CEIPSCOI2024_02 (fr), (nl),
De vergrijzing zal de sociale uitgaven doen oplopen van 25,8% van het bbp in 2023 tot 29,6% in 2050 om uiteindelijk 30,0% te bereiken in 2070. Het grotere risico op financiële armoede dat ouderen lopen ten opzichte van de rest van de bevolking vermindert sterk indien men rekening houdt met de eigendom van een woning. Dat blijkt uit het Verslag 2024 van de Studiecommissie voor de Vergrijzing.
Rapporten - REP_CEVSCVV2024_13023 (fr), (nl),
De maatregel ‘werkbonus’ beoogt het arbeidsaanbod te stimuleren en werkloosheidsvallen te bestrijden. Onze evaluatie toont aan dat de werkbonus een niet te verwaarlozen positief effect heeft op aan het werk blijven. Anderzijds heeft de werkbonus geen positief effect op het arbeidsvolume en wordt de groei van de brutolonen afgeremd.
Working Papers - Working Paper 11-24 (fr), (nl),
Het rapport beschrijft en evalueert het gevoerde beleid door de uitvoering van het Federaal plan duurzame ontwikkeling, dat de regering in 2021 goedkeurde, te onderzoeken. De uitvoering van het plan wordt geëvalueerd door berekening van de indicator over de uitvoering van het Federaal plan 2021, en via acht casestudies over maatregelen uit dat plan. Het rapport beschrijft en evalueert ook de bestaande toestand.
Rapporten - REP_TFD02024_13017 (fr), (nl),
Dit rapport stelt de resultaten voor van de juniversie van de ‘Economische vooruitzichten 2024-2029’. Het beschrijft de internationale context en de vooruitzichten voor de Belgische economische groei, de inflatie, het energieverbruik, de broeikasgasemissies, de arbeidsmarkt en de overheidsfinanciën.
Vooruitzichten - FOR_MIDTERM_2429_13014 (fr), (nl),
De Studiecommissie presenteert goede praktijken voor de strategische planning, de beoordeling en selectie, de budgettering, de uitvoering en ex post evaluatie van overheidsinvesteringsprojecten. Deze goede managementpraktijken worden aangevuld met een reeks praktijken ter ondersteuning van doelstellingen van het overheidsbeleid op het gebied van milieuduurzaamheid, innovatie, strijd tegen collusie en sociale standaarden.
Rapporten - REP_CEIPSCOI2024_01 (fr), (nl),
De toegevoegde waarde, werkgelegenheid en investeringen van diensten van algemeen belang in de EU27 worden geschat voor het jaar 2021.
Rapporten - REP_SGIS_13006 (en),
In deze publicatie presenteren we de nieuwste versie van de Energievooruitzichten bij horizon 2050. We besteden veel aandacht aan de evolutie en de determinanten van broeikasgasemissies. Het Europese kader en het Nationale Plan Energie- en Klimaat (NPEK) zijn in het basisscenario opgenomen. Die aanpak laat ons toe te oordelen of België de op Europees niveau overeengekomen doelstellingen op vlak van emissiereductie voor 2030 zal halen.
Vooruitzichten - FOR_ENERGY2024_13004 (fr), (nl),
In overeenstemming met de Europese Verordening nr. 691/2011 presenteert het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) in deze publicatie de rekening voor de materiaalstroomrekeningen voor de gehele economie (EW-MFA) voor de periode 2008-2022.
Rapporten - REP_EWMFA2024_12991 (fr), (nl),
In overeenstemming met de Europese Verordening Nr. 691/2011 presenteert het Instituut voor de nationale rekeningen (INR) in deze publicatie de rekeningen voor de milieubelastingen naar economische activiteit (ETEA) voor de periode 2008-2022.
Rapporten - REP_ETEA2024_12990 (fr), (nl),
De genderpensioenkloof (GPG) vertoont grote verschillen tussen de EU-lidstaten. Dit rapport analyseert de verbanden tussen deze pensioenkloof, aspecten van pensioenstelsels en genderongelijkheden op de arbeidsmarkt in de afgelopen decennia.
Rapporten - REP_13001 (en),
De genderpensioenkloof (GPG) en de genderpensioendekkingskloof (GPCG) zijn indicatoren van de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen inzake pensioenen. Dit rapport bespreekt de omvang en evolutie van de GPG en GPCG in de landen van de EU. Ook worden zij beoordeeld op hun kwaliteit als indicatoren voor genderongelijkheid voor ouderen, en worden voorstellen voor mogelijke verbeteringen gedaan.
Rapporten - REP_13000 (en),
Het Vlaamse Gewest hervormde zijn belasting op inverkeerstelling en zijn jaarlijkse verkeersbelasting voor personenwagens in respectievelijk 2012 en 2016. We tonen aan dat deze hervormingen een versnelde, maar kleine, daling heeft veroorzaakt in de CO2-emissiefactoren van nieuwe wagens verkocht in Vlaanderen.
Working Papers - Working Paper 10-24 (en), (nl),
Het Interfederaal Instituut voor de Statistiek (IIS), waarvan het Federaal Planbureau deel uitmaakt, heeft het zesde nummer van zijn 'IIS nieuwsbrief' gepubliceerd. Via deze nieuwsbrief wil het IIS professionele gebruikers van officiële statistieken tweemaal per jaar een overzicht geven van zijn activiteiten.
Andere publicaties - IIS_06 (fr), (nl),
Deze publicatie presenteert de kwantitatieve en kwalitatieve resultaten van de enquête over de administratieve lasten van Belgische ondernemingen en zelfstandigen in 2022.
Working Papers - Working Paper 09-24 (fr), (nl),
Dit rapport presenteert 78 indicatoren en een balans van hun vooruitgang naar de duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals) aangenomen in 2015 door de VN. Het geeft een gedetailleerd overzicht van de internationale positie van België en, voor het eerst, een opsplitsing volgens gewest en volgens verschillende bevolkingscategorieën zoals leeftijd, geslacht of inkomen. Ten slotte analyseert het de evolutie van het welzijn van de Belgen en de houdbaarheid ervan voor de toekomstige generaties.
Rapporten - OPREP202401 (fr), (nl),
De groei van de Belgische economie zou dit jaar op 1,4% uitkomen en zich in de periode 2025-2029 nagenoeg stabiliseren op 1,3% tot 1,4%. Dat gaat gepaard met een toename van de werkgelegenheid van 253 000 personen in de periode 2024-2029, wat de werkgelegenheidsgraad doet stijgen van 72,1% in 2023 tot 74,3% in 2029. De inflatie bedraagt dit jaar 2,8% en zou afkoelen tot 1,8% vanaf 2025. Het overheidstekort wordt geraamd op resp. 4,6% en 4,8% van het bbp in 2024 en 2025. Nadien zou het tekort geleidelijk toenemen en boven de 5% uitkomen. De overheidsschuld zou 116,8% van het bbp bedragen in 2029.
Deze vooruitzichten zijn opgesteld bij ongewijzigd beleid. Ze houden rekening met de op 9 februari beschikbare informatie.
Vooruitzichten - Economic outlook 2024-2029 (February) (fr), (nl),
De toekomstige bevolkingsgroei hangt onder meer af van het gemiddeld aantal kinderen per vrouw, dat op zijn beurt het aantal geboorten beïnvloedt. Het gemiddeld aantal kinderen per vrouw neemt al meer dan 10 jaar af, van 1,86 kinderen per vrouw in 2008 naar 1,52 in 2022. Dit kan enerzijds worden verklaard door het uitstellen van geboortes tijdens crisisperioden, maar ook door een vermindering van het aantal door koppels gewenste kinderen als gevolg van maatschappelijke veranderingen. Bijgevolg heeft het Federaal Planbureau de vruchtbaarheidshypothese die sinds 2020 wordt gehanteerd in zijn demografische projecties neerwaarts herzien. Toch blijft de positieve groei van de bevolking die in België woont tegen 2070 behouden. Op regionaal niveau blijft de jaarlijkse bevolkingsgroei ook positief in het Vlaams Gewest over de hele projectieperiode (tot 2070). Dit is echter niet het geval voor het Waals Gewest (vanaf 2045) en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (vanaf 2035).
Artikels - Article 019 (fr), (nl),
Het aantal inwoners blijft in België de komende jaren stijgen, met jaarlijks gemiddeld 25 000 bijkomende inwoners tot 2070 (een stijging van 10% tussen 2023 en 2070). Op regionaal vlak lopen de evoluties uiteen. De bevolking van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest daalt tussen 2023 en 2070 met 4%. In Wallonië is de bevolkingsgroei tussen 2023 en 2070 met 2% erg laag; met een negatieve groei vanaf het einde van de jaren 2040. In het Vlaams Gewest blijft deze groei dynamischer en stijgt het aantal inwoners met 17% tegen 2070.
Vooruitzichten - SHORT_DP23 (fr), (nl),
Dit document maakt deel uit van de voorbereidende werkzaamheden voor de doorrekening van de prioriteiten van de politieke partijen bij de verkiezing voor de Kamer van volksvertegenwoordigers in juni 2024 (DC2024).
De startnota is een van de documenten die de handleiding vormen voor de doorrekening 2024, opgesteld voor de politieke partijen, de media en het grote publiek. Deze nota definieert de perimeter van de doorrekening, lijst de instructies op voor politieke partijen om maatregelen in te dienen bij het Federaal Planbureau en preciseert de praktische modaliteiten die uit de wet voortvloeien. Ten slotte worden de instrumenten beschreven die zullen worden gebruikt om de resultaten van de doorrekening te genereren en de vorm waarin die laatste zullen worden gepresenteerd.
Andere publicaties - DC2024 - START NOTE (fr), (nl),
In het kader van de doorrekening van de verkiezingsprogramma's anticipeert het Federaal Planbureau op voorstellen van politieke partijen voor de invoering van een belasting op grote vermogens. Het doel van dit document is om de methode toe te lichten die is gebruikt om de budgettaire impuls ervan te schatten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van gegevens uit de enquête naar het financiële gedrag van de gezinnen van de Nationale Bank van België. We ontwikkelen de methode om de ontvangsten te schatten met of zonder de mogelijkheid van gedragsreacties van belastingplichtigen. Om potentiële gedragsreacties te integreren, analyseren we twee mogelijkheden: de bunching-methode en de integratie van in het buitenland geschatte elasticiteiten van het nettovermogen. De resultaten tonen dat we alleen de tweede methode zullen behouden in DC2024. Daarnaast bevat dit document een overzicht van de literatuur over de effecten van de belasting op macro-economische indicatoren – relevante literatuur om de integratie van de belasting in de HERMES- en QUEST-modellen te begrijpen.
Working Papers - DC2024_WP_08 (fr), (nl),
Dit document geeft een niet-technische beschrijving van het PLANET- en het CASMO-model. Aan de hand van het referentiescenario voor de doorrekening van de partijprogramma’s worden de belangrijkste modelresultaten overlopen. Tot slot geven we de resultaten van enkele illustratieve beleidsscenario’s.
Working Papers - DC2024_WP_07 (fr), (nl),
Het Artelys Crystal Super Grid model, ontwikkeld door het Franse bedrijf Artelys, richt zich op de elektriciteitssector. Het werkt met een hoge temporele resolutie en maakt het mogelijk de impact te beoordelen van maatregelen die het productiepark beïnvloeden, aan de hand van een aantal indicatoren. Die indicatoren hebben meer bepaald betrekking op de bevoorradingszekerheid, de elektriciteitskost en de duurzaamheid van het systeem, via broeikasgasemissies.
Working Papers - DC2024_WP_06 (fr), (nl),