Page Title

Thema's

De studies van het FPB beslaan 11 hoofdthema’s: Arbeidsmarkt, Duurzame ontwikkeling, Energie, Internationale economie, Macro-economische vooruitzichten en analyses, Milieu-economische rekeningen en analyses, Overheidsfinanciën, Sectoralerekeningen en -analyses, Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning, Structurele Studiën, Transport.

Sociale bescherming, demografie en toekomstverkenning

Contact

  • http://maltese.plan.be

Demografische vooruitzichten 2020-2070 [19/01/2021]

De demografische vooruitzichten 2020-2070 presenteren de evolutie van de bevolking en de huishoudens in België van 2020 tot 2070. Ze zijn gebaseerd op hypothesen over de toekomstige evolutie van de componenten van de bevolkingsgroei: geboorten, overlijdens, internationale migratie en interne migratie. Naast de actualisering van de toekomstige demografische trends, steunt deze oefening op een specifiek scenario dat verbonden is aan de COVID-19-pandemie.

Kolommen G en H van de aanvullende tabel over de pensioenstelsels van de sociale verzekering (tabel 29) [06/01/2021]

De aanvullende tabel 29 van het Eurostat transmissie programma heeft betrekking op de wettelijke en aanvullende pensioenstelsels van de sociale verzekering in België. Het FPB is belast met het samenstellen van de kolommen G en H, waarin de tot op heden opgebouwde pensioenaanspraken / -verplichtingen in de wettelijke pensioenregelingen zijn opgenomen, die de contante waarde vertegenwoordigen van de opgebouwde toekomstige ouderdoms- en overlevingspensioenen van huidige en toekomstige ontvangers.

De vruchtbaarheid modelleren voor de nationale bevolkingsprojecties – Het geval van België [12/10/2020]

Deze Working Paper presenteert de methodologie die sinds 2020 wordt gebruikt in het model om de bevolkingsvooruitzichten voor België op te stellen. De methodologie gaat ervan uit dat de vruchtbaarheid wordt verklaard door zowel structurele (opleiding, arbeidsmarktparticipatie, enz.) als cyclische factoren (de conjunctuur, enz.). Met die factoren wordt rekening gehouden door drie elementen: (1) de mening van experten over vruchtbaarheidstrends op lange termijn, (2) een expliciete trend in het vruchtbaarheidsschema en (3) de impact van cyclische en structurele determinanten van de vruchtbaarheid op basis van een foutencorrectiemodel.

Wat als de vergrijzing anders zou worden geteld? [08/09/2020]

Om de vergrijzing van de bevolking te meten, worden traditioneel meerdere demografische indicatoren voorgesteld. Hieronder vallen bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van de bevolking of het aandeel van de 67-plussers in de bevolking. Deze Fact Sheet bekijkt de vergrijzing vanuit een andere hoek. Hierin wordt ouderdom niet gekoppeld aan het aantal reeds geleefde jaren, maar aan het aantal nog te leven jaren.

Vooruitzichten 2019-2070: een uitgesproken toename van de sociale uitgaven tot 2040 maar een daling van het armoederisico bij gepensioneerden [09/07/2020]

Volgens het verslag 2020 van de Studiecommissie voor de Vergrijzing (SCvV) stijgen de sociale uitgaven van 24,8 % van het bbp in 2019 naar 29,8 % van het bbp in 2040, wat een toename met 5 procentpunt van het bbp betekent. Die uitgaven dalen vervolgens lichtjes tot 29,1 % van het bbp tegen 2070. Het armoederisico van de gepensioneerden daalt.

Contact

  • http://maltese.plan.be

Het Federaal Planbureau stelt regelmatig vooruitzichten op van de sociale uitgaven op korte, middellange en lange termijn, met name inzake pensioenen en gezondheidszorg, en in het kader van de gezamenlijke overheidsfinanciën (zie “Financiële evoluties van de sociale bescherming”). Het bestudeert ook de herverdelende aspecten van de pensioen- en socialebijstandsstelsels voor ouderen (zie “Inkomensverdeling en armoede”). Die vooruitzichten worden opgemaakt op basis van bevolkingsvooruitzichten die ook door het FPB worden verwezenlijkt (zie “Demografie”).

De financiële en sociale gevolgen van de vergrijzing worden sinds 2002 voorgesteld in het Jaarverslag van de Studiecommissie voor de Vergrijzing (zie “Studiecommissie voor de Vergrijzing”). Op Europees niveau neemt het FPB actief deel aan de AWG, een werkgroep opgericht door het Economic Policy Committee van de Europese Raad (ecofin) (zie “Ageing Working Group”). Die werkgroep stelt, om de drie jaar sinds 2003, een rapport op over de langetermijnvooruitzichten van de sociale uitgaven voor alle lidstaten van de Europese Unie.

De know-how van het Planbureau betreft ook de studie van de financiële en sociale gevolgen van maatregelen en voorstellen van economische en sociale beleidsmaatregelen. In dat opzicht maakt het deel uit van het Kenniscentrum Pensioenen (zie “Kenniscentrum Pensioenen”), dat in 2015 werd opgericht en technische bijstand verleent aan de Academische Raad, het Nationaal Pensioencomité en aan de ministers die bevoegd zijn voor de pensioenen.

  Laatste 5 communiqués [Meer]

  Laatste 5 gegevensbanken [Meer]

  Laatste 5 publicaties [Meer]

Contact

  • http://maltese.plan.be
Please do not visit, its a trap for bots