Page Title

Publicaties

Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.

Documents (175)

2006

  • Price regulation in the sectors of over-the-counter medicines and old people’s homes 13/03/2006

    Price regulation has for a long time existed in a limited number of sectors in Belgium. The paper gives an overview of the legislation in this area and looks in particular at the sectors of over-the-counter medicines and old people’s homes. It describes the system and proposes a number of changes to the regulatory framework.

    Artikels - Working Paper 19-05  

  • De administratieve lasten in België voor het jaar 2004 15/02/2006

    Op vraag van de ministerraad en in samenwerking met de Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging heeft het Federaal Planbureau voor het jaar 2004 een raming gemaakt van de kosten die verband houden met de administratieve lasten die wegen op de ondernemingen en de zelfstandigen in België. De raming is gebaseerd op een nationale enquête bij een representatief aantal ondernemingen en zelfstandigen. De methodologie is dezelfde als die in de vorige enquêtes die peilden naar de administratieve lasten voor het jaar 2000 en 2002. Naast het kwantitatieve deel bevat de enquête ook een belangrijk kwalitatief luik, waarin de mening van de zelfstandigen en de ondernemingen over de problematiek van administratieve lasten aan bod komt.

    Afgesloten reeksen - Planning Paper 100  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Overheidsparticipaties in de marktsector in België, 1997-2003 15/01/2006

    Het belang dat de overheid neemt in bedrijven in de marktsector blijft in de actualiteit. Wijzigingen treden regelmatig op en maken deel uit van het economisch-industrieel beleid van de verschillende overheden. Verschillende factoren dragen ertoe bij dat er ook in de komende jaren initiatieven zullen worden genomen om de verzelfstandiging van de traditionele overheidsbedrijven te verhogen. Die factoren hebben dikwijls een internationale oorsprong, maar vooral de Europese Unie beïnvloedt het beleid terzake. De technologische vooruitgang maakt dat traditionele communicatiemiddelen zoals brieven, vaste telefoon en fax - diensten die aangeboden werden door grote overheidsbedrijven - concurrentie krijgen van nieuwe middelen zoals e-mail en mobiele telefonie. De traditionele monopolisten zien de marktvoorwaarden veranderen waardoor een modernisering van het bedrijf zich opdringt.

    Afgesloten reeksen - Planning Paper 99  Publication(fr), Publicatie(nl),

2005

  • Prijsregulering in België - met een toepassing op de sectoren van OTC-geneesmiddelen en rusthuizen 31/12/2005

    Markteconomen hebben aangetoond dat indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan het model van volkomen en vrije mededinging kan leiden tot optimale allocatieve efficiëntie, waardoor de collectieve welvaart wordt gemaximaliseerd. Indien niet aan alle technische voorwaarden wordt voldaan, wordt gesproken van marktfalen. Dit marktfalen noopt op één of andere manier tot overheidsingrijpen.

    Working Papers - Working Paper 19-05  Publicatie(nl),

  • Innovatie en O&O in de Belgische gewesten in een Europees perspectief 28/06/2005

    De working paper “Innovatie en o&o in de Belgische gewesten in een Europees perspectief” bestudeert zowel de rol van innovatie in de economische ontwikkeling als de verschillende componenten van het innovatiesysteem. Voor elk van de drie Belgische gewesten (het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Vlaamse Gewest en het Waalse Gewest) worden de sterke en minder sterke punten van de regionale innovatiesystemen nagegaan in een Europees perspectief.

    Working Papers - Working Paper 13-05  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Hervorming van de posterijen in België. Lessen uit Zweden en Nederland 01/06/2005

    Deze nota maakt deel uit van een serie van drie waarin een internationale benchmarking van markthervormingen in enkele Europese netwerkindustrieën gedaan wordt (elektriciteit, spoorwegen en posterijen). Het doel van die benchmarking is om waar mogelijk lessen te trekken voor de hervorming van de betreffende sectoren in België. De hervormingen zijn het gevolg van het Europese streven naar de vorming van een interne markt met zoveel mogelijk vrije concurrentie. Bovendien vloeien die hervormingen voort uit de overtuiging dat vrije concurrentie een efficiënter marktuitkomst kan garanderen dan staatsinterventie. Voor de posterijen gaat de aandacht in het bijzonder uit naar Nederland en Zweden. Die twee landen lopen met hun posthervorming duidelijk voor op andere Europese landen.

    Working Papers - Working Paper 11-05  Publicatie(nl),

  • Hervorming van de spoorwegsector in België. Lessen uit Groot-Brittannië, Duitsland en Zweden. 01/06/2005

    Deze nota maakt deel uit van een serie van drie waarin een internationale benchmarking van markthervormingen in enkele Europese netwerkindustrieën gedaan wordt (elektriciteit, spoorwegen en posterijen). Het doel van die benchmarking is om waar mogelijk lessen te trekken voor de hervorming van de betreffende sectoren in België. De hervormingen zijn het gevolg van het Europese streven naar de vorming van een interne markt met zoveel mogelijk vrije concurrentie. Bovendien vloeien die hervormingen voort uit de overtuiging dat vrije concurrentie een efficiënter marktuitkomst kan garanderen dan staatsinterventie. De markthervormingen van de spoorwegsector is op eu-niveau gebaseerd op negen richtlijnen, uitgevaardigd tussen 1991 en 2004. In een aantal lidstaten is de hervorming echter al verder dan door de eu vereist. Groot-Brittannië, Zweden en Duitsland lopen met hun hervormingen in de spoorwegsector duidelijk voor op andere Europese landen. Deze landen scoren namelijk het hoogst op een Europese liberaliseringsindex voor de spoorwegsector.

    Working Papers - Working Paper 10-05  Publicatie(nl),

  • Hervorming van netwerkindustrieën: theoretisch kader 01/06/2005

    Netwerkindustrieën hebben kenmerken die een optimale marktwerking in de weg kunnen staan. Het meest in het oog springend is de infrastructuur die doorgaans hoge investeringen vraagt, waardoor het niet altijd mogelijk is om meerdere concurrerende netwerken naast elkaar te hebben. Hierdoor komt die infrastructuur in een monopoliepositie, met alle economische gevolgen van dien. Ook externaliteiten spelen een rol: de marktdeelnemers nemen bepaalde kenmerken van het netwerk niet op in hun waardering. Hierdoor kan het gebeuren dat de prijzen en geproduceerde hoeveelheden vanuit maatschappelijk oogpunt niet optimaal zijn. Bovendien produceren netwerkindustrieën diensten van algemeen belang. Hierdoor is het nodig dat toegankelijkheid, efficiëntie en betaalbare prijzen gewaarborgd worden. Gegeven deze combinatie van kenmerken is het wenselijk dat er een zekere vorm van marktregulering is.

    Working Papers - Working Paper 08-05  Publicatie(nl),

  • Markthervorming in netwerkindustrieën in België 01/06/2005

    In de lidstaten van de Europese Unie is sinds de jaren 90 een hervorming van netwerkindustrieën aan de gang. Deze hervorming gebeurt gedeeltelijk op initiatief van de lidstaten zelf. Gedeeltelijk gebeurt ze op initiatief van de Europese Commissie. Het doel van de hervormingen is het bevorderen van effectieve concurrentie door het verwezenlijken van de Europese eenheidsmarkt. Dit moet leiden tot het verhogen van de economische efficiëntie. Vóór de hervormingen waren netwerkindustrieën meestal wettelijke monopolies op nationaal niveau, en vaak ook overheidsbedrijf. Netwerkindustrieën vervullen een essentiële economische en maatschappelijke rol. Een dergelijke structuur gaf een goede garantie dat de overheid er effectief op kon toezien. Ze gaf echter ook een groot risico op inefficiëntie. Bovendien past het bestaan van nationale monopolies niet in de ééngemaakte Europese markt, waar bedrijven vrij de markten van andere lidstaten kunnen betreden. De hervorming, die zodoende op gang gekomen is, bestaat in principe uit het toelaten van concurrentie en het reguleren van de toegang tot de infrastructuur. In een aantal gevallen gaat ze gepaard met privatisering.

    In deze studie wordt voor België een analyse van de gevolgen van de hervormingen in elektriciteit, gas, telecommunicatie, spoorwegen en posterijen gemaakt. Uit de analyses blijkt dat de hervorming overwegend gunstige economische gevolgen heeft.

    Afgesloten reeksen - Planning Paper 98  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • STU 02-05 : Special Topic - Market reform in network industries in Belgium 17/05/2005

    The medium-term outlook for Belgium (cut-off date: April 30) points towards an average GDP growth rate of 2.2% during the 2005-2010 period, which is slightly higher than potential (2.1%). This pace of growth is expected to take place after a slowdown in economic growth in 2005 (1.7%) and a rebound in 2006 (2.6%). In both years Belgian economic growth should be slightly higher than in the euro area. Recent information makes the 2005 growth figure highly uncertain, with a significant downward risk.

    Despite moderate wage increases, the average yearly growth rate of private consumption should reach 1.9% during the 2005-2010 period, particularly thanks to the increase in households’ disposable income (stimulated particularly by reductions in personal income tax and the rise in employment). Investment growth should reach 3% on average during the 2005-2010 period, mainly reflecting the increase in business investment but also an acceleration of public investment in 2005 and 2006. Growth in exports should be 5.5% on average and the contribution of net exports to GDP growth is expected to be 0.2%. Limited wage cost increases, lower oil prices as compared to the average level in 2005 and a negative output gap should allow inflation to remain around 1.8% in the medium term.

    The development of employment should reflect the favourable macroeconomic context, the limited increases in wage costs and various policy measures. After the net creation of approximately 29,000 and 21,000 jobs in 2004 and 2005 respectively, about 40,000 jobs should be created every year during the 2006-2010 period. Between 2004 and 2010 industrial employment should fall by 51,000 persons and the number of jobs created in market services should exceed 270,000. Nevertheless, in view of the growth in the labour force (mainly in the 50-64 age group) the fall in unemployment will be limited to 50,000. The unemployment rate (broad administrative statistics) is still increasing in 2005 (from 14.4% to 14.6%), but it will subsequently fall to 12.9% in 2010.

    Under the assumption of unchanged policy, the public accounts are expected to show a clear deterioration, with a net public sector borrowing requirement appearing in 2005 (0.5% of GDP) and widening to 1.5% of GDP in 2006 before gradually declining to 0.7% of GDP by the end of the projection period. Nevertheless, the total public debt to GDP ratio is still in decline, from 95.8% in 2004 to 82.6% in 2010.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 02-05  Publication(en),

  • STU 01-05 : Special Topic - Why is Belgian productivity growth declining? 25/03/2005

    In 2004, economic growth in Belgium amounted to 2.7% (GDP at constant prices), which is higher than the euro area average due to the strength of Belgian domestic demand. The economic recovery, triggered by an improvement in the international business climate from mid-2003 onwards, resulted in quarter-on-quarter growth rates between 0.7% and 0.8%, but weakened to 0.4% in the last quarter of 2004.

    Economic growth should gain momentum during the course of this year, which is mainly due to the quarterly profile of exports. In fact, export growth should temporarily weaken during the first half of this year due to lower foreign demand growth and the appreciation of the euro during the last two quarters of 2004, which hampers competitiveness with respect to the other currency areas. Private con-sumption (+1.8%) should increase at a faster pace than purchasing power (+1.4%) for the third con-secutive year. Stimulated by the ongoing recovery of business profitability, low interest rates and gradually improving demand prospects, real business investment growth should strengthen to 3.3% this year. All in all, GDP growth at constant prices should reach 2.2% in 2005. Inflation should re-main rather stable at 2.0%.

    Employment should increase by 34,400 units this year, as compared to 28,600 in 2004. As the labour force should increase at about the same pace in 2005, the unemployment rate should stabilise this year. The employment rate should rise slightly from 61.8% in 2004 to 62.1% in 2005.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 01-05  Publication(en),

  • European R&D Strategy: impact and feasibility study for Belgium 14/03/2005

    Following the Lisbon strategy designed to transform the European economy into the most competitive and dynamic knowledge-based society, the Barcelona Summit quantified one of the available instruments to reach this ambitious objective by fixing the amount of resources which have to be devoted to r&d by 2010, at 3% of the European gdp.


    What could be the implications of the Barcelona objective in terms of the main economic variables for Belgium and the eu? What are the needs for human capital to reach this objective? How are these needs covered by the current trends in the supply of qualified labour in Belgium? These are the main questions analysed in the present working paper.

    Working Papers - Working Paper 03-05  Publication(en),

2004

  • STU 04-04 : Special Topic - Geographic market specialisation and export performance 17/12/2004

    The latest update of the FPB’s medium-term outlook for Belgium shows average GDP growth reaching 2.3% during the 2004-2009 period. This development can be largely accounted for by domestic demand, whereas the role of (net) exports is expected to be more limited. As in 2003, private consumption should evolve in quite a dynamic way during the projection period (1.9% on average), mainly as a result of an expansion of households’ disposable income. At the same time, gross fixed capital formation (and particularly business investment) should recover, with annual growth reaching 3%. The structural loss of export market share should be confirmed with exports increasing by 5.3% a year on average, compared with growth of 6.3% of our potential export markets.

    Inflation should remain slightly below 2% in the medium term, mainly thanks to limited wage increases and moderate rises in imported costs. Employment is expected to increase by about 32,000 jobs a year during the 2005-2009 period. This performance can be explained by several factors: a relatively favourable macroeconomic context, limited wage increases, a reduction in working time and various measures taken to promote employment. At the same time, the working population should rise considerably. As a consequence, despite the creation of many jobs, the fall in the unemployment rate should be very limited.

    The FPB’s October update of the medium term outlook for Belgium does not yet take into account the measures decided within the framework of the 2005 budget.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 04-04  Publication(en),

  • STU 02-04 : Special Topic - What is the future for the industrial sector in Belgium? 26/05/2004

    The medium-term outlook for Belgium is pointing towards a GDP growth rate of 2.2% during the 2004-2009 period, which is slightly higher than potential (2.0%). This favourable development is due to both net exports and domestic demand. Private consumption should become more dynamic during the 2005-2009 period, particularly thanks to the increase in households’ disposable income (especially due to tax reforms and increases in employment and social benefits). Investment growth should attain 2.9% during the 2004-2009 period, mainly reflecting the increase in business investment. After ini-tially accelerating in 2004, average export growth should be 5.4% and the contribution of net exports to GDP growth should be 0.2%. Thanks to limited increases in wages and import costs and a negative output gap during the first few years of the projection, the inflation rate will remain below 2% in the medium term.

    The development of employment should reflect the favourable macroeconomic context, the limited in-creases in wage costs and various policy measures. After net losses in 2002 and 2003 and the creation of almost 9,000 jobs in 2004, about 30,000 jobs should be created every year during the 2005-2009 period. Industrial employment should fall by 44,000 persons during the 2004-2009 period and the number of jobs created in market services should exceed 200,000. Nevertheless, given the increase in the labour force (mainly in the 50-64 age class) the number of unemployed will barely decrease at all. The unemployment rate (broad administrative statistics) is still increasing in 2004 (from 14.1% to 14.4%), but will subsequently fall to 13.5% in 2009.

    The public accounts are expected to show a clear deterioration, with a net public sector borrowing re-quirement appearing in 2004 and widening to 1.4% in 2006 before gradually declining to 0.7% by the end of the projection period.

    Afgesloten reeksen - Short Term Update 02-04  Publication(en),

  • Assessing the contribution of ICT to sectoral economic growth in Belgium : a growth accounting analysis (1991-2000) 25/02/2004

    The objective of this paper is to assess the impact of information and communications technology (ict) on economic performance at the sectoral level in Belgium over the period 1990-2000. The growth accounting approach used in the framework of the neoclassical growth theory for the study of the sources of economic growth will be adopted here in order to quantify the impact of ict use on output and labour productivity growth. Since annual data on ict capital stock are not readily available, we use data from a number of sources to construct this indicator at the sector level for Belgium over the period 1990-2000. Our findings should indicate (i) to which extent ict contributed to output and labour growth at the sectoral level in Belgium in the 1990s and (ii) whether industries making intensive use of ict performed better then non-intensive ict ones over the same period.

    Working Papers - Working Paper 07-04  Publication(en),

  • De administratieve lasten in België voor het jaar 2002 15/01/2004

    Op vraag van de ministerraad en in samenwerking met de Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging, heeft het Federaal Planbureau voor het jaar 2002 de kosten geschat die ondernemingen en zelfstandigen in België ervaren voor de administratieve lasten. De schatting van de administratieve lasten is gebaseerd op een nationale enquête bij een representatieve steekproef van ondernemingen en zelfstandigen. De schattingsmethode is dezelfde als bij de enquête over de administratieve lasten van het jaar 2000.

    Afgesloten reeksen - Planning Paper 94  Publication(fr), Publicatie(nl),

2003

  • Filialen van Belgische ondernemingen in het buitenland : De BELMOFI-databank 20/12/2003

    De Working Paper ‘Filialen van Belgische ondernemingen in het buitenland: De belmofi-databank.’ beschrijft hoe de belmofi-databank werd geactualiseerd. De databank belmofi (de in BELgië gevestigde Multinationale Ondernemingen en hun FIlialen in het buitenland) bevat de filialen van Belgische ondernemingen die in het buitenland gevestigd zijn. In het kader van dit onderzoek werd meer in het bijzonder gepeild naar de aanwezigheid van de Belgische filialen in ontwikkelingslanden.

    Working Papers - Working Paper 22-03  Publicatie(nl),

First page Previous page  5 van 7  Next page Last page
Please do not visit, its a trap for bots